Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2023  (gelezen 7253 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #45 Gepost op: 16 juli 2023, 12:09:29 »
Misschien niet helemaal de juiste rubriek maar ik heb een vraag. Deze Lithodora diffusa doet het goed (op de klei terwijl je overal leest dat hij op zure grond moet) wordt een beetje te groot op deze plek. Op welk moment kan ik deze plant het best verplaatsen?
In mijn ervaring is hij helemaal niet kieskeurig naar grondsoort, Mark.  Hij wordt inderdaad nog véél groter (na verloop van jaren tot bijna 1 m diameter...  Verplanten is een ander verhaal... hij heeft een lange penwortel en laat zich eigenlijk heel moeilijk verplanten.  Het najaar (september/oktober) lijkt mij op vandaag het minst slechte moment gezien wij de jongste jaren vaak met heel droge lentes worden gezegend...  Probeer hem met een flinke kluit te verplanten misschien... succes!

Dank Luc voor uw advies enngied om te weten dat ik diep moet graven. Ik probeer het in het najaar.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #46 Gepost op: 16 juli 2023, 15:27:36 »
Deze Göteborg vorm van Pelargonium endlicherianum  is mijn inziens een pak lastiger om goed te houden ....Bloeit momenteel .
Kun je het verschil met de normale vorm wat concreter beschrijven Kris? Bij mij bloeit hij momenteel ook...en ik kan het verschil niet zien op jouw foto...🥸

We gaan een poging wagen Thomas  :) De Göteborg - vorm blijft veel compacter en heeft kleiner blad . Op de bijgevoegde foto's  kan je dit hopelijk merken . Foto 1 , de gewone vorm en foto 2 de Göteborg - vorm. Het blad is ook merkelijk  donkerder van kleur. Zelfs de bloemstengels zijn meer rood in plaats van  gewoon groen bij de gewone vorm .Ook de bloem van de Göteborg - vorm is donkerder en intensiever van kleur . Dat is al moeilijker te tonen ook al omdat camera's soms moeite hebben met deze kleur om dit allemaal correct weer te geven . En iedere camera geeft deze kleur anders door ...l Maar als je 2 bloeiende exemplaren naast mekaar zou zetten zie je dat verschil wel degelijk. Hopelijk beantwoord dit je vraag .Hoe dan ook vind ik de Göteborg - vorm lastiger om goed te houden en lukt die hier niet in de open rotstuin terwijl dat wel lukt met de gewone vorm....

Ik heb de Göteburg vorm ook nog gehad en klopt inderdaad aan uw beschrijvingen Kris. En hij is inderdaad veel moeilijker in cultuur. Wellicht komt deze vorm van grotere (koelere, alpiene) hoogte?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #47 Gepost op: 16 juli 2023, 15:28:42 »
Omdat het aanbod aan rotsplanten steeds schaarser wordt ben ik vorig jaar gestart met wat nieuwigheden te zaaien.
Eén van deze nieuwe aanwinsten is deze nog jonge Scutellaria orientalis subsp. cretacea die in de natuur voorkomt van Oost Turkije tot Syrie.
De basiskleur van de bloemen is cremegeel met accenten in donkerder geel en oranje.

Een mooie compacte Scuttelaria, Luc, met heel mooi loof ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #48 Gepost op: 16 juli 2023, 15:31:37 »
Een andere aardig glidkruid is deze Scutellaria suffrutescens 'Texas Rose' die ook geen problemen kent met dit harde weer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #49 Gepost op: 16 juli 2023, 15:31:58 »
Een andere aardig glidkruid is deze Scutellaria suffrutescens 'Texas Rose' die ook geen problemen kent met dit harde weer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #50 Gepost op: 16 juli 2023, 21:44:45 »
 ((14

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 432
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #51 Gepost op: 22 juli 2023, 09:18:30 »
Hier zijn twee Noord-Amerikanen in detail, die erg overtuigend zijn door hun opvallende rode bloem...

Ipomopsis rubra en Monardella macrantha.  De laatste groeit echter achteruit en maakt veel minder bloemen dan in de vorige twee jaren.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #52 Gepost op: 22 juli 2023, 10:07:15 »
Hier zijn twee Noord-Amerikanen in detail, die erg overtuigend zijn door hun opvallende rode bloem...
Ipomopsis rubra en Monardella macrantha.  De laatste groeit echter achteruit en maakt veel minder bloemen dan in de vorige twee jaren.

Twee schitterende kleuren !
Hoe lang staat die  Monardella al in je rotstuin Thomas ?Ik heb er eentje in pot en vraag me af hoe winterhard ze zijn ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #53 Gepost op: 22 juli 2023, 11:12:23 »
Toen we vorige zomer op de Mangart pas wandelden kwam ik een wit bloeiende Potentilla nitida tegen ...het was een echt heel grote pol en ik heb er toen 2 kleine  stekjes van genomen . 1 van die 2 stekjes heb ik aan de wortel gekregen en bloeit hier nu voor de eerste keer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #54 Gepost op: 22 juli 2023, 20:51:11 »
Toen we vorige zomer op de Mangart pas wandelden kwam ik een wit bloeiende Potentilla nitida tegen ...het was een echt heel grote pol en ik heb er toen 2 kleine  stekjes van genomen . 1 van die 2 stekjes heb ik aan de wortel gekregen en bloeit hier nu voor de eerste keer ...

Bijzonder Kris, je ziet deze plant in vele kleurvarianten, van donkerrood tot zachtroze, en soms eens wit, zoals uw plant. Knap dat je die kon stekken. Heb ze ook al vele keren gezien, maar nog nooit proberen te stekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #55 Gepost op: 22 juli 2023, 20:51:53 »
Stachys discolor.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2023, 15:26:43 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #56 Gepost op: 22 juli 2023, 22:02:44 »
Een Delphinium, ridderspoor, met een beetje roze gloed
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #57 Gepost op: 23 juli 2023, 14:05:04 »
Als je niet teveel onkruid uit de tuin verwijdert dan komt er wel eens iets leuks op. Zie vandaag opeens een bloeiende brede wespenorchis (epipactis helleborine) in een bloemperk staan.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #58 Gepost op: 23 juli 2023, 15:00:13 »
Als je niet teveel onkruid uit de tuin verwijdert dan komt er wel eens iets leuks op. Zie vandaag opeens een bloeiende brede wespenorchis (epipactis helleborine) in een bloemperk staan.

Veronderstel dat je daar niet rouwig om bent Mark ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Bloei juli - augustus 2023
« Reactie #59 Gepost op: 23 juli 2023, 19:07:58 »
Nee Kris  :D
En toen ik nog wat verder keek zag ik ook de Witte Brunel (Prunella laciniata) staan bij de vijver. Spontaan aan komen waaien. Volgens Waarnemingen.nl een zeldzame plant. Erg mooi.
Met vriendelijke groet