Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 504994 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #30 Gepost op: 30 september 2011, 18:15:57 »
Opnieuw een schitterende dag vandaag !
Tibouchina urvilleana is allerminst een rotsplant  ;D, maar genietend van de zon was hij toch wel een fotootje waard dacht ik zo !  ;)
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2011, 09:03:25 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #31 Gepost op: 30 september 2011, 23:29:27 »
Dat is zeker de moeite waard Luc,moeder aarde heeft zoveel moois te bieden. ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:36:55 »
In Inverewe Gardens zag ik voor het eerst de vermaarde vaantjesboom. Ik had er al wel over gehoord; het zou heel lang duren voor hij in onze streken in bloei zou komen, hij zou slecht winterhard zijn, kortom een beroemde boom. En daar stond hij in volle glorie te bloeien en met zijn witte zakdoekjes te zwaaien alsof er een onwelgevallige voetbaltrainer in Spanje moest worden uitgewuifd. Ik was zeer onder de indruk.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:52:15 »
Eentje om te respecteren Gerrit , een oosterse rust maakt zich meester van mij bij het zien van deze statige boom. Heeft hij ook geen schitterende herfstkleuren op zijn cv ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2011, 21:53:51 »
Daar zou elke Spaanse voetbaltrainer verschrikt voor terug deinzen Gerrit !!   ;D ;D
Maar wat een schitterende boom is dat !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2011, 10:15:17 »
In Inverewe Gardens zag ik voor het eerst de vermaarde vaantjesboom. Ik had er al wel over gehoord; het zou heel lang duren voor hij in onze streken in bloei zou komen, hij zou slecht winterhard zijn, kortom een beroemde boom. En daar stond hij in volle glorie te bloeien en met zijn witte zakdoekjes te zwaaien alsof er een onwelgevallige voetbaltrainer in Spanje moest worden uitgewuifd. Ik was zeer onder de indruk.

Indrukwekkend, Gerrit. Heb je hem in het voorjaar niet zien bloeien in kwekerij Epimedium? Daar staat hij al een vijftal jaar en hij wordt ieder jaar mooier. Ik heb er dit jaar overigens ook ééntje (wel de variëteit vilmoriana) aangeplant. Nog een jonkie maar ik hoop binnen enkele jaren wel een mooie boom te hebben.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2011, 12:44:22 »
Aha, nee niet gezien bij Danielle, of was nog niet in bloei. Die varieteit 'vilmoriana' is ook nog de meer zeldzame soort heb ik gelezen.
Maar misschien is Davidia wel niet zo bijzonder als ik dacht. Er werd in het blad van de Nederlandse tuinvereniging Groei en Bloei wel over geschreven als 'moeilijk in bloei te krijgen'. Vandaar.

Jij hebt nog wel de tijd Wim, om je boompje in bloei te zien, maar ik begin daar niet meer aan, indachtig het gezegde "Boompje groot, plantertje dood".  :(

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:12:08 »
Die varieteit 'vilmoriana' is ook nog de meer zeldzame soort heb ik gelezen.
Maar misschien is Davidia wel niet zo bijzonder als ik dacht.
Vilmoriana heeft grotere bloemen en een mooiere herfstverkleuring....nog niet zo gemakkelijk aan te komen, heb ik maar via via kunnen krijgen aan een doenbare prijs.
Davidiana vind ik persoonlijk toch wel bijzonder hoor, heel indrukwekkend boompje.

Jij hebt nog wel de tijd Wim, om je boompje in bloei te zien, maar ik begin daar niet meer aan, indachtig het gezegde "Boompje groot, plantertje dood".  :(

Oeioei Gerrit,

positief blijven, zo oud ben je nu ook nog niet, toch? Een je kan altijd een grote boom kopen, dan bloeit hij al mooi in het eerste jaar  ;) ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:40:54 »
Dank je Wim voor je bemoedigende woorden. Maar ik heb wat naspeuringen verricht op het web en ontdekt, dat de eerste bloei van Davidia involucrata na 8 jaar plaatsvindt en de volle bloei na 20 jaar.
Dus ik kan toch beter maar ergens naar een arboretum gaan om hem te bewonderen.

Meteen nog wat wetenswaardigheden omtrent deze boom gevonden. Hij is voor het eerst gezien in China in 1897 door een Franse pater, David, vandaar de naam. Maar de Engelse planthunter Ernst Henry Wilson heeft in 1906 zaden naar Europa en Amerika gebracht. (Primula wilsonii groeit bij mij in de tuin)
Omdat de bloemen op duiven lijken heet hij in het Engels ook Dove tree en in het Duits Taubenbaum. Ook heel toepasselijk vind ik de naam Ghost tree. Maar het grappigst vind ik de Nederlandse naam luierboom.

Hier groeit hij oa.: Arboretum De nieuwe ooster, Oost-Watergraafsmeer Amsterdam. Het oude Loo, Apeldoorn, mogelijk in de Botanische tuin Utrecht, Kasteel Amstenrade Schinnen, de hoogste van NL, 22m. En natuurlijk meerdere exemplaren in Arboretum Kalmthout.

Hierbij vraag ik forumnisten, die bekend zijn met een groeiplaats, dit hier te vermelden opdat wij zijn herfstkleur zouden kunnen gaan bewonderen, waar Kris naar vroeg.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:11:08 »
Dank je Wim voor je bemoedigende woorden. Maar ik heb wat naspeuringen verricht op het web en ontdekt, dat de eerste bloei van Davidia involucrata na 8 jaar plaatsvindt en de volle bloei na 20 jaar.
Dus ik kan toch beter maar ergens naar een arboretum gaan om hem te bewonderen.

Meteen nog wat wetenswaardigheden omtrent deze boom gevonden. Hij is voor het eerst gezien in China in 1897 door een Franse pater, David, vandaar de naam. Maar de Engelse planthunter Ernst Henry Wilson heeft in 1906 zaden naar Europa en Amerika gebracht. (Primula wilsonii groeit bij mij in de tuin)
Omdat de bloemen op duiven lijken heet hij in het Engels ook Dove tree en in het Duits Taubenbaum. Ook heel toepasselijk vind ik de naam Ghost tree. Maar het grappigst vind ik de Nederlandse naam luierboom.

Hier groeit hij oa.: Arboretum De nieuwe ooster, Oost-Watergraafsmeer Amsterdam. Het oude Loo, Apeldoorn, mogelijk in de Botanische tuin Utrecht, Kasteel Amstenrade Schinnen, de hoogste van NL, 22m. En natuurlijk meerdere exemplaren in Arboretum Kalmthout.

Hierbij vraag ik forumnisten, die bekend zijn met een groeiplaats, dit hier te vermelden opdat wij zijn herfstkleur zouden kunnen gaan bewonderen, waar Kris naar vroeg.

Heel leuk die info, dank je om deze hier te delen, Gerrit.

Ik zou een foto posten van mijn boompje in herfsttooi maar het is reeds al zijn bladeren kwijt.  ::)

dus bij deze enkele plaatsen in België waar je deze prachtige boom kunt gaan bekijken:

In Haacht, arboretum Wespelaar.
In Nieuwkerken-Waas, arboretum Waasland.
In Beveren, arboretum Ter Saksen.
In Bokrijk, arboretum provinciaal domein Bokrijk.
In Leuven, kruidtuin stad Leuven.
In Meise, nationale botanische tuin van België
In Rendeux, arboretum Robert Lenoir

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2011, 18:28:42 »
Inverewe Garden is gelegen aan de noord-west kust van Schotland. Het is ongelooflijk, dat je daar en tuin aantreft met zoveel exotische planten, die altijd buiten staan, zoals Eucaliptus en Dicksonia. De breedtegraad komt ongeveer overeen met St.Petersburg, midden Canada en zuid Alaska. Dit kan, omdat de tuin vlak bij de Atlantische Oceaan ligt en ook nog aan een diepe inham. En aan de noord en oostzijde liggen de Schotse bergen, die de extreem koude winden temperen. De Golfstroom zorgt in de winter altijd voor temperaturen boven het vriespunt.
Het kan een keer misgaan. Afgelopen winter (met name december 2010) is in heel Schotland, maar ook in Ierland extreem koud geweest. Vrienden, die de tuin in juni hebben bezocht vertelden over enorme schade aan de beplanting.
Ik laat hier een deel van de tuin zien, waar een Dicksonia-bos is. Helaas ken ik de species-naam niet.
Ook weet ik niet of het nu, na de desastreuze winter nog bestaat.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #41 Gepost op: 5 oktober 2011, 20:01:05 »
Inverewe Garden is gelegen aan de noord-west kust van Schotland. Het is ongelooflijk, dat je daar en tuin aantreft met zoveel exotische planten, die altijd buiten staan, zoals Eucaliptus en Dicksonia. De breedtegraad komt ongeveer overeen met St.Petersburg, midden Canada en zuid Alaska. Dit kan, omdat de tuin vlak bij de Atlantische Oceaan ligt en ook nog aan een diepe inham. En aan de noord en oostzijde liggen de Schotse bergen, die de extreem koude winden temperen. De Golfstroom zorgt in de winter altijd voor temperaturen boven het vriespunt.
Het kan een keer misgaan. Afgelopen winter (met name december 2010) is in heel Schotland, maar ook in Ierland extreem koud geweest. Vrienden, die de tuin in juni hebben bezocht vertelden over enorme schade aan de beplanting.
Ik laat hier een deel van de tuin zien, waar een Dicksonia-bos is. Helaas ken ik de species-naam niet.
Ook weet ik niet of het nu, na de desastreuze winter nog bestaat.

Om helemaal van weg te dromen Gerrit ...........Ik zag ooit gelijkaardige " setting" in Madeira en ja hoor het beklijft ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #42 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:09:25 »
Jullie beschrijvingen zijn boeiend en leerzaam om te lezen,Gerrit Kris en Wim.
Met zulke informatie komen we de winter wel door.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2011, 12:54:46 »
Dank je Theo, maar ik hoop wel, dat het stokje ook door anderen wordt overgenomen, anders ben ik straks door mijn voorraadje foto's heen, voordat de winter begint en moet ik toch nog zwanen in parken gaan posten  ;D ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #44 Gepost op: 6 oktober 2011, 15:05:22 »
Inverewe is inderdaad een klein (?) natuurwonder Gerrit ! Ik ben er ooit (wegens tijdsgebrek) eens voorbij gereden...  :-\ :-[  Ik moet dat ooit toch nog een keer goedmaken.

Hier is er ééntje uit mijn oude doos, een ingescande dia uit de tijd toen de dieren nog spraken...  ;D ::).
Dat zal wel iets overdreven zijn...  ;D maar toch dateert ie van 1996 - lang voor het digitaal tijdperk.  De kwaliteit laat dus wel iets te wensen over, het panorama maakt echter veel goed !

Een bloemenzee (Lupines, Castilleja's, Phloxen, enz...) op de flanken van Mount Rainier, een slapende reuzenvulkaan in de staat Washington in het Noord Westen van de Verenigde Staten.  We brachten er enkele schitterende dagen door !
Harelbeke-West-Vlaanderen