Het is ook nog wat we verstaan onder humus .......
Daar heb je denk ik, wel een punt. Humus is eigenlijk een verzamelnaam voor verteerd plantaardig materiaal. Maar welke planten?....bladeren? en van welke? eikenbladeren zijn heel anders dan beukenbladeren. Maar het kan ook gft afval zijn.
Maar hoe meer mineralig je ze kweekt hoe sterker ze zullen zijn en hoe langer ze zullen meegaan.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Een zeer snel groeiende boom heeft een kortere levensduur dan een langzame groeier.
Daarom worden ook veel planten in de tufsteen gekweekt
Maar hoe meer mineralig je ze kweekt hoe sterker ze zullen zijn en hoe langer ze zullen meegaan. Heb jij al Townsendia's die al 7 jaar meegaan ? Ik namelijk wel..........
Maar ik ben ook een beetje een ongeduldige kweker, dus een beetje opjutten van de planten (tot op zekere hoogte) vind ik wel kunnen. Komt ook door mijn leeftijd. Mijn Townsendia montana's gingen maar 2 seizoenen mee, maar bloeiden wel bijna permanent. Nu gaan ze dood, maar wat zou het, de opvolgers staan al klaar.
Wat wel een gevaar is, dat opgejutte planten de winter niet doorkomen. Ik geef ze nooit voeding. Ze moeten het doen met wat er in het medium zit.