Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 304815 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1500 Gepost op: 21 december 2020, 20:44:31 »
Deze Crocus korolkowii x Snowtiger  mag hier de spits afbijten van eerste lente bloeiende krokus . Het gaat waarschijnlijk om een hybride tussen korokowii en michelsonii . Bloeit hier voor het derde jaar op rij maar ik ben er niet gerust in om deze beauty definitief te kunnen houden . Sommige vormen van korolkowii , michelsonii en alatavicus vind ik bijzonder lastig of het ligt aan mijn aanpak ?

Er was vandaag net iets te weinig zon om de bloem volledig te openen …...

Bijzonder mooi, Danny.
Ja, alatavicus ben ik ook al een paar keer verspeeld. Geen makkelijke in ons klimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1501 Gepost op: 22 december 2020, 19:16:37 »
Eens het begint gaat het seizoen snel ……

Een eerste vorm van Crocus biflorus uit N-Italië komt in actie

Ook deze Crocus suaveolens uit Italië doet het hier vrij goed

De meeste Crocus species uit Italie , en dat zijn er wel meerdere , zijn goede planten en zijn ook te houden op lange termijn ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1502 Gepost op: 22 december 2020, 19:22:31 »
Colchicum kesselringii uit Tadjikistan toont ook al een eerste bloem , deze planten hebben het hier totaal onverwacht naar hun zin , bloeien elk jaar en vermeerderen vrij goed …….. deze vorm staat hier sinds 2015
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4856
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: In het bollenbed
« Reactie #1503 Gepost op: 22 december 2020, 20:36:43 »
Colchicum kesselringii uit Tadjikistan toont ook al een eerste bloem , deze planten hebben het hier totaal onverwacht naar hun zin , bloeien elk jaar en vermeerderen vrij goed …….. deze vorm staat hier sinds 2015
Wel heel vroeg voor een lentebloeier en inderdaad een verrassend resultaat voor het bollenbed.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1504 Gepost op: 23 december 2020, 08:48:51 »
Eens het begint gaat het seizoen snel ……

Een eerste vorm van Crocus biflorus uit N-Italië komt in actie

Ook deze Crocus suaveolens uit Italië doet het hier vrij goed

De meeste Crocus species uit Italie , en dat zijn er wel meerdere , zijn goede planten en zijn ook te houden op lange termijn ……..

Zo te zien veroorzaakt het verblijf in 'het bollenbed' (behalve de andere voordelen) ook wel vroegere bloei dan in andere omstandigheden ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4856
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: In het bollenbed
« Reactie #1505 Gepost op: 27 december 2020, 10:40:51 »
Deze Crocus korolkowii x Snowtiger  mag hier de spits afbijten van eerste lente bloeiende krokus . Het gaat waarschijnlijk om een hybride tussen korokowii en michelsonii . Bloeit hier voor het derde jaar op rij maar ik ben er niet gerust in om deze beauty definitief te kunnen houden . Sommige vormen van korolkowii , michelsonii en alatavicus vind ik bijzonder lastig of het ligt aan mijn aanpak ?

Er was vandaag net iets te weinig zon om de bloem volledig te openen …...

Bijzonder mooi, Danny.
Ja, alatavicus ben ik ook al een paar keer verspeeld. Geen makkelijke in ons klimaat.
In het groeiseizoen hebben deze soorten veel water nodig terwijl ze in rust eerder aan de droge kant mogen blijven (maar niet uitdrogend !). 
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1506 Gepost op: 27 december 2020, 12:52:54 »
Deze Crocus korolkowii x Snowtiger  mag hier de spits afbijten van eerste lente bloeiende krokus . Het gaat waarschijnlijk om een hybride tussen korokowii en michelsonii . Bloeit hier voor het derde jaar op rij maar ik ben er niet gerust in om deze beauty definitief te kunnen houden . Sommige vormen van korolkowii , michelsonii en alatavicus vind ik bijzonder lastig of het ligt aan mijn aanpak ?

Er was vandaag net iets te weinig zon om de bloem volledig te openen …...

Bijzonder mooi, Danny.
Ja, alatavicus ben ik ook al een paar keer verspeeld. Geen makkelijke in ons klimaat.
In het groeiseizoen hebben deze soorten veel water nodig terwijl ze in rust eerder aan de droge kant mogen blijven (maar niet uitdrogend !).

Bedankt voor uw reactie Luc ! Je bent waarschijnlijk al geweest in het groeigebied van alatavicus ? Ik neem aan dat je planten hebt in de verzameling die samengroeien met alatavicus . Ik wist dat ze veel water nodig hadden in het groeiseizoen , maar niet uitdrogend tijdens de zomer is wel een nieuw gegeven voor mij .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1507 Gepost op: 27 december 2020, 12:57:25 »
Eens het begint gaat het seizoen snel ……

Een eerste vorm van Crocus biflorus uit N-Italië komt in actie

Ook deze Crocus suaveolens uit Italië doet het hier vrij goed

De meeste Crocus species uit Italie , en dat zijn er wel meerdere , zijn goede planten en zijn ook te houden op lange termijn ……..

Zo te zien veroorzaakt het verblijf in 'het bollenbed' (behalve de andere voordelen) ook wel vroegere bloei dan in andere omstandigheden ??

Misschien wel Luc , ik denk dat het te maken heeft met de ligging , tegen een zuidmuur is het altijd een stuk minder koud dan elders in de tuin …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1508 Gepost op: 27 december 2020, 12:59:49 »
Colchicum kesselringii uit Tadjikistan toont ook al een eerste bloem , deze planten hebben het hier totaal onverwacht naar hun zin , bloeien elk jaar en vermeerderen vrij goed …….. deze vorm staat hier sinds 2015
Wel heel vroeg voor een lentebloeier en inderdaad een verrassend resultaat voor het bollenbed.

Deze cloon komt hier ieder jaar rond deze tijd in bloei , dus perfect normaal  )1)  een andere cloon is zeker een maand later ieder jaar ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1509 Gepost op: 1 januari 2021, 17:52:38 »
Hier in het bollenbed is het al volop lente  8)) 2))   heel veel zon en weinig wind hier aan de vlaamse riviéra , er komt al heel wat op gang ………


Crocus hartmannianus bloeit hier elk jaar sinds 2014 , maar vermeerderen lukt voorlopig niet . Vorige zomer herplant in een lager gelegen bedje , benieuwd of het een betere standplaats zal zijn voor deze soort ? Bloeit hier dit jaar wel enkele weken vroeger …… één van mijn favorieten !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1510 Gepost op: 1 januari 2021, 17:56:03 »
Crocus korolkowii x Snowtiger genoot van het zonnetje …...
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #1511 Gepost op: 1 januari 2021, 18:28:07 »
hier begon het jaar met regen )3) )3) )3) )3)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1512 Gepost op: 1 januari 2021, 18:49:37 »
hier begon het jaar met regen )3) )3) )3) )3)

Oeps , hopelijk morgen beter weer Bert !

Ook deze Crocus biflorus uit Italië staat hier al een tijdje in bloei …..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1513 Gepost op: 1 januari 2021, 18:53:00 »
Een tweede Romulea soort komt in bloei , Romulea phoenicia


En deze Colchicum kesselringii  stond er mooi bij vandaag , er piepen nog verschillende neuzen ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1514 Gepost op: 2 januari 2021, 17:15:43 »
Hier in het bollenbed is het al volop lente  8)) 2))   heel veel zon en weinig wind hier aan de vlaamse riviéra , er komt al heel wat op gang ………


Crocus hartmannianus bloeit hier elk jaar sinds 2014 , maar vermeerderen lukt voorlopig niet . Vorige zomer herplant in een lager gelegen bedje , benieuwd of het een betere standplaats zal zijn voor deze soort ? Bloeit hier dit jaar wel enkele weken vroeger …… één van mijn favorieten !

Zeker een favoriet ook hier Danny !  Hij staat hoog op de verlanglijst.  Een vrijgevige goede ziel stuurde mij ooit een paar kleine bolletjes toe, maar moedertje post had die grondig geplet ondanks de stevige verpakking....  --13 --13
Harelbeke-West-Vlaanderen