Planten > Orchidaceae

Overwinteren!

(1/8) > >>

Peter Rijntjes:
Oke, de winter komt er weer aan. Nou is het voor de Orchideeën in pot niet slim om ze in de koude kas te laten overwinteren. Sinds verleden jaar breng ik deze dan ook over in mijn overwintering hol. Ik heb er wat foto's van gemaakt, zodat jullie kunnen zien hoe ik dat doe. Heel simpel, maar doel treffend. Een goedkoop kacheltje zorgt voor zowel ventilatie als het buiten houden van te strenge vorst. Verleden jaar was dit ook al goed bevallen dus dit jaar ben ik daar op gaan voort borduren. Nu ook verlichting erboven geplaatst. Cool wit TL lampen met allebei 3500 lumen. Totaal dus 7000 lumen extra. Naast het daglicht wat door de raampjes naar binnen valt. De lampen branden nu 12 uur per dag, met een schakelklok. Als de dagen qua licht nog korter worden, doe ik er eerst 1 uur extra bij en op de kortste dagen 2 uur extra.

Hieronder een foto impressie,

groet Peter

Peter Rijntjes:
Nog wat foto's!

Peter Rijntjes:
En alweer de laatste!

Peter Rijntjes:
Nog 2 hele mooie rozetten, die ik jullie niet wil onthouden:

Orchis italica
Ophrys lutea

Brian Blanken:
Hey peter :-)

Als we dan toch bezig zijn :-)

Ik ben vandaag ook  begonnen met de  voorbereidingen voor de winter....

Dit doe ik momenteel in een soort van  wachtbed ( gedeelte van de moestuin )  dat ik afdek tegen de ergste regen.


sommige planten waren weer goed om te gaan splitsen  hier heb je wat foto's van de voorbereidingen

laatste foto is van een aantal jonge plantjes die ik dit jaar ook  nog even heb verpot.



hier wat foto's van enkele planten die  gesplitst konden worden of die  verse aarde nodig hadden

cypripedium reginae





cypripedium calceolus



Cypripedium japonicum & Cypripedium wardii




laat de winter maar komen  ;D


trouwen  ben steeds jaloers  als ik jou collectie daar zie staan  ((12


jou planten zijn trouwens vandaag ook aan de beurt geweest  ;D ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie