Auteur Topic: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin  (gelezen 61395 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #270 Gepost op: 13 januari 2024, 14:06:57 »
1- Saxifraga
2- Celmisia semicordata
3- Leucogenes tarahoa
4- Celmisia argentea
 
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2024, 14:09:11 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #271 Gepost op: 13 januari 2024, 16:16:20 »
Ik kreeg net deze foto van een vriend in Nieuw-Zeeland...
Craspedia thinicola. Erg harig en moet beschermd worden in de winter... maar het proberen waard.

Die grijsbladigen zijn fantastisch Thomas. ! Iets zegt me dat je ze dit jaar hebt gezaaid  -2( -2(

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen Kris... ik heb deze Craspedia thinicola nog niet eerder gezien en dus ook nog niet in de tuin. Maar misschien is er een mogelijkheid om aan wat zaadjes te komen. Dan kunnen we het samen proberen.😉🤞

Sommige "silvers" tonen ook hun charme in de sneeuw en de kou... bijvoorbeeld
Teucrium polium ssp. aureum uit Zuid-Spanje

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #272 Gepost op: 13 januari 2024, 16:26:05 »
Onnodig te zeggen hoe blij ik ben met je zilveren schatten...Kris.

Ik ben blij voor je dat deze Leucogenes tarahoa nog steeds bij je leeft. Het is de zeldzaamste van de vier bestaande soorten van dit geslacht.
Ik ga op zoek naar mijn foto's van vroeger...en huil bitter om het verlies...😂

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #273 Gepost op: 23 februari 2024, 17:47:06 »
Voor mij persoonlijk is het altijd een klein hoogtepuntje in het vroege voorjaar wanneer Richteria leontopadium (syn. Pyrethrum leontopadium) ontwaakt tot nieuw leven.

Meer zilver en haar is bijna onmogelijk...😉

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #274 Gepost op: 23 februari 2024, 20:11:02 »
Voor mij persoonlijk is het altijd een klein hoogtepuntje in het vroege voorjaar wanneer Richteria leontopadium (syn. Pyrethrum leontopadium) ontwaakt tot nieuw leven.
Meer zilver en haar is bijna onmogelijk...😉
Prachtig Thomas !! Heb je die afgedekt deze winter ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #275 Gepost op: 23 februari 2024, 22:13:44 »
Ja Kris... door de jaren heen heb ik me gerealiseerd dat het nog beter is om deze diva het hele jaar door tegen de regen te beschermen. Daarom is ze eigenlijk altijd beschermd... zelfs in de zomer.

Sinds ik hem sinds 2018 heb (zaaien), lijkt dit de juiste manier te zijn. Destijds verkregen bij Holubec. Ik hoop natuurlijk dat het zaaien van mijn eigen zaden ook gaat lukken...🤞

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #276 Gepost op: 24 februari 2024, 11:54:22 »
Ja Kris... door de jaren heen heb ik me gerealiseerd dat het nog beter is om deze diva het hele jaar door tegen de regen te beschermen. Daarom is ze eigenlijk altijd beschermd... zelfs in de zomer.
Sinds ik hem sinds 2018 heb (zaaien), lijkt dit de juiste manier te zijn. Destijds verkregen bij Holubec. Ik hoop natuurlijk dat het zaaien van mijn eigen zaden ook gaat lukken...🤞

Heel puik Thomas !! De moeite waard om te vertroetelen ....Ik heb het vroeger ook wel een paar keer zonder afdekking geprobeerd en dat is ook nooit tot een goed einde gekomen .Als je zelf zaden hebt verkregen opent dat heel wat perspectieven .
Ik dacht dat Theo (Stronks)hem ook in de rotstuin kweekte ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #277 Gepost op: 25 februari 2024, 09:41:01 »
Hier is nog een zilveren endemische... inheems in zuidwest Montana en Big Horn Canyon.

Sphaeromeria capitata.

 Ik heb hem ook een klein hoesje gegeven en hoop op de eerste bloei dit jaar. 🤞

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #278 Gepost op: 25 februari 2024, 14:00:48 »
Hier is nog een zilveren endemische... inheems in zuidwest Montana en Big Horn Canyon.
Sphaeromeria capitata.
 Ik heb hem ook een klein hoesje gegeven en hoop op de eerste bloei dit jaar. 🤞

Nog nooit van gehoord Thomas  :o  Even opgezocht en ziet er naar uit dat we hem vooral voor het mooie grijze blad moeten kweken wat zeker de moeite is ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #279 Gepost op: 25 februari 2024, 19:39:22 »
Ja Kris... door de jaren heen heb ik me gerealiseerd dat het nog beter is om deze diva het hele jaar door tegen de regen te beschermen. Daarom is ze eigenlijk altijd beschermd... zelfs in de zomer.

Sinds ik hem sinds 2018 heb (zaaien), lijkt dit de juiste manier te zijn. Destijds verkregen bij Holubec. Ik hoop natuurlijk dat het zaaien van mijn eigen zaden ook gaat lukken...🤞

Knap resultaat, Thomas, en jij kweekt dat zo maar in de rotstuin?
Bedoel je dan ook dat je al zaad hebt gekregen op je eigen planten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #280 Gepost op: 27 februari 2024, 12:28:20 »
Ja Kris... door de jaren heen heb ik me gerealiseerd dat het nog beter is om deze diva het hele jaar door tegen de regen te beschermen. Daarom is ze eigenlijk altijd beschermd... zelfs in de zomer.

Sinds ik hem sinds 2018 heb (zaaien), lijkt dit de juiste manier te zijn. Destijds verkregen bij Holubec. Ik hoop natuurlijk dat het zaaien van mijn eigen zaden ook gaat lukken...🤞

Knap resultaat, Thomas, en jij kweekt dat zo maar in de rotstuin?
Bedoel je dan ook dat je al zaad hebt gekregen op je eigen planten?

Hallo Frankie...

Dat heb je goed. Het is hier in de rotstuin. Maar bijna het hele jaar door met een deksel om te voorkomen dat het nat wordt. Het is zeker nog beter in een alpenhuis of overdekte bak.

De eerste plant heb ik destijds gekweekt uit zaad van Voitech H.. Daarna heb ik regelmatig mijn eigen zaden verkregen door gerichte bestuiving. Tot nu toe is hij altijd betrouwbaar ontkiemd.
Maar vorig jaar werd mijn uitzaaiing over het algemeen niet met succes bekroond. Ik heb geen idee wat de reden was. Maar ik heb alle potten bewaard en hoop op nieuwe tekenen van leven erin.

Als "back-up" heb ik nog een paar zaden besteld en ontvangen van de AGC (British Columbia) Seedex... "vers bloed" is altijd goed.

We moeten van deze gelegenheid gebruik maken om het onderwerp zadenuitwisseling op het forum in de gaten te houden. Het zou leuk zijn om elkaar te steunen... OF?

Bijgevoegd is weer mijn beste resultaat...2021. Daarna is dit exemplaar het slachtoffer geworden van een ondergrondse aanval door mieren.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #281 Gepost op: 4 maart 2024, 05:55:08 »
Een andere Noord-Amerikaan met zilverachtig blad en "vacht" is Eriogonum douglasii. Hij ontwaakt net uit zijn winterslaap.

Deze soort is relatief plat. Ik heb hem in 2018 gezaaid. Hij is gevonden in de Wenatchee Mountains in de staat Washington.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #282 Gepost op: 4 maart 2024, 08:53:15 »
Een andere Noord-Amerikaan met zilverachtig blad en "vacht" is Eriogonum douglasii. Hij ontwaakt net uit zijn winterslaap.
Deze soort is relatief plat. Ik heb hem in 2018 gezaaid. Hij is gevonden in de Wenatchee Mountains in de staat Washington.

Vrij onbekend nog Thomas , goed dat je dit soort planten onder de aandacht brengt en tracht te kweken/vermeerderen !
Prachtige soort en ik vond deze foto op het internet om dat te staven.  ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #283 Gepost op: 10 maart 2024, 14:08:49 »
Ja, klopt Kris... er zijn veel planten in Noord-Amerika die in de toekomst hier mogelijk zullen zijn. De enorme Eriogonum familie is daar zeker één van... ook al hebben ze in de winter nog wat bescherming nodig. Niet alleen de zilveren zijn geweldig... sommige groenbladige kunnen ook aantrekkelijk zijn.

Een ander geslacht dat me erg interesseert is
Sphaeralcea... een zwaluwplant die alleen in zeer droge gebieden groeit (en dus zeker een bedekking nodig heeft).

Hier zijn de nieuwe scheuten van
Sphaeralcea caespitosa &
Sphaeralcea coccinea

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin
« Reactie #284 Gepost op: 10 maart 2024, 15:59:18 »
Wow, Sphaeralcea caespitosa is een absolute droomplant. Heeft hij ooit gebloeid waar jij woont, Thomas?