Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Droogte !

(1/6) > >>

Lily-Anne Vereecken:
Is het bij jullie ook zo droog?
Hier in oost- Vlaanderen is het al ongeveer sinds half mei abnormaal droog . De nieuw aangeplante rotsplanten ( en ook heel wat plantjes die ik al lang heb) hebben het heel moeilijk. Ben 14 dagen in Duitsland geweest en dus de rotstuin geen water kunnen geven. De schade is groot en veel plantjes zijn al dood. Er zijn sinds half mei wel hier en daar serieuze regenvlagen en onweer geweest, maar heel lokaal. Wij krijgen hier nauwelijks een druppel water.! Onweer en stortvlagen hoef ik nu ook niet, maar waar is de tijd dat hier nog eens een normale regenbui viel?

Mark Stolk:
Het is in midden-Nederland niet anders. Ik had net een moerasje aangelegd. Daar mag geen leidingwater in (teveel kalk) maar alleen regenwater....... Gelukkig heb ik een volle regenton bewaard, dus die gebruik ik nu voor het moeras. De bloei van veel planten is erg kort en het gras wordt geel. Maar ja, het zal wel weer een keer gecompenseerd worden door de natuur. --9 --9 --9

Lily-Anne Vereecken:
Ik heb 3 regentonnen en die zijn al hééél lang leeg. Ik bewaar het kleine beetje dat er nog in is voor mijn vleeseters.

Frankie Wulleman:
In de vijftien jaar dat ik met rotstuinieren bezig ben, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Vorig jaar was al een vrij dramatisch seizoen met heel wat verliezen, maar dit jaar lijkt nu echt wel funest voor de rotstuin. Elke dag zie ik meer en meer bruine, gele en zwarte kleuren opduiken. Het frisse groen van enkele maanden geleden moet plaats maken voor één doffe ellende.
Planten die al jaren in de tuin staan begeven het alsook de nieuw aangeplante aanwinsten van dit voorjaar. Coniferen, dwergrhodo's, rotsplanten, alles moet er aan geloven.
Krijgen we werkelijk een ander klimaat in ons 'kikker'landje??? Ik mag er niet aan denken... . En wat voor rotklimaat zal dat dan wel zijn?
Of is dit slechts een uitzondering op de regel en krijgen we na dit jaar weer een resem typische Belgische koele zomers? Ik mag het maar hopen. Waar is de tijd dat we klaagden van onze Belgische kwakkelzomers?

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Mark Stolk op  6 juli 2018, 19:18:57 ---Het is in midden-Nederland niet anders. Ik had net een moerasje aangelegd. Daar mag geen leidingwater in (teveel kalk) maar alleen regenwater....... Gelukkig heb ik een volle regenton bewaard, dus die gebruik ik nu voor het moeras. De bloei van veel planten is erg kort en het gras wordt geel. Maar ja, het zal wel weer een keer gecompenseerd worden door de natuur. --9 --9 --9

--- Einde van citaat ---

Ik had ook een moerasje aangelegd vorig jaar, Mark, maar zo'n biotoopje lijkt nu echt wel niet meer te doen. Het mijne wordt alvast opgedoekt na dit seizoen. Over de rest denk ik nog even na.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie