Auteur Topic: Bloei september-oktober 2017  (gelezen 17980 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #45 Gepost op: 12 september 2017, 21:37:02 »
Deze aanwinst van eerder dit jaar produceert hier voor het eerst een paar bloempjes.  Ik ben er heel blij mee !  ((12

Zauschneria septentrionalis

Heel apart, Luc.
De bescheiden bloei is wellicht het gevolg van de bescheiden regenwormpoep die er bij ligt,  ;D Een beetje meer poep zal misschien ook meer bloemen opleveren,   -2(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #46 Gepost op: 12 september 2017, 21:47:09 »
Hey Gerrit , waardevolle informatie al weer ....In Gent staan ze ook wat beschut en dat is sowieso al een warmere tuin . In een strenge winter kan het misschien wel fout gaan ?
Ik denk dat de winterhardheid van deze plant meevalt Kris.
Bij mijn broer staan ze,zij het in een beschutte tuin, al vier jaar gewoon in de volle grond.
Kijk wel uit want ze nemen in vrij korte tijd wel wat ruimte in beslag!
Helaas wordt deze plant weinig tot niet aangeboden.

In mijn tweede zaaipot (staat nu bijna een jaar) komen nu ook plantjes op, als alles goed gaat kan ik wel wat missen.
Ik hou me aanbevolen Gerrit.

 ((13
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #47 Gepost op: 12 september 2017, 21:51:15 »
Na een pauze van een kleine maand zijn ze er weer aan begonnen, Campanula myrtifolia.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #48 Gepost op: 12 september 2017, 22:51:51 »
Na een pauze van een kleine maand zijn ze er weer aan begonnen, Campanula myrtifolia.

Jawadde, knap Gerrit! Bloeien die overigens altijd zo laat?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #49 Gepost op: 12 september 2017, 23:43:17 »
Hier is hij te vinden met de hooftbloei http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2099.msg98841#msg98841
Die van gisteren is de wat mindere nabloei.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #50 Gepost op: 13 september 2017, 19:39:36 »
Deze aanwinst van eerder dit jaar produceert hier voor het eerst een paar bloempjes.  Ik ben er heel blij mee !  ((12

Zauschneria septentrionalis

Heel apart, Luc.
De bescheiden bloei is wellicht het gevolg van de bescheiden regenwormpoep die er bij ligt,  ;D Een beetje meer poep zal misschien ook meer bloemen opleveren,   -2(

Het is nog maar een heel jong plantje Frankie, dat het bovendien nog heel moeilijk heeft gehad in de hitte en de droogte na de aanplant.  Ik ben al tevreden dat hij heeft overleefd.  Overigens fluisterde hij mij nog in het oor : "Wacht maar tot ik groot zal wezen" !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #51 Gepost op: 13 september 2017, 22:37:52 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot.. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's.


Die Mandragora heeft duidelijk plannen voor volgend jaar Gerrit !

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #52 Gepost op: 14 september 2017, 11:03:17 »
Geen bloeiende maar een boeiende plant Mandragora officinaris gisteren verpot.. Dan begon de hergroei een week geleden. Nieuwsgierig voor wat er onder de grond zit vond ik het tijd om te verpotten en zag dat er onder de grond meer gebeurt was dan boven de grond, zie foto's.


Die Mandragora heeft duidelijk plannen voor volgend jaar Gerrit !

Ik hoop het, dit jaar zal nog te vroeg zijn.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #53 Gepost op: 17 september 2017, 20:17:32 »
Nog wat nabloei op Eriogonum ovalifolium v. nivale.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #54 Gepost op: 17 september 2017, 22:05:19 »
Nog wat nabloei op Eriogonum ovalifolium v. nivale.

Heb hem dit najaar ook gekocht. Nog bescherming nodig Frankie? Prachtige bloem.
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #55 Gepost op: 17 september 2017, 23:07:56 »
Nog wat nabloei op Eriogonum ovalifolium v. nivale.

Heb hem dit najaar ook gekocht. Nog bescherming nodig Frankie? Prachtige bloem.

Hij is zeker niet versmaden, Jan, vooral ook met dat mooie loof. Ik denk wel dat ik hem een afdakje zal geven, deze winter. Hij staat alleszins hoog geplant in de rotstuin op een smalle richel die snel uitdroogt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #56 Gepost op: 18 september 2017, 17:20:46 »
Nog wat nabloei op Eriogonum ovalifolium v. nivale.

Een prachtplantje is dat.  Ik heb hem twee weken geleden ook aangeschaft in Utrecht.   ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #57 Gepost op: 19 september 2017, 12:34:33 »
Nog wat nabloei op Eriogonum ovalifolium v. nivale.

Een prachtplantje is dat.  Ik heb hem twee weken geleden ook aangeschaft in Utrecht.   ((14

Frankie en Luc nog even over de Eriogonum ovalifolium v. nivale.
Ik heb hem gekocht bij Frits Litjes, heeft altijd wel iets aparts. Ben bij hem geweest en heeft een prachtige tuin en een mooi kassencomplex. Maar Frits is de laatste tijd ook veel plantjes aan het opkweken in turf/potgrond. Het gaat natuurlijk sneller en met mooi resultaaat, maar bij het uitplanten moet je erg voorzichtig zijn, er zitten door heel het potje haarworteltjes.
Zo ook de planten van De Gentiaan en Philip van Hilst, ook in Tsjechie bij  Eva a Josef Holzbecherovi,(waar jullie ook zijn geweest).

Ik zet ze met de hele kluit in mijn arm mengsel en in het voorjaar geef ik rondom de plant wat algemene mest granulaat van DCM. Ik heb al meegemaakt dat de wortels van de plant gewoon niet buiten de grond van het potje komen, en op deze manier gaat dat meestal goed.

Zo de Arenaria lithops 'Babi Lom' van Eva a Josef Holzbecherovi die ook in zo'n kluit stond. (doet het al een paar jaar goed, wel winterdak)

Wat is jullie ervaring met deze kweekmethode.


Frits zei ook nog dat de Eriogonum geen bescherming nodig heeft, hij zal een beetje bruin worden maar dat hersteld zich wel in het voorjaar. (ik geef toch maar een afdakje)
Foto 3 is E. ovalifolium.  (zonder nivale)Toch heb ik twijfels over de naamgeving. de variatie nivale kom je in diverse kleuren tegen en allemaal met een gewoon recht blad.
 In The plant list is de var,. nivale een synoniem van gewoon de ovalifolium. Maar dat alles is niet belangrijk, zolang het plantje het goed doet.






Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #58 Gepost op: 20 september 2017, 08:47:45 »
Je hebt het helemaal juist, Jan.
Het grondmengsel bij de plantjes van Frits was mij ook op(tegen)gevallen.  Bij een amateurkweker zie je het gebruik van die turf/potgrond niet vaak, die verandert in de winter ook in een natte brij met groot gevaar voor rot !  :'( 

Ik heb geprobeerd bij de planten die ik heb aangeschaft bij Frits zoveel mogelijk van dat spul af te wassen bij het aanplanten, bij de meeste beroepskwekers doe ik dat trouwens. Inderdaad, bij de Gentiaan, Philip van Hilst en ook Holzbecher is dit het geval, altijd veraderlijk.

Bij Holzbecher hebben velen van onze groep vorig jaar heel wat Lewisia's aangeschaft uit hun groot assortiment en naar ik hoor gingen er heel wat van de planten verloren.  Zoals gewoonlijk heb ik zelf het substraat afgewassen (dat lijkt altijd misdadig bij planten in volle bloei) en met groot succes.  Alle planten hebben overleefd.

Jouw methode (mest rond de kluit bij de aanplant) heeft ook wel iets, althans om de wortelvorming buiten de kluit te bevorderen, maar het rottingsgevaar  omwille van de drijfnatte wortelhals doorheen de winter (en ook soms in de zomer!) blijft natuurlijk bestaan.
(Jouw beschermende afdekking helpt natuurlijk wel daartegen !)  Je Arenaria heeft er alvast geen last van !  ((14

De Eriogonums van Frits heb ik zelf hoog in de rotstuin in de regenschaduw van een muur op het oosten geplant.  Daar komt weinig regen terecht en die droogteminnende jongens doen het daar meestal wel goed. (zelfs een Dionysia aretioides doet het daar al een 4tal jaar uitstekend.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 10:31:09 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei september-oktober 2017
« Reactie #59 Gepost op: 20 september 2017, 19:07:12 »
Ook ik heb plantjes gekocht bij Frits en  Freek Bourgonje van "De Gentiaan".

Om bij Freek te beginnen: Freek is een gepassioneerd kweker van rotsplanten, die maar niet met pensioen wil gaan, omdat hij zo gek is op zijn werk. Ik kom daar vaak, het is niet al te ver en kom altijd met een doos vol potjes thuis. Hij heeft geen kas, kweekt zijn planten altijd in de open lucht, winter en zomer. Het maakt hem niet uit hoe lang ze op zijn kwekerij staan. Het zijn geen hoogdravende planten voor de kieskeurige klanten, maar een assortiment waar niemand zijn neus voor hoeft op te halen. Zijn planten zijn altijd goed doorworteld, maar misschien gebruikt hij wat te veel turf, en te weinig steenslag. Hij zal het groeimedium wel per "Big Bag" kopen. Dat begrijp ik. Moet hij nu ook zijn eigen medium maken? Die man werkt zich een ongeluk daar in zijn eentje.

Over Frits vind ik het lastig wat te zeggen. Hij heeft een puik assortiment. Precies waar ik gek op ben: Amerikanen en zilverbladigen. Dat hij te veel turf zou verwerken is nieuw voor mij. Ik heb daar nooit op gelet. Het zou niet moeten, maar als dat jullie (Jan en Luc) ervaring is, zou het goed kunnen. Ik ben dus gaan kijken bij mijn planten. 3 van de 5 planten die ik dit voorjaar heb gekocht heb ik in een grotere pot gezet. Deze waren vastgegroeid in het zand waarop ze staan.(oa de Eriogonum die jullie beide ook hebben) De conclusie is, dat daar geen problemen waren. 2 Astragalus hebben het zeer slecht gedaan dit seizoen. Het gekke was, dat ze als grijsbladige grote moeite hadden om een hete dag ongeschonden door te komen, Ze verbrandden gewoon.  Nu weet ik waarom. Hun wortelgestel was niet ontwikkeld en kon niet voldoen aan de grote vraag naar water van de bladeren, met afsterven als gevolg. Als proef op de som, heb ik de planten uit hun pot geklopt en zie hier. Vrijwel geen wortelgroei in het arme medium van mij. De wortels zitten nog in het oude deel en hebben zich niet verspreid.

Conclusie: Maak de wortelkluit los van elke plant die je koopt, breek stukken wortel af (een truc, die ik heb geleerd van Bart M.). dat dwingt de plant tot wortelgroei en herpot in een luchtig, stenig en arm milieu zonder veel potgrond, want daar zit te veel turf in. (50% potgrond en 50% split van allerlei grootte, is dat een goede verhouding?)