Auteur Topic: Bloei september - oktober 2013  (gelezen 50488 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #105 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:28:51 »
Dat ziet er fantastisch uit Jonna,verrassend dat nog zoveel in bloei staat ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #106 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:41:39 »
Een mooie reeks is dat, Jonna en met het foto's posten lukt het al aardig !  ((12

Heeft de Zauschneria al één of meerdere winters doorstaan ??
Ik heb het nog nooit aangedurfd er hier eentje te proberen, maar misschien was ik wel té voorzichtig als ik jouw foto zie !  ))4

Harelbeke-West-Vlaanderen

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #107 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:55:05 »
Dank je Theo.

Luc, de Zauschneria blijkt een 1e jaarsbloeier te zijn. Ik heb hem in januari gewinterzaaid. Het blijft dus even afwachten of het een blijvertje is, vooral omdat ik op de Hoge Venen woon, het koudste deel van Belgie.

De Rhodiola bloeit trouwens voor de 2e keer. Vorig jaar deed de plant dat ook al. Vroeger had ik de planten op een vrij droge plek staan en deden ze het niet echt goed. 2 Jaar geleden heb ik ze naar een 'nattere' plek overgeplant en het zijn nu mooie en sterke planten geworden.

De Onosma is in juni bescheiden beginnen te bloeien, het aantal bloemen viel me eigenlijk een beetje tegen, maar nu staan de planten al meer dan een maand volop in bloei en er blijven maar knoppen bijkomen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #108 Gepost op: 15 oktober 2013, 18:18:28 »
Bij mij staan o.a. de volgende planten nog in bloei:

Onosma taurica
Silene capensis
Anchusa capensis

Hallo Jonna, hartstikke leuk jou en je planten hier te ontmoeten. Een mooie binnenkomer hoor. De 3 hierboven, echt mooi. Onbekend voor mij. Behalve de Onosma.... Een mooi geslacht he, maar kort levend, is dat zo? Bij mij bloeide hij zich in een paar maanden dood. Ook de Campanula is een mooierd.

Kun je wat over de Petunia vertellen?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 18:22:18 door Gerrit Eijkelenboom »

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #109 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:09:29 »
Hallo Gerrit,

Je ziet dat ik naar je geluisterd heb en dat ik nu toch wat posts maak op het forum.

De Onosma heb ik januari 2012 gezaaid en het 1e jaar vormde de plant alleen rozetten. Wellicht dat hij na de zeer uitbundige bloei volgend jaar niet meer terugkomt. Of misschien moet ik de bloemstengels nu terugknippen, want het blad ziet er nog zeer gezond uit. Ik heb in ieder geval al voldoende zaad kunnen oogsten.

De Petunia exserta is een vrij nieuwe ontdekking, die -zover ik weet-  alleen in een bepaald gebied in Brazilie voorkomt. De plant is bedreigd, omdat hij gemakkelijk kruist met andere Petunia's. Ik had het geluk een paar zaadjes te krijgen en kon daar 2 planten uit opkweken. Helaas gaat de zaadrijping heel langzaam. Ik heb nog maar heel weinig zaadjes kunnen oogsten. Er zitten genoeg groene zaaddozen aan, maar ik ben bang dat die niet meer rijpen voor het hier gaat vriezen. Maar goed, ik ben in ieder geval verzekerd van weer wat plantjes en heb ook nog een klein beetje zaad over om te ruilen.





Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #110 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:17:41 »
Van harte welkom Jonna !

Mooie foto's en planten die je ons meteen toont . Die Silene en Petunia zijn echt mooi en genieten mijn voorkeur . Ben jij een rotstuinier daar in de Hoge Venen , of eerder een alrounder ?
In ieder geval tof je er bij te hebben !  ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #111 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:19:52 »
Luc, de Zauschneria blijkt een 1e jaarsbloeier te zijn. Ik heb hem in januari gewinterzaaid. Het blijft dus even afwachten of het een blijvertje is, vooral omdat ik op de Hoge Venen woon, het koudste deel van Belgie.

Ik ben al even benieuwd als Luc hoe dit gaat aflopen . Het zijn idd planten die wij heel graag in onze rotstuin zouden willen introduceren !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #112 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:27:46 »
Hallo Gerrit,

Je ziet dat ik naar je geluisterd heb en dat ik nu toch wat posts maak op het forum.




 ((3  -2(

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #113 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:10:22 »
Kris, ik ben geen rotstuinierster, ik vind rots- en alpiene planten gewoon heel mooi en groei een groot gedeelte daarvan gewoon in mijn tuin. Verder heb ik ook heel veel 'niet' rotstuinplanten en groente en fruit. Ik heb maar een kleine rotstuin.
Natuurlijk betekent dat dat ik lang niet alle rotsplanten kan groeien, maar ik heb toch redelijk veel succes. Ik kweek bijna al mijn planten op uit zaad.
Ik ben een voorstander van het opkweken van 'wilde' planten en laat cultivars dus liever links liggen.

Ik kijk de Zauschneria 2x per week na op zaadzetting. Er zijn wel zaaddozen, maar helaas nog geen rijpe. Als ik zaad kan verzamelen dan zal ik het hier laten weten. 
De Silene capensis is ook een zeer moeilijk verkrijgbare. Ik heb 3 zaadjes gekregen en helaas maar 1 plantje kunnen opkweken. Zelf ben ik niet heel erg geinteresseerd in de plant, maar ik heb een schoondochter die heks is  (ja, ook in deze moderne tijden bestaan die nog   ;) ) en ze is  ook slaapdeskundige en fantasy-schrijfster.  Google de plant maar eens, dan begrijpen jullie waarom de plant voor haar belangrijk is. Ik ga de plant dus dit weekend aan haar geven als verjaardagskado. Er zijn al wat zaaddozen gevormd, maar die zijn nog niet rijp. Ik ga haar natuurlijk vragen om de zaden te verzamelen als ze rijpen, maar of dat gaat lukken weet ik niet. Ik zal haar in ieder geval op het hart drukken dat zij haar best moet doen, want de plant is niet winterhard.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #114 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:58:51 »
Kris, ik ben geen rotstuinierster, ik vind rots- en alpiene planten gewoon heel mooi en groei een groot gedeelte daarvan gewoon in mijn tuin. Verder heb ik ook heel veel 'niet' rotstuinplanten en groente en fruit. Ik heb maar een kleine rotstuin.
Natuurlijk betekent dat dat ik lang niet alle rotsplanten kan groeien, maar ik heb toch redelijk veel succes. Ik kweek bijna al mijn planten op uit zaad.
Ik ben een voorstander van het opkweken van 'wilde' planten en laat cultivars dus liever links liggen.

Laat het duidelijk zijn dat je niet persé rotstuinierster hoeft te zijn om ons gezelschap te houden op ons forum Jonna ! Als je maar een klein beetje "plantengek" bent en wat ervaringen wil delen is het al lang goed ....Je zal al wel gemerkt hebben dat hier veel interesses zijn en dat is op zich niet slecht .
Ik hou in het algemeen ook veel meer van de botanische en soortechte planten dan van cultivars . En je hebt gelijk wat betreft het zaaien ! Mooiste deel van de hobby !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #115 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:24:38 »
Dank je Theo.

Luc, de Zauschneria blijkt een 1e jaarsbloeier te zijn. Ik heb hem in januari gewinterzaaid. Het blijft dus even afwachten of het een blijvertje is, vooral omdat ik op de Hoge Venen woon, het koudste deel van Belgie.

De Rhodiola bloeit trouwens voor de 2e keer. Vorig jaar deed de plant dat ook al. Vroeger had ik de planten op een vrij droge plek staan en deden ze het niet echt goed. 2 Jaar geleden heb ik ze naar een 'nattere' plek overgeplant en het zijn nu mooie en sterke planten geworden.

De Onosma is in juni bescheiden beginnen te bloeien, het aantal bloemen viel me eigenlijk een beetje tegen, maar nu staan de planten al meer dan een maand volop in bloei en er blijven maar knoppen bijkomen.

Een hartelijk welkom op dit forum, Jonna. Je woont op de Hoge Venen, een mooie locatie...en je zit daar gelijk al op wat 'hoogte'.  ;) Ik heb ook wel wat heksen in de familie  ))6 , dan hebben we meteen nog een raakpunt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #116 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:06:43 »
Een vrouw er bij is altijd welkom, al heeft ze wat connecties met een heks. 8)
Er was een tijd dat die verbrand werden, die is gelukkig voorbij.
Al is er in een gemeente niet ver van de mijne waar er elk jaar een 'heksenverbranding' is.
Er zijn daar vacatures voor heksen..... :o

De Hoge Venen, interessante locatie voor rotsplanten ...ik denk iets makkelijker dan iets hoger dan zeeniveau.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #117 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:28:55 »
En let maar op, Jonna. Als je hier een tijdje vertoeft, dan kan je ook wel betoverd geraken door de rotsplanten.
Er sluipen hier soms tovenaars rond .... :o --6 8) --11

Tussen haken : Toch gemakkelijk heden ten dage TV kijken.
Je zet het gewoon even op pauze ... 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #118 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:02:36 »
En let maar op, Jonna. Als je hier een tijdje vertoeft, dan kan je ook wel betoverd geraken door de rotsplanten.
Er sluipen hier soms tovenaars rond .... :o --6 8) --11

Tussen haken : Toch gemakkelijk heden ten dage TV kijken.
Je zet het gewoon even op pauze ... 8)
Had hem maar op pauze gezet voordat Wales tegenscoorde....... Dan was het misschien wel 1-0 gebleven. ;D ;D ;D

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #119 Gepost op: 16 oktober 2013, 21:04:34 »
Een vrouw er bij is altijd welkom, al heeft ze wat connecties met een heks. 8)
Er was een tijd dat die verbrand werden, die is gelukkig voorbij.
Al is er in een gemeente niet ver van de mijne waar er elk jaar een 'heksenverbranding' is.
Er zijn daar vacatures voor heksen..... :o

De Hoge Venen, interessante locatie voor rotsplanten ...ik denk iets makkelijker dan iets hoger dan zeeniveau.
Heb je een adres voor die vacatures, heb hier nog een buurvrouw met een heel mooie CV.