Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 11636 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #60 Gepost op: 4 mei 2023, 21:56:51 »
Een rotstuinplant die al heel lang in cultuur is, en die uitstekend ons wisselvallige en harde klimaat kan doorstaan is deze Onosma alboroseum met opvallende bloemen en grijs behaard plant. Je hebt er wel wat ruimte voor nodig, maar ik vind hem best aantrekkelijk.
« Laatst bewerkt op: 4 mei 2023, 22:52:32 door AdminLuc »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #61 Gepost op: 4 mei 2023, 22:08:38 »
Een plant die intussen ruim 20 jaar vast in de rotstuin staat en dus al heel wat pokkeweer over zich heen heeft gehad in al die jaren, gaande van maandenlange droogte, hevige zonneschijn, harde vorst, sneeuw en bakken water is deze Erinacea anthyllis, maar desondanks geen krimp geeft. Een dwergheester die het dus absoluut waard is om in dit topic te verschijnen. Bij mij staat hij al lang heel hoog aangeschreven als ideale rotstuinplant. De combinatie van het uitlopende loof, de blauwe bloemen en de harde stekels vind ik onweerstaanbaar. Ook buiten de bloeitijd is dit speldenkussen het aanzien meer dan waard.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #62 Gepost op: 5 mei 2023, 08:44:54 »
Deze jongen hoort echt thuis in ons nieuw veranderde klimaat en zien we echt veel te weinig in onze rotstuinen ..Carduncellus rhaponticoides , deze vorm komt uit Algerije ...
Ik heb hem hier ook nog gehad in de tuin, Kris, maar was geen lang leven beschoren. Wat zijn uw ervaringen met deze opmerkelijke plant?

Ik heb nog een oudere en grotere plant in een ander gedeelte Frankie en die staat er nu toch al een 3 of 4 jaar schat ik .Ik dacht vroeger altijd dat de bloei eindstandig  was en dat dus de plant afstierf na de bloei.
Mijn oudste plant zag er na de eerste keer dat hij bloeide ook niet goed uit en ik dacht dus dat hij zou afsterven . Maar hij is er doorgekomen en de diameter van de plant is nu flink toegenomen.Hij heeft zich uit de grond gewurmd .Hij maakt een lange dikke penwortel en die steekt nu gedeeltelijk boven het grondoppervlak uit. Bloeien doet hij voorlopig niet ..
Het zijn planten voor droogte en warmte , zoveel is zeker. De oudere plant heeft geen afdekking gekregen en de natte winter zal hem allicht geen deugd hebben gedaan . Hij ziet er best ok uit maar het heeft misschien wel invloed op het uitblijven van de bloei ?Dus in mijn opinie zijn ze niet super moeilijk .Arme stenige grond , schuin planten (al trekken ze zich na verloop van tijd wel recht ! )en wat droger proberen houden in de winter .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #63 Gepost op: 23 mei 2023, 23:26:20 »
Ik ben mijn moederplant (Erinacea anthyllis) enkele jaren geleden kwijtgespeeld. Er zijn wel 2 zaailingen achtergebleven, 1 midden in een grote tufa blok en de andere tussen enkele rotsen. Het zal nog wel een tijd duren eer ik een bloem zal zien.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #64 Gepost op: 24 mei 2023, 09:17:06 »
Ik ben mijn moederplant (Erinacea anthyllis) enkele jaren geleden kwijtgespeeld. Er zijn wel 2 zaailingen achtergebleven, 1 midden in een grote tufa blok en de andere tussen enkele rotsen. Het zal nog wel een tijd duren eer ik een bloem zal zien.
Geduld is een schone zaak Herman,maar geduld loont zich wel --11

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #65 Gepost op: 24 mei 2023, 10:46:05 »
Ik ben mijn moederplant (Erinacea anthyllis) enkele jaren geleden kwijtgespeeld. Er zijn wel 2 zaailingen achtergebleven, 1 midden in een grote tufa blok en de andere tussen enkele rotsen. Het zal nog wel een tijd duren eer ik een bloem zal zien.
Geduld is een schone zaak Herman,maar geduld loont zich wel --11
Ja Theo, de moederplant heeft alvorens te sterven toch voor nakomelingen gezorgd. Daarvoor nooit een zaailing gezien en nu staan er twee. Ik heb nog wel een andere grotere plant ergens anders in de tuin  ;D.
Zelf heb ik de zaden ook al eens gezaaid zonder succes.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #66 Gepost op: 28 mei 2023, 11:34:31 »
Ik ben mijn moederplant (Erinacea anthyllis) enkele jaren geleden kwijtgespeeld. Er zijn wel 2 zaailingen achtergebleven, 1 midden in een grote tufa blok en de andere tussen enkele rotsen. Het zal nog wel een tijd duren eer ik een bloem zal zien.
Geduld is een schone zaak Herman,maar geduld loont zich wel --11
Ja Theo, de moederplant heeft alvorens te sterven toch voor nakomelingen gezorgd. Daarvoor nooit een zaailing gezien en nu staan er twee. Ik heb nog wel een andere grotere plant ergens anders in de tuin  ;D.
Zelf heb ik de zaden ook al eens gezaaid zonder succes.

Opmerkelijk Herman, nooit heb ik hier maar 1 zaailing kunnen vinden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #67 Gepost op: 28 mei 2023, 11:40:03 »
Nog eentje die het beeld gaat bepalen in mijn rotstuin van de nieuwe tijden is deze Anthyllis hermanniae 'Minor'.
Van nature wordt deze soort vrij groot, tot 90 cm breed en 40 cm hoog. Deze compacte vorm blijft laag en groeit traag over de bodem. Is oorspronkelijk afkomstig uit de Balkan, Griekenland, Kreta, Turkije, waar hij droge en warme kliffen bewoont. Ideaal dus om in onze uitdrogende rotstuinen te planten. Tijdens de bloei gaat de hele plant schuil onder de gele bloemetjes. Bovendien is het ook een echte bijenplant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #68 Gepost op: 28 mei 2023, 21:43:34 »
Acantholimon is een genus dat zeker meer moet worden toegepast in onze 'nieuwe' rotstuinen. Sommige worden wel wat groot.
Deze Acantholimon trojanum groeit niet al te snel en bloeit nog behoorlijk, dit in tegenstelling tot sommige andere soorten. Ook buiten de bloeitijd is dit stekelvarken absoluut een blikvanger. Na enkele seizoenen nu al een favoriet voor mij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #69 Gepost op: 29 mei 2023, 17:49:09 »
Nog eentje die het beeld gaat bepalen in mijn rotstuin van de nieuwe tijden is deze Anthyllis hermanniae 'Minor'.
Van nature wordt deze soort vrij groot, tot 90 cm breed en 40 cm hoog. Deze compacte vorm blijft laag en groeit traag over de bodem. Is oorspronkelijk afkomstig uit de Balkan, Griekenland, Kreta, Turkije, waar hij droge en warme kliffen bewoont. Ideaal dus om in onze uitdrogende rotstuinen te planten. Tijdens de bloei gaat de hele plant schuil onder de gele bloemetjes. Bovendien is het ook een echte bijenplant.

Heel mooi Frankie, een troef in deze bar droger wordende tijden !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1036
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #70 Gepost op: 3 juni 2023, 23:40:08 »
Dit is een kleine thijmsoort ( ik ben helaas de naam even kwijt) die al 3 weken uitbundig staat te bloeien in in piepkleine spleet op het terras. Een raadsel hoe die aan z’n water komt.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #71 Gepost op: 4 juni 2023, 10:38:01 »
Dit is een kleine thijmsoort ( ik ben helaas de naam even kwijt) die al 3 weken uitbundig staat te bloeien in in piepkleine spleet op het terras. Een raadsel hoe die aan z’n water komt.

Pure overlever Mark !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #72 Gepost op: 4 juni 2023, 10:39:34 »
Deze komt van Corsica en Sardinië en zou dus in deze rubriek moeten passen ...nog maar het eerste jaar .Denk wel dat hij onze natte winters niet verdraagt ?
Helichrysum frigidum ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #73 Gepost op: 5 juni 2023, 11:04:00 »
Deze komt van Corsica en Sardinië en zou dus in deze rubriek moeten passen ...nog maar het eerste jaar .Denk wel dat hij onze natte winters niet verdraagt ?
Helichrysum frigidum ....


Je hoeft niet bang te zijn Kris... het is voldoende als je deze Helichrysum frigidum vanaf de herfst beschermt tegen nattigheid. Ik heb een iets grotere steen achter mijn plant geplaatst om een klein plexiglas ruitje schuin op te laten leunen. Dit werkt heel goed... zoals je misschien kunt zien.

Trouwens... zoals bij de meeste planten vind ik de fase net voordat de bloemen helemaal open zijn het mooist.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #74 Gepost op: 5 juni 2023, 11:15:36 »
Acantholimon is een genus dat zeker meer moet worden toegepast in onze 'nieuwe' rotstuinen. Sommige worden wel wat groot.
Deze Acantholimon trojanum groeit niet al te snel en bloeit nog behoorlijk, dit in tegenstelling tot sommige andere soorten. Ook buiten de bloeitijd is dit stekelvarken absoluut een blikvanger. Na enkele seizoenen nu al een favoriet voor mij.

Frankie... Het is erg leuk dat je het onderwerp acantholimon ter sprake brengt.

Een zeer divers geslacht. Ik ben het helemaal met je eens... dit zijn de planten van de toekomst. Daarom heb ik vijf of zes verschillende soorten in de wacht staan. Ze gaan de hoofdmoot vormen van een nieuw bed dat de hele dag aan de zon zal worden blootgesteld. Maximale drainage zal de basis vormen voor Eriogonum, Acantholimon, Cacti & Co.