Auteur Topic: Palmenziekte Spanje  (gelezen 7062 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Palmenziekte Spanje
« Gepost op: 10 februari 2012, 12:29:52 »
Ik wilde jullie wat vertellen en foto's laten zien van de 'nationale ramp' hier in het zuidoosten van Sapnje.
De palmen worden aangetast door een kever. Een jaar of 6 geleden stonden de kranten er vol van. Met name de beroemde palmenstad Elche was zwaar getroffen. De oorzaak lag, zoals zo vaak in de menselijke hebzucht en drang naar snel gewin. Er zijn toen palmen goedkoop geinporteerd vanuit Egypte en die waren besmet met de kever. Deze legt eitjes en daaruit komt de vraatzuchtige larve, die zich verpopt en een kever produceert die gaat vliegen.
Het gaat hier om een insect die vergelijkbaar is met onze houtworm of boktor. Hij graaft gangen en na een lange tijd, jaren sterft de palm. Spuiten met vergif is de oplossing. Maar dat is duur, vandaar dat veel particulieren tegen de prijs op zien en de zaak op zijn beloop laat. Zo ook in de tuin van het huis waar ik verblijf en niet de eigenaar ben.
In de fotoreportage kunt u zien hoe de palmen er eerst ziek uitzien, dan de behandeling, waar bij de palmen worden gestript tot op het bot, dan het toevoegen van chemicalien en het resultaat.
Volgens de hovenier is de kans iets meer dan 50% op herstel. En de kosten van de operatie 800 euro.
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2013, 08:07:22 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Palmenziekte Spanje
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2012, 12:31:20 »
Tweede serie

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Palmenziekte Spanje
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2012, 18:07:36 »
In en in triest.
Zou er geen vogel zijn die de larven wil eten?
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Palmenziekte Spanje
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2013, 19:23:17 »
Nu een jaar later een update van de gebeurtenissen hierboven beschreven.
Mijn zuster en zwager vertoeven op dit moment in de buurt van het vakantiehuis met de zieke palmen.
Zoals u ziet heeft de behandeling nog geen resultaat gehad. De rechter palm vertoont geen teken van hergroei.
De linker palm die vorig jaar nog gezond leek, maar een preventieve behandeling kreeg, gaat er alsnog aan.

Ik weet niet of de palmen definitief dood zijn en of er nog hoop is. Volgend jaar om deze tijd wellicht een nieuwe update.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Palmenziekte Spanje
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2013, 22:19:03 »
Hopelijk komt het nog goed met die palmen . Hou ons zeker op de hoogte . Ik hoop dat die beestjes niet tot hier komen, want ik zou niet graag mijn zelfgezaaide palmen kwijt geraken
Gr. Lily -Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Palmenziekte Spanje
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2014, 10:50:12 »
De palmen op ons vakantieadres zijn nu definitief ter ziele. Al het geinvesteerde geld is voor niets geweest. Het gaat om 3 palmen, die zeker een halve eeuw oud waren.


80556-0                 
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 19:06:10 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Palmenziekte Spanje
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2014, 11:00:17 »
Jammer...ik neem aan dat de palmen in Egypte geƫvolueerd zijn zodat ze er minder last van hebben, of zit er daar een goede natuurlijke predator?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Palmenziekte Spanje
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2014, 12:46:44 »
Mooie foto's maar toch een triest beeld, Gerrit...  ))8 :(
Harelbeke-West-Vlaanderen