Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 116189 keer)

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #45 Gepost op: 1 juni 2011, 20:49:56 »
volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.
Hoeft niet Freddy, volgens Landwehr's boek "Wilde orchideeën van Europa" zou Dactylorhiza foliosa 55 cm hoog worden. D. foliosa is kennelijk niet zo'n kieskeurige soort. In genoemd boek staan twee voorbeelden de één in cultuur groeiend op vochtige veengrond in lichte schaduw en de andere in matig vochtige, zware kleigrond, in volle zon en een open standplaats. Het resultaat, twee totaal verschillende planten. De plant op zware klei heeft een veel forsere, donkerdere bloemaar en de bladeren staan veel dichter op elkaar. Op Madeira, waar deze soort van origine vandaan komt, staat hij in moerassen, moerassige weiden en op vochtige plaatsen in lichte bossen. Wat andere oecologische omstandigheden al niet voor gevolgen kunnen hebben (aldus Landwehr).


Bedankt voor de toelichting Cor.
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #46 Gepost op: 1 juni 2011, 22:03:22 »
Tijdens een fietstochtje langs het kanaal Kortijk-Bosuit had ik het genoegen heel wat orchideeën te mogen ontmoeten. Mijn inziens gaat het hier om Dactylorhiza praetermissa (?)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #47 Gepost op: 1 juni 2011, 22:49:02 »
Hier een aantal foto's van mijn gevlekte rietochis, met de eindeloos lange naam die Pim zo keurig heeft vermeld. Ze hebben zich zoals eerder vermeld gevestigd aan de natte kant van de vijverrand in meestal turfjes. Een hazelaar kijkt goedkeurend toe.

Zeer mooi resultaat, Gerrit, werkelijk prachtig.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #48 Gepost op: 1 juni 2011, 22:50:19 »
Tijdens een fietstochtje langs het kanaal Kortijk-Bosuit had ik het genoegen heel wat orchideeën te mogen ontmoeten. Mijn inziens gaat het hier om Dactylorhiza praetermissa (?)

Dat is bijna in mijn achtertuin, Freddy, moet ik dringend eens heen zo te zien. Ik wist niet dat in West-Vlaanderen zulke schoonheden groeiden. :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #49 Gepost op: 1 juni 2011, 22:54:11 »
Prachtige foto's van de rietorchis Freddy. Ze komen dan toch nog massaal in Belgie voor. Gelukkig maar.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #50 Gepost op: 2 juni 2011, 10:07:48 »
Dat de (gevlekte) rietorchis op de gekste plaatsen voorkomt is bekend. En dat ze door de liefhebbers worden gekoesterd ook. Maar dat de keurige Britten  ;D ze ook zomaar tolereren vind ik te leuk om het niet te laten zien.
Op het plein voor het alpiene huis in de 'Royal Botanic Garden' van Edinburgh staan de meest fraaie troggen, en daar staan overal rietorchissen in en die zijn daar vast niet gepland en geplant.

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #51 Gepost op: 2 juni 2011, 19:52:16 »
Prachtige foto's van de rietorchis Freddy. Ze komen dan toch nog massaal in Belgie voor. Gelukkig maar.


Inderdaad Gerrit, er staan er enkele duizenden, ook nog andere soorten welke helaas al uitgebloeid waren en zodoende (door mij) niet determineerbaar. Zijn er in Nederland meerdere vindplaatsen waar ze ook zo massaal voorkomen ?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #52 Gepost op: 2 juni 2011, 21:15:56 »
Zijn er in Nederland meerdere vindplaatsen waar ze ook zo massaal voorkomen ?
Ben Gerrit wel niet ;D ;D maar; Ja hoor Freddy, o.a. Waddeneilanden, Zuid-Limburg, duinen nabij Brielle, eigenlijk alle natte duinvalleitjes langs de kust. Maar Z-Limburg de meest verschillende soorten.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2011, 21:18:37 door Cor van Kapel »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #53 Gepost op: 2 juni 2011, 21:32:14 »
In antwoord 61 heb ik al het nodige verteld, Freddy over de (gevlekte) rietorchis in mijn provincie. Over andere gebieden in Nederland kan ik niets zeggen. Naar aanleiding van onze bijdrage aan het forum, ben ik vandaag alle vindplaatsen in mijn omgeving langs gegaan en het resultaat heeft mij diep treurig gemaakt. Wat ik al vermoedde, door de droogte is er slechts heel sporadisch een orchis te zien, waar nog maar enkele jaren geleden het paars domineerde. Misschien blijft de plant ondergronds doorleven en herstelt zich de volgende jaren.
Wat wellicht nog erger was om te ontdekken: een veld, zo groot als een voetbalveld, waar al tientallen jaren duizenden orchideeen groeiden, was voor een deel omgewoeld. Kennelijk door plantenrovers.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #54 Gepost op: 2 juni 2011, 22:14:24 »
Hier een aantal foto's van mijn gevlekte rietochis, met de eindeloos lange naam die Pim zo keurig heeft vermeld. Ze hebben zich zoals eerder vermeld gevestigd aan de natte kant van de vijverrand in meestal turfjes. Een hazelaar kijkt goedkeurend toe.
Een prachtig stukje natuur zo, Gerrit.

Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #55 Gepost op: 2 juni 2011, 22:18:04 »
Ik heb een grote verzameling rietorchis aan de vijverrand. Ze staan bijna in bloei. Zal ze deze week fotograferen en posten. Nu wil het geval, dat op enkele meters afstand een hazelaar staat om het zicht op de buren te verhullen. Deze zou kunnen hebben bijgedragen aan het succes van de orchissen. Maar een eindje verder staat een toverhazelaar. Die wordt idd geent op Amerikaanse onderstam. Meer kan ik er niet overzeggen Kris. O ja, nog dat de rietorchis in Belgie op de rode lijst staat en beschermd is en in Nederland niet en op sommige plaatsen zeer algemeen. In Flevoland, waar ik woon staat hij in bermen, grasvelden, onderaan taluds en bij velen in de tuin, zonder dat ze er ooit zijn geplant. Dit voorjaar is een rampjaar voor deze soort. Ze hebben veel water nodig en zon. Nou, dat laatste was er, maar geen regen. Ik heb mijn planten gesproeid en met succes. Dat een rietorchis iets van een schimmel nodig heeft om te groeien is mij al jaren duidelijk. Probeer hem niet te verplanten, want hij kwijnt daarna weg. Een dure plant kopen bij een kweker lijkt me weggegooid geld denk ik, want hij aardt niet. En dat zal te maken hebben met zijn symbiotische levenswijze.

Toch vond ik op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rietorchis):
De rietorchis staat op de Vlaamse Rode Lijst van planten en op de lijst van wettelijk beschermde planten in België. In Nederland behoort de plant ook tot de wettelijk beschermde planten. In Frankrijk is de rietorchis beschermd op regionaal niveau.


Heemskerk, Noord-Holland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #56 Gepost op: 2 juni 2011, 22:32:31 »
.
Wat wellicht nog erger was om te ontdekken: een veld, zo groot als een voetbalveld, waar al tientallen jaren duizenden orchideeen groeiden, was voor een deel omgewoeld. Kennelijk door plantenrovers.

schandalig ! als ze dan zo'n grote orchidee liefhebbers zijn , dan zouden ze moeten weten dat dit verboden is - blijkbaar zit daar  winstbejag achter !!! gewoonweg schandalig
hopelijk zijn er nog voldoende  zaden of zaailingen achtergebleven zodat het orchidee veld zich terug in ere kan herstellen - hier zou ik zeker klacht over indienen en de plaatselijke natuurverenigingen op de hoogte brengen  - hopelijk lopen de daders ooit tegen de lamp
gr Lily-Anne

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #57 Gepost op: 3 juni 2011, 22:13:53 »
Ook bij mij bloeien de Dactylorhizas op dit moment in de tuin:
foto 1: Dactylorhiza fuchsii
foto 2: Dactylorhiza maculata (denk ik, een correctie/bevestiging is welkom).
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #58 Gepost op: 3 juni 2011, 22:20:00 »
Sven ik denk dat het beide D. maculata soorten zijn ::). Lees dit (http://www.nov-orchidee.nl/html/32007.html) artikel maar eens 8) 8). D. maculata is nogal variabel en telt enkele ondersoorten.

Aanvulling: Het zijn wel schitterende planten ;).
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2011, 13:07:06 door Cor van Kapel »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #59 Gepost op: 3 juni 2011, 23:39:35 »
Ik zal er geen naam op plakken, maar het zijn wel prachtige bloeiaren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen