Auteur Topic: Mieren en nematoden  (gelezen 4510 keer)

Vanessa Bruyndoncx

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 1
Mieren en nematoden
« Gepost op: 7 juli 2015, 13:11:10 »
Beste,

Wij hebben ongelofelijk veel last van mieren.  Ik gebruikte al een paar keer nematoden tegen mieren.  Deze gaven een goed resultaat.  Echter, niet alle mieren waren weg (overblijvenden hebben zich verplaatst).  Nu wil ik de behandeling herhalen.  Ik vermoed dat we dit zullen moeten blijven doen.
De nematoden zijn echter zeer duur (20€ voor 1 verpakking) en ik zou ze dus zelf willen kweken. 
Ik vond informatie op het net.  Ik maakte een basis van havermout en water in een bakje.  Daarbij heb ik 1 pakje (dat ik besteld had) aan toegevoegd.  Bakjes zijn afgedekt met een folie met enkele gaatjes in.  Ik heb ze in de garage gezet, omdat de temperatuur daar het meest constante is (met dit weer ongeveer 26°), al vond ik hierover geen info terug.

We zijn nu enkele dagen later, en buiten wat schimmel heb ik nog niet veel gekweekt....  Heeft iemand tips?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mieren en nematoden
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2015, 19:08:07 »
Beste,

Wij hebben ongelofelijk veel last van mieren.  Ik gebruikte al een paar keer nematoden tegen mieren.  Deze gaven een goed resultaat.  Echter, niet alle mieren waren weg (overblijvenden hebben zich verplaatst).  Nu wil ik de behandeling herhalen.  Ik vermoed dat we dit zullen moeten blijven doen.
De nematoden zijn echter zeer duur (20€ voor 1 verpakking) en ik zou ze dus zelf willen kweken. 
Ik vond informatie op het net.  Ik maakte een basis van havermout en water in een bakje.  Daarbij heb ik 1 pakje (dat ik besteld had) aan toegevoegd.  Bakjes zijn afgedekt met een folie met enkele gaatjes in.  Ik heb ze in de garage gezet, omdat de temperatuur daar het meest constante is (met dit weer ongeveer 26°), al vond ik hierover geen info terug.

We zijn nu enkele dagen later, en buiten wat schimmel heb ik nog niet veel gekweekt....  Heeft iemand tips?

Hallo Vanessa,

welkom op ons forum. Nematoden kan je enkel kweken als je ze ook de voedingsbodem geeft om zich voort te planten. In het geval van Nematoden die parasiteren op mieren, zijn dat mieren...Ze kunnen zich dus enkel vermeerderen als ze genoeg voeding krijgen door te parasiteren. Ik geloof niet dat bodemlevende nematoden het goed zullen doen in water met havermout, maar als iemand er meer van weet, dan wil ik graag gecorrigeerd worden!

Groetjes

Wim

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mieren en nematoden
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2015, 22:01:09 »
Hartelijk welkom  op ons forum Vanessa !
Ben benieuwd of er iemand een oplossing heeft voor je vraag en of het je zal lukken om nemathoden te kweken . Hou ons zeker op de hoogte.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mieren en nematoden
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2015, 22:07:32 »
Mieren...tja in een rotstuin  kunnen ze heel wat ellende veroorzaken met hun gegraaf. Ik merk bovendien dat vrijwel alle producten in de handel niet meer afdoende zijn, waarschijnlijk i.v.m. het milieu en zo. Vroeger had je middeltjes als bijvoorbeeld DDT, daar kreeg je alles mee klein.

In mijn tuin heb ik ook al vele jaren last van opvallend veel mieren. Dat probleem is echter dit jaar veel geringer, al heb ik er ook geen aanwijsbare reden voor.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Mieren en nematoden
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2015, 00:01:56 »
Goede avond Vanessa,

Wim heeft gelijk, je moet ze de voeding geven, in dit geval mieren, waar ze op gedijen.

Ik heb het geprobeerd met nematoden voor slakken zie mijn stukje hierover http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=457.msg67357#msg67357.

Koste ook 17,50 euro per verpakking.

Ik denk dat je het beste naar het bos kunt gaan, een mierennest zoeken en deze met wat aarde in een afsluitbare pot scheppen.  Doe er wat suiker in voor de mieren en doe er de nematoden bij . De mieren zullen sterven, de nematoden vermeerderen.  Ik denk dat het een stinkend prutje zal worden. Gebruik een deel in je mierennesten en vul de rest weer aan met verse mieren. Is wel wat moeilijker dan bij mij met slakken, maar ik denk het moet te doen zijn. Het lukte bij mij en heb dit jaar minder slakken. We zijn er intussen mee gestopt.

Succes.

En ja van mij ook welkom op het forum.   _07

Omgeving Roosendaal