Auteur Topic: Saxifraga 2019  (gelezen 18365 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #60 Gepost op: 14 maart 2019, 21:22:50 »
Een plant die al enige jaren in de collectie zit, en beslist meer dan de moeite waard is. Een burseriana verzameld op de Schern, Dolomieten. (foto 1)
Een oude, maar zeer goede cultivar van burseriana, 'Ganymede'. (foto 2)
'Allendale Elf', een absolute musthave voor de Saxadept (foto 3)
Vrij zeldzaam, maar een van de beste Hornibrooki's, nl. 'Lydia', een plant die me al lang kan bekoren (foto 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #61 Gepost op: 14 maart 2019, 22:20:04 »
Saxifraga matta florida. Twee jaar geleden gekocht, groeit erg langzaam, maar verbazingwekkend dat ie het doet. Staat op het hoogste punt van mijn rotstuintje, dus in de volle hete zon afgelopen zomer. Kennelijk een harde!

Eentje dat ik nog niet eerder gezien heb denk ik.  ))4  Een mooie bloem en een "vreemde" rozet in vergelijking met de meeste Kabschia's.

Hij is ook lastig te vinden op het internet. Ik heb m gekocht op de liefhebbersmarkt. Er staat een foto op de VRV site uit 2013 van Hans Meulenbelt. is wel een iets andere rozet. Ik hoop maar dat het etiket dan klopt. Wellicht kan Hans zijn licht er over laten schijnen.

Ik heb ooit een plant onder de naam Sax. matta-florida gekocht bij Ger van den Beuken. Het is één van de soorten uit de Himalaya die zijn beschreven door Harry Smith in 1958 in "Saxifraga of the Himalaya", maar de beschrijvingen zijn voor mij in ieder geval niet voldoende om de planten die in omloop zijn te determineren. Dit zijn de beschrijvingen van drie nauw verwante soorten:

Saxifraga lolaensis
Saxifraga matta-florida
Saxifraga pulvinaria

Van alledrie zijn (of waren?) planten onder deze naam in omloop.

Beste Hans , dank voor je uitgebreide reactie. Bijzonder dat die beschrijving in het boek dat je toonde in het Latijn is. Gelukkig heb ik het op school gehad en is het wel enigszins te volgen. Maar ik ben met je eens dat ik met deze beschrijving toch ook niet tot een (positieve) determinatie kom. Ik weet helaas ook niet meer bij wie ik de plant gekocht heb op de liefhebbersmarkt. Ik vindt wel dat delen van de plant lijken op de tekeningen van S. matta florida, maar ik zie maar weinig overeenkomsten met de foto’s die Bart Moerland plaatste.
Met vriendelijke groet

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #62 Gepost op: 15 maart 2019, 00:33:34 »
Mooie Saxen Jan......
Hier een 'Allendale Tommy' in bloei...in een potteke.

Eén van de eerste zeker die het kanaal heeft overgestoken...?


De 'Tommies' staken in 1944 al over.......
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #63 Gepost op: 15 maart 2019, 00:43:09 »
Hier is Saxifraga 'Polka' de eerste in de rij Theo.
Je zag hem in de aangename temperaturen van de afgelopen dagen zo veranderen in zijn trog.

Een mooie cultivar, Luc. Deze kende ik nog niet. Waar heb je hem gevonden?

 :o :o  Hans, wat vertel je me nu ??? Heb ik een Sax die jij niet kent ???  --6  Ik ben sprakeloos!
Even gaan kijken en er steekt een heel klein, spichtig, handgeschreven etiket bij...  wordt hij al warm ???  -2(
Juist, hij komt van bij ene Jan F. uit M. Een huis van vertrouwen.

Ik zal Jan F. eens bevragen. Ik zag elders inmiddels al meerdere foto's voorbijkomen van dit juweeltje, maar ben 'm nog nooit tegengekomen. Misschien komende maand in Utrecht?


De laatsten zijn zaterdag verkocht Hans....................
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #64 Gepost op: 15 maart 2019, 07:30:05 »
Saxifraga pink melba

Nooit van gehoord, volgens mij is dat 'Strawberry Melba', het zustertje van Peach Melba.


Is er nu ook Jan...'Pink Melba'.

Er worden blijkbaar nu ook planten te koop aangeboden met de naam S. 'Pink Melba', maar dit is gewoon een foute benaming. Staat trouwens ook als zodanig (invalid name) in "Saxifrages Porophyllum Cultivars Complete Checklist Edition 3", de checklist die vorig jaar is gepubliceerd door Adrian Young.

De juiste benaming is, zoals Jan al aangaf, Sax. 'Strawberry Melba'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #65 Gepost op: 15 maart 2019, 07:35:37 »
Saxifraga pink star. Heeft een hele vlezig dikke rode rand in de bodem van de bloem. Weet iemand of dit een functie heeft?

Jazeker Mark, die rand heet in het Engels de 'Nectary Ring' en produceert nectar (om bevruchtende insecten te lokken). De kleur van de Nectary Ring is overigens variabel en een belangrijk kenmerk bij de determinatie van soorten en cultivars.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #66 Gepost op: 15 maart 2019, 07:44:43 »
Hier is Saxifraga 'Polka' de eerste in de rij Theo.
Je zag hem in de aangename temperaturen van de afgelopen dagen zo veranderen in zijn trog.

Een mooie cultivar, Luc. Deze kende ik nog niet. Waar heb je hem gevonden?

 :o :o  Hans, wat vertel je me nu ??? Heb ik een Sax die jij niet kent ???  --6  Ik ben sprakeloos!
Even gaan kijken en er steekt een heel klein, spichtig, handgeschreven etiket bij...  wordt hij al warm ???  -2(
Juist, hij komt van bij ene Jan F. uit M. Een huis van vertrouwen.

Ik zal Jan F. eens bevragen. Ik zag elders inmiddels al meerdere foto's voorbijkomen van dit juweeltje, maar ben 'm nog nooit tegengekomen. Misschien komende maand in Utrecht?


De laatsten zijn zaterdag verkocht Hans....................

Geduld is een schone zaak, Bart. Er staan trouwens nog wel meer juweeltjes op mijn verlanglijst. Als ik er daarvan een paar tegen kom in Utrecht ben ik al een tevreden mens.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2019, 09:08:18 »
 ((3 ((3 ((3

Het is mij een genoegen de voltallige Saxifraga politie opnieuw in actie te zien hier !  -2(

 ((3 ((3 ((3
 ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #68 Gepost op: 15 maart 2019, 13:42:35 »
Wederom veel dank voor beide aanvullingen Hans!!
Met vriendelijke groet

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #69 Gepost op: 15 maart 2019, 15:28:49 »
Saxifraga Paul Gauguin,in tufsteen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #70 Gepost op: 15 maart 2019, 16:27:04 »
Hier is Saxifraga 'Polka' de eerste in de rij Theo.
Je zag hem in de aangename temperaturen van de afgelopen dagen zo veranderen in zijn trog.

Een mooie cultivar, Luc. Deze kende ik nog niet. Waar heb je hem gevonden?

 :o :o  Hans, wat vertel je me nu ??? Heb ik een Sax die jij niet kent ???  --6  Ik ben sprakeloos!
Even gaan kijken en er steekt een heel klein, spichtig, handgeschreven etiket bij...  wordt hij al warm ???  -2(
Juist, hij komt van bij ene Jan F. uit M. Een huis van vertrouwen.

Ik zal Jan F. eens bevragen. Ik zag elders inmiddels al meerdere foto's voorbijkomen van dit juweeltje, maar ben 'm nog nooit tegengekomen. Misschien komende maand in Utrecht?


De laatsten zijn zaterdag verkocht Hans....................

Geduld is een schone zaak, Bart. Er staan trouwens nog wel meer juweeltjes op mijn verlanglijst. Als ik er daarvan een paar tegen kom in Utrecht ben ik al een tevreden mens.


Hans :o....check ik net de propagators....zit er een mooi rijtje bewortelde 'Polka's' in!....zelfs bloeiend!......
Slechts...13,50€uro per stekje.... ((--11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #71 Gepost op: 15 maart 2019, 16:29:00 »
((3 ((3 ((3

Het is mij een genoegen de voltallige Saxifraga politie opnieuw in actie te zien hier !  -2(

 ((3 ((3 ((3
 ((4


Voel mij zeer zeker NIET aangesproken.....daar ik slechts een leek ben op Saxifraga gebied. :-*
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #72 Gepost op: 15 maart 2019, 17:43:59 »
Hier is Saxifraga 'Polka' de eerste in de rij Theo.
Je zag hem in de aangename temperaturen van de afgelopen dagen zo veranderen in zijn trog.

Een mooie cultivar, Luc. Deze kende ik nog niet. Waar heb je hem gevonden?

 :o :o  Hans, wat vertel je me nu ??? Heb ik een Sax die jij niet kent ???  --6  Ik ben sprakeloos!
Even gaan kijken en er steekt een heel klein, spichtig, handgeschreven etiket bij...  wordt hij al warm ???  -2(
Juist, hij komt van bij ene Jan F. uit M. Een huis van vertrouwen.

Ik zal Jan F. eens bevragen. Ik zag elders inmiddels al meerdere foto's voorbijkomen van dit juweeltje, maar ben 'm nog nooit tegengekomen. Misschien komende maand in Utrecht?


De laatsten zijn zaterdag verkocht Hans....................

Geduld is een schone zaak, Bart. Er staan trouwens nog wel meer juweeltjes op mijn verlanglijst. Als ik er daarvan een paar tegen kom in Utrecht ben ik al een tevreden mens.


Hans :o....check ik net de propagators....zit er een mooi rijtje bewortelde 'Polka's' in!....zelfs bloeiend!......
Slechts...13,50€uro per stekje.... ((--11

Dazz bijna voor niks, Bart. Bewaar er ééntje voor mij svp!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #73 Gepost op: 15 maart 2019, 17:45:44 »
((3 ((3 ((3

Het is mij een genoegen de voltallige Saxifraga politie opnieuw in actie te zien hier !  -2(

 ((3 ((3 ((3
 ((4


Voel mij zeer zeker NIET aangesproken.....daar ik slechts een leek ben op Saxifraga gebied. :-*

die pet past ons allemaal Bart  )) :-X :-X :-X
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2019
« Reactie #74 Gepost op: 17 maart 2019, 00:11:06 »
Het is geen al te best bloeiseizoen voor de Porphyrions met al die regen en wind. Damn toch.
Een trogje met wat steenbreekjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen