Auteur Topic: onbekende plantjes  (gelezen 1541 keer)

Mark Bollen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
onbekende plantjes
« Gepost op: 4 mei 2018, 18:06:56 »
Dag mede rotsplantenliefhebbers,

Ik heb twee plantjes gekregen van iemand die zijn rotstuin aan het afbreken was. Beiden heb ik in mijn rotstuin geplant en beiden doen het nu goed. Ik zou enkel graag de naam van de plantjes willen weten. De vorige eigenaar dacht dat het een viooltje en een saxifraga was. Kan iemand dit bevestigen?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: onbekende plantjes
« Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2018, 19:00:33 »
Dag mede rotsplantenliefhebbers,

Ik heb twee plantjes gekregen van iemand die zijn rotstuin aan het afbreken was. Beiden heb ik in mijn rotstuin geplant en beiden doen het nu goed. Ik zou enkel graag de naam van de plantjes willen weten. De vorige eigenaar dacht dat het een viooltje en een saxifraga was. Kan iemand dit bevestigen?

Dag Mark,
Eerst en vooral welkom op ons Forum - hier zitten veel gelijkgezinden en bergen aan informatie.

Ik vrees dat de twee plantjes door de gulle schenker verkeerd benoemd zijn.

De eerste (het viooltje??) is in werkelijkheid CYMBALARIA MURALIS een gemakkelijk en mooi plantje dat één groot nadeel heeft, het is een ongenadige woekeraar die, als je niet oplet, je hele rotstuintje kan begroeien.  Je kunt hem soms massaal aantreffen op oude, half vervallen muren waarvan hij de voegen massaal kan begroeien.

Het tweede, roze bloeiende plantje is een Dianthus, wellicht gaat het hier om een hybride waarvan de volledige benaming moeilijk te achterhalen is, tenzij iemand anders hier een oplossing kan bieden.

Alvast toch succes met de aanplant en wees toch voorzichtig met de cymbalaria.  Een mogelijkheid om hem in te tomen is hem b.v. in een plastic pot te  planten en die dan tot de rand in te graven.  Laat hem dan vooral niet ontsnappen.
Hierbij ter illustratie nog een foto die ik op het internet vond.  Het is alvast een vrij kortstengelig plantje dat heel goed voor de rotstuin geschikt is.

« Laatst bewerkt op: 4 mei 2018, 19:04:07 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Bollen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 3
Re: onbekende plantjes
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2018, 00:01:22 »
Dag Luc,

hartelijk bedankt voor de info. Dat had ik nooit gevonden. De cymbalaria heb ik gelukkig geplant op een stukje grond met rotsen dat omgeven is door steentjes op worteldoek. Ik hoop dat dit zal helpen om hem binnen de perken te houden. Maar ik zal hem zeker in de gaten houden.
Opnieuw bedankt voor info.

Groeten,
Mark

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: onbekende plantjes
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2018, 12:45:08 »
Graag gedaan Mark !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen