Auteur Topic: Mooie vaste combinatie's met bloembollen  (gelezen 1495 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Mooie vaste combinatie's met bloembollen
« Gepost op: 17 september 2015, 21:49:14 »
Combinatie's met bollen vind ik niet zo gemakkelijk . Ik zal nog heel wat moeten opzoeken en uitproberen, om zover te komen dat hier een bijna continue,  boeiende en bloeiende opeenvolging  is, tussen de sneeuwklokjes . Het is niet gemakkelijk om  af en toe nieuwe planten tussen de bollen te zetten, zonder de bollen te beschadigen en daarom zoek ik een permanentere beplanting. 
In onze voortuin ( op het noord oosten ) is het is de bedoeling dat terwijl het loof van de Galantussen  afsterft, dat andere bollen of vaste planten en vaste bollen de bloei overnemen .
Vertrekkende van sneeuwklokjes,  Crocussen - Hepatica's- Eranthis -  verschillende Narcis soorten -  botanische tulpen ,  Lillium lolly pop en andere L. , een heleboel Heleborussen, hyacinten , Cyclamen coom en C. hederifolium . Allium globemaster . ( ik zal in deze lijst nog wel wat vergeten zijn )
Wat kan na de tulpen de ruimte opvrolijken ( zonder opdringerig te zijn) tot  de Cyclamen herbeginnen . Hoe lossen jullie dat op?
Alle tips en foto's zijn hartelijk welkom.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Mooie vaste combinatie's met bloembollen
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 22:02:06 »
Combinatie's met bollen vind ik niet zo gemakkelijk . Ik zal nog heel wat moeten opzoeken en uitproberen, om zover te komen dat hier een bijna continue,  boeiende en bloeiende opeenvolging  is, tussen de sneeuwklokjes . Het is niet gemakkelijk om  af en toe nieuwe planten tussen de bollen te zetten, zonder de bollen te beschadigen en daarom zoek ik een permanentere beplanting. 
In onze voortuin ( op het noord oosten ) is het is de bedoeling dat terwijl het loof van de Galantussen  afsterft, dat andere bollen of vaste planten en vaste bollen de bloei overnemen .
Vertrekkende van sneeuwklokjes,  Crocussen - Hepatica's- Eranthis -  verschillende Narcis soorten -  botanische tulpen ,  Lillium lolly pop en andere L. , een heleboel Heleborussen, hyacinten , Cyclamen coom en C. hederifolium . Allium globemaster . ( ik zal in deze lijst nog wel wat vergeten zijn )
Wat kan na de tulpen de ruimte opvrolijken ( zonder opdringerig te zijn) tot  de Cyclamen herbeginnen . Hoe lossen jullie dat op?
Alle tips en foto's zijn hartelijk welkom.

Het is inderdaad niet simpel om gans het jaar bloei te hebben Lily-Anne . In het voorjaar heb je wel veel bollen die de tuin opvrolijken , maar in de zomer is het dan wel meestal kaal . Dit probleem los ik hier op met enkele vaste Geraniums . Een goede soort is Geranium 'Dilys' . Deze bedekt in de zomer een vrij grote oppervlakte . Na de bloei ( in de herfst of winter) kan je deze plant terug snoeien tot alleen het polletje nog overblijft . Loopt ieder jaar terug uit en blijft vrij compact en zaait weinig of niet uit .
Een goeie combinatie met sneeuwklokjes is Scilla bifolia ( kan je gewoon vast laten staan ) . Voor in de maanden april -mei heb je veel leuke gemakkelijke Primula's , Allium's , Ornithogalums , Camassia's  . In juni , juli , aug nemen de geranium's het over . Ook Geranium wallichianum 'Crystal Lake' doet het hier goed in de half-schaduw . In de vaste plantenwereld noemen ze dit weefplanten . Ideaal om te combineren met bollen .

Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mooie vaste combinatie's met bloembollen
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 21:13:59 »
Dit vind ik wel een mooie combinatie met bloembollen in onze tuin: Ophiopogon 'Planiscapus Niger '
Zo zou ik voor onze voortuin met bloembollen,  ook een oplossing willen vinden ( zie topic : in de tuin van Lily-Anne ) , want in de zomer is de voortuin helemaal niet zo mooi  als nu
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2016, 21:23:13 door Lily-Anne Vereecken »