Auteur Topic: Crocus 2013  (gelezen 95639 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #720 Gepost op: 10 november 2013, 14:10:44 »
Bedankt voor je uitleg Kris ! Ik heb er gelukkig nog geen last van gehad . Maar misschien komt dit meer voor bij herfstbloeiende soortjes ........Heb eigenlijk heel weinig herfstbloeiers hier in de tuin .

Danny, de uitleg van Kris klopt volledig, maar het komt evenveel voor bij herfstbloeiende als bij voorjaarsbloeiende soorten.

Hieronder twee foto's met een duidelijke virusbesmetting, toevallig wel allebei herfstbloeiers:

Crocus sativus (ooit gefotografeerd in mijn zandbak), onmiddellijk verwijderd!


en Crocus medius (vorige week gefotografeerd door Cathy Portier in het alpine house in Wisley)
75526-1

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #721 Gepost op: 10 november 2013, 19:19:10 »
Bedankt voor je uitleg Kris ! Ik heb er gelukkig nog geen last van gehad . Maar misschien komt dit meer voor bij herfstbloeiende soortjes ........Heb eigenlijk heel weinig herfstbloeiers hier in de tuin .

Danny, de uitleg van Kris klopt volledig, maar het komt evenveel voor bij herfstbloeiende als bij voorjaarsbloeiende soorten.

Hieronder twee foto's met een duidelijke virusbesmetting, toevallig wel allebei herfstbloeiers:

Crocus sativus (ooit gefotografeerd in mijn zandbak), onmiddellijk verwijderd!
(Link naar bijlage)

en Crocus medius (vorige week gefotografeerd door Cathy Portier in het alpine house in Wisley)
(Link naar bijlage)

Bedankt Wim om deze foto's te tonen ! Het zijn dus die donkere vlekken op de bloemblaadjes die aantonen
dat ze virus besmet zijn, heb ik het goed begrepen ? Komt dit virus zomaar ineens op , of heb je het meegekregen bij een nieuwe aanwinst ?
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #722 Gepost op: 10 november 2013, 19:32:52 »
Bedankt Wim om deze foto's te tonen ! Het zijn dus die donkere vlekken op de bloemblaadjes die aantonen
dat ze virus besmet zijn, heb ik het goed begrepen ? Komt dit virus zomaar ineens op , of heb je het meegekregen bij een nieuwe aanwinst ?

Donkere onregelmatige vlekken en vervorming van de bloemblaadjes zijn de duidelijkste symptomen, vaak zitten er ook witte vlekken in het loof.
Die bij mij had ik meegekregen bij de aankoop (het is dan ook niet zichtbaar aan de knol). Maar het kan evengoed opeens opduiken, je hebt maar één bladluis nodig die het overbrengt van een andere plant! Heb hier zo eens een ganse partij Arisaema candidissimum moeten weggooien omdat ze volledig besmet was.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #723 Gepost op: 10 november 2013, 19:36:28 »
Deze heb ik drie jaar geleden gezaaid en nu geeft hij een eerste bloempje, volgens Janis Ruksans vermeerdert deze variëteit zich razend snel....we zullen zien.

Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx


Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #724 Gepost op: 10 november 2013, 19:55:36 »
Bedankt Wim om deze foto's te tonen ! Het zijn dus die donkere vlekken op de bloemblaadjes die aantonen
dat ze virus besmet zijn, heb ik het goed begrepen ? Komt dit virus zomaar ineens op , of heb je het meegekregen bij een nieuwe aanwinst ?

Donkere onregelmatige vlekken en vervorming van de bloemblaadjes zijn de duidelijkste symptomen, vaak zitten er ook witte vlekken in het loof.
Die bij mij had ik meegekregen bij de aankoop (het is dan ook niet zichtbaar aan de knol). Maar het kan evengoed opeens opduiken, je hebt maar één bladluis nodig die het overbrengt van een andere plant! Heb hier zo eens een ganse partij Arisaema candidissimum moeten weggooien omdat ze volledig besmet was.

 -5( , Ik hou het in de gaten en hoop geen meegekregen te hebben dit jaar . --2
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Crocus 2013
« Reactie #725 Gepost op: 10 november 2013, 22:22:13 »
Hm, nog nooit van gehoord, virussen bij bolgewassen.
Zal wel aan mij liggen zeker.
Nu ik dit weet, zal ik er op letten bij de weinige bollen die tot mijn bezit kunnen gerekend worden.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #726 Gepost op: 13 november 2013, 11:57:53 »
Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx opende vandaag zijn bloem.  :)


En Crocus speciosus 'Alba' waagt het ook nog eens.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15603
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2013
« Reactie #727 Gepost op: 13 november 2013, 19:26:05 »
Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx opende vandaag zijn bloem.  :)


Toch ook weer een heel mooi soortje Wim ! En zo te zien wil hij het ook doen in onze tuinen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #728 Gepost op: 13 november 2013, 20:12:15 »
Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx opende vandaag zijn bloem.  :)


Toch ook weer een heel mooi soortje Wim ! En zo te zien wil hij het ook doen in onze tuinen ?

Ja, ik was ook wel positief verrast. En hij groeit in 3 jaar uit van zaad naar bloeibare plant...volgens Janis groeit hij als bloeibare plant ook heel snel aan...dus...wordt vervolgd, volgend jaar.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #729 Gepost op: 14 november 2013, 19:55:57 »
Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx opende vandaag zijn bloem.  :)


Mooi soortje Wim !  ((14

Gisteren kon ik een tweede bloem op Crocus mathewii  'Dream Dancer' vastleggen . Deze krokus is hier de laatste
van het jaar . Alhoewel de eerste komen al piepen ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2013
« Reactie #730 Gepost op: 14 november 2013, 21:17:07 »
Crocus kotschyanus subsp. kotschyanus var. leucopharynx opende vandaag zijn bloem.  :)


Mooi soortje Wim !  ((14

Gisteren kon ik een tweede bloem op Crocus mathewii  'Dream Dancer' vastleggen . Deze krokus is hier de laatste
van het jaar . Alhoewel de eerste komen al piepen ....... ;)

Hij is andermaal een foto waard, Danny, hele mooie krokus is dat!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2013
« Reactie #731 Gepost op: 14 november 2013, 21:27:55 »


Hij is andermaal een foto waard, Danny, hele mooie krokus is dat!

Ik heb er een boontje voor Frankie ! hopelijk is het een blijver .........
Ieper , West-Vlaanderen

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Crocus 2013
« Reactie #732 Gepost op: 15 november 2013, 13:32:34 »
Ik had vorig jaar 3 bollen geplant ( zonder enig benut va nde cultuur van crocussen.) en nu blijkt dat er een van de 3 het overleeft heeft.

Hij begint wakker te worden.




Nu is het afwachten tot hij bloeid om te weten welke cultivar het zou kunnen zijn.  ( ben destijds wat slordigg geweest met de namen van de planten. Het had voor mij op dat moment geen zin om te weten welke het was omdat een crocus, een crocus is... Nu weet ik het dat er heel wat cultivars zijn.)



Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15603
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2013
« Reactie #733 Gepost op: 22 november 2013, 11:38:03 »
Crocus hyemalis komt van naturen voor in Libanon , Jordanië , Syrië en grote delen van Israël .
Terwijl de meeste Crocussen hier toch wat minder zijn deze herfst is deze soort dan weer trouw op post en goed bezig .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2013
« Reactie #734 Gepost op: 22 november 2013, 11:59:05 »
Heel mooi Kris !
Hier is het dit jaar ook heel wat minder met de herfst crocussen : veel loof, maar weinig bloemen...  --13

Ik las elders dat dit ook in Engeland is vastgesteld
Harelbeke-West-Vlaanderen