Auteur Topic: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013  (gelezen 54435 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2013, 20:55:54 »
Een mooi verhaal Kris en een goed idee om deze topic op te starten !  6))
Gedurende het jaar beleef je veel mooie tuinmomenten en heb je veel plezier ........
Ik heb vooral dit voorjaar heel veel plezier gehad met de bloeiende bollen in mijn bollenbed . "Het moment" ;putje winter , het was ijskoud en er lag 10 cm sneeuw , er was helemaal niets te beleven in de tuin , het was wel mooi weer en windstil en het was die middag nog minus 2 graden . In het bollenbed onder een stolpje stonden deze mooie krokussen te bloeien . Toen ik die middag thuis kwam van mijn werk heb ik het stolpje verwijderd en heb ik lange tijd genoten van deze sublieme krokussen ..........Crocus atticus 'Bowles White'

Ik zie het zo voor mij Danny ......in tegenstelling tot die sneeuw smelt ik helemaal weg voor het sfeertje dat je daar oproept. Ik kan me er helemaal in vinden.
Trouwens heb je ons dit jaar heel erg geboeid met je verhalen uit de topic "bollenbed ". Heel erg leerrijk en motiverend.
In die mate dat ik nu ook plannen smeed in die richting ! Je was voor ons een heel goede motivator om zulk project aan te gaan !

Bedankt Kris , leuk te horen dat sommige forumleden er ook iets aan hebben en ook plannen maken om zoiets te gaan aanleggen . ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2013, 20:59:52 »
Als revelatie van het jaar is het heel moeilijk kiezen tussen deze Oxalis erythrorhiza of deze Fabiana foliosa ...
Het zijn planten waarvan je nooit weet of ze het volgend jaar weer op die manier zullen gaan doen ....Dus houd ik de titel van rotsplant van het jaar nog even in beraad en houd ik het voorlopig maar op revelatie van het jaar. Als ze dit volgend jaar nog is overdoen .....wel dan ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2013, 22:04:57 »
Als revelatie van het jaar is het heel moeilijk kiezen tussen deze Oxalis erythrorhiza of deze Fabiana foliosa ...
Het zijn planten waarvan je nooit weet of ze het volgend jaar weer op die manier zullen gaan doen ....Dus houd ik de titel van rotsplant van het jaar nog even in beraad en houd ik het voorlopig maar op revelatie van het jaar. Als ze dit volgend jaar nog is overdoen .....wel dan ....

Ik kan mij niet herinneren dat we de Fabiana hebben gezien, maar de Oxalis wel degelijk. Op de windgeschoren kammen van de Cerro Catedral, niet ver van de ......
Ik was het vergeten, maar nu herinner ik mij ook weer, dat ik verbluft was bij het zien van dat kussen.
En nu ik ze in real life gezien heb nog meer. Want je plant, Kris, lijkt wel net zo compact en hard als daar. En zo groot heb ik ze daar niet gezien. Een prestatie van comme ça.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #48 Gepost op: 29 december 2013, 22:13:36 »
En nu we toch de eigen prestaties aan het ophemelen zijn (ach het is oudjaar en dan mag het) dan maar mijn topper op kweekgebied. De Physoplexis comosa.


77074-0
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 22:16:21 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #49 Gepost op: 29 december 2013, 22:17:15 »
En nu we toch de eigen prestaties aan het ophemelen zijn (ach het is oudjaar en dan mag het) dan maar mijn topper op kweekgebied. De Physoplexis comosa.

Zouden we zoiets durven Gerrit ?  11)) Ach we moeten ook wel willen we straks weer alle teleurstellingen aankunnen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #50 Gepost op: 29 december 2013, 22:20:31 »
Ik kan mij niet herinneren dat we de Fabiana hebben gezien, maar de Oxalis wel degelijk. Op de windgeschoren kammen van de Cerro Catedral, niet ver van de ......
Ik was het vergeten, maar nu herinner ik mij ook weer, dat ik verbluft was bij het zien van dat kussen.
En nu ik ze in real life gezien heb nog meer. Want je plant, Kris, lijkt wel net zo compact en hard als daar. En zo groot heb ik ze daar niet gezien. Een prestatie van comme ça.

Je laat me wel blozen Gerrit .  ))2 Maar nogmaals ....ik wil maar spreken van een succes als hij dat huzarenstukje meerdere jaren herhaald ....
Ik zou deze plant zo graag willen vermeerderen....maar stekken lukt alleszins niet .... ))8 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #51 Gepost op: 29 december 2013, 22:26:20 »
2013 was ook het jaar dat deze koppige jongen nog eens een bloempje toonde ...Het was van begin jaren negentig geleden dat hij dat hier nog is deed ........
Dus bij deze de "koppigaard van 2013 " ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #52 Gepost op: 29 december 2013, 22:32:33 »
En dan zijn we aanbeland bij de categorie "tufsteenmomenten " van het jaar ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #53 Gepost op: 29 december 2013, 23:20:21 »
En nu we toch de eigen prestaties aan het ophemelen zijn (ach het is oudjaar en dan mag het) dan maar mijn topper op kweekgebied. De Physoplexis comosa.


(Link naar bijlage)


Tja Gerrit , over een topper gesproken !!! ((6 _02 _02 mooier kan toch niet ! Daar mag je terecht heel fier over zijn! En super scherp in beeld gebracht !

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #54 Gepost op: 29 december 2013, 23:26:36 »
Mijn mooiste plantenmoment is geen plant , maar de multifunctionele overkapping op mijn kweekbak .
Hier heb ik iedere dag veel plezier aan .
« Laatst bewerkt op: 29 december 2013, 23:28:29 door Lily-Anne Vereecken »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #55 Gepost op: 29 december 2013, 23:38:06 »
En dan zijn we aanbeland bij de categorie "tufsteenmomenten " van het jaar ....

Dat tufsteenbiotoopje gaat er met de jaren alleen maar beter uit zien, Kris, ik heb toch nog een weg af te leggen...maar ik nader met rasse schreden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #56 Gepost op: 29 december 2013, 23:38:57 »
En nu we toch de eigen prestaties aan het ophemelen zijn (ach het is oudjaar en dan mag het) dan maar mijn topper op kweekgebied. De Physoplexis comosa.


(Link naar bijlage)

Die heb je inderdaad heel goed in beeld gebracht, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #57 Gepost op: 29 december 2013, 23:45:35 »
Als mooiste plant kan ik natuurlijk een heel pak saxjes er uit nemen, maar deze S. 'Allendale Celt' is toch één van de allermooiste cultivars. Een heel compact kussen met daarop de stengelloze hagelwitte bloemen die vrijwel het ganse kussen overdekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #58 Gepost op: 29 december 2013, 23:56:42 »
Ook deze G. incanescens op de tuf is één van de hoogtepunten van het jaar. Het is een kogelbloem die jaar na jaar mooier en groter wordt. Een dijk van een plant. (foto 1)
En Campanula cochlearis 'minor' is ook al zo'n schitterend tufjuweel dat het helemaal gemaakt heeft in de tuftuin.
Niet te vergeten, Erodium 'Spanish Eyes', staat nu toch al enkele jaartjes op een tufsteen en verrast met zijn compacte habitus en lage bloemstengels...voor mij een revelatie op de tuf.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #59 Gepost op: 30 december 2013, 08:46:07 »
Als mooiste plant kan ik natuurlijk een heel pak saxjes er uit nemen, maar deze S. 'Allendale Celt' is toch één van de allermooiste cultivars. Een heel compact kussen met daarop de stengelloze hagelwitte bloemen die vrijwel het ganse kussen overdekken.
Helemaal mee eens, Frankie ! Ik vind vooral het contrast met de gekleurde meeldraden bijzonder geslaagd bij deze Allendale !
Ik heb hem dit jaar ook aangeschaft... hij moet nu alleen nog wat boterhammekes eten om er zoals de jouwe uit te zien ! 10))
Harelbeke-West-Vlaanderen