Auteur Topic: Het peatbed in een notendop  (gelezen 22984 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Het peatbed in een notendop
« Gepost op: 3 december 2013, 15:53:59 »
De grandioze topic Peatbed  -6( volg ik al vanaf het begin met grote interesse in de hoop zoiets ooit ook nog eens zelf te kunnen realiseren en het ziet ernaar uit dat dit de komende tijd gaat lukken, maar dat terzijde.

Omdat de gegevens nogal verspreid staan, verzamel ik al geruime tijd gegevens over de aanleg van een veenbed. Ja als je (nog) niet aan de slag kunt, moet je iets doen om het vooruitzicht ervan levendig te houden. Het resultaat is een vier kantjes tellend document met het nodige aan informatie hoe e.e.a. aan te leggen maar vooral ook welke planten houden van dit milieu en hoe zien ze er ook alweer uit.

Omdat volgens mij meerdere lezers hier naar deze gegevens op zoek zijn, stel ik bijgaand de door mij verzamelde info ter beschikking. De bijbehorende foto’s zult u er zelf bij moeten zoeken via internet of terugzoeken in deze topic  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0, waarvoor dank aan de plaatsers ervan. De in het blauw weergegeven plantennamen bevatten n.l. een link naar een foto van de betreffende plant welke ik elders in mijn bestanden heb opgeslagen.

P.s. Mochten er onvolkomenheden in de door mij verzamelde gegevens staan, dan verneem ik dat graag van u, zodat e.e.a. aangepast kan worden.
Misschien moet een van de moderators dit bericht maar apart plaatsen als sub topic o.i.d.

Edit Luc: op  volgende link werd een aangepast pdf bestand gepost:

              http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1320.msg71120#msg71120
« Laatst bewerkt op: 6 december 2014, 18:49:54 door AdminLuc »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2013, 20:14:34 »
Jij hebt er duidelijk je werk van gemaakt Cor ! Het doet me plezier dat ik je alleszins heb weten te begeesteren en inspireren tot deze format. En dat ik je -net als Wim -de  goesting heb doen krijgen tot de aanleg van zo'n stukje . Ongetwijfeld zullen mensen hiervan gebruik willen maken. Het is ook altijd mijn bedoeling geweest om het peatbed uit de schaduw te halen (en dat is deze keer eerder figuurlijk ) Dit initiatief zal daar zeker weer toe bijdragen. Alweer een goed initiatief dat ons forum weer meer aanzien zal geven  ((14     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2013, 20:43:13 »
De grandioze topic Peatbed  -6( volg ik al vanaf het begin met grote interesse in de hoop zoiets ooit ook nog eens zelf te kunnen realiseren en het ziet ernaar uit dat dit de komende tijd gaat lukken, maar dat terzijde.

Omdat de gegevens nogal verspreid staan, verzamel ik al geruime tijd gegevens over de aanleg van een veenbed. Ja als je (nog) niet aan de slag kunt, moet je iets doen om het vooruitzicht ervan levendig te houden. Het resultaat is een vier kantjes tellend document met het nodige aan informatie hoe e.e.a. aan te leggen maar vooral ook welke planten houden van dit milieu en hoe zien ze er ook alweer uit.

Omdat volgens mij meerdere lezers hier naar deze gegevens op zoek zijn, stel ik bijgaand de door mij verzamelde info ter beschikking. De bijbehorende foto’s zult u er zelf bij moeten zoeken via internet of terugzoeken in deze topic  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0, waarvoor dank aan de plaatsers ervan. De in het blauw weergegeven plantennamen bevatten n.l. een link naar een foto van de betreffende plant welke ik elders in mijn bestanden heb opgeslagen.

P.s. Mochten er onvolkomenheden in de door mij verzamelde gegevens staan, dan verneem ik dat graag van u, zodat e.e.a. aangepast kan worden.
Misschien moet een van de moderators dit bericht maar apart plaatsen als sub topic o.i.d.
Hey Cor,

Ik heb al een tijdje een stuk van de tuin klaarliggen om er een  natte veenbak van te maken, heb de folie al in huis en al wat tassen beukengrond meegebracht, maar door tijdgebrek nog niks hiermee kunnen doen. Het heeft zo moeten zijn, want zie daar: een heel mooi leidraad voor aanleg.
Dank je!  ((14

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2013, 21:58:38 »
Hey Cor,

..... stuk van de tuin klaarliggen om er een  natte veenbak van te maken, ........ wat tassen beukengrond meegebracht, .........
Dank je!  ((14
Geen dank Gerard, je weet het inmiddels, kan effe duren maar dan komt er ook wat.
Maar ehhhhh.......... je moet het stuk nog maar eens even goed doorlezen, want beuken(blad- naar ik aanneem)grond in een natte veenbak, gaat volgens mij niet werken ))8 ))4 ))8. Dat is voor de 'droge'veenbak ((14.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2013, 22:24:33 »
Ik zie daar in de lijst planten als Ramonda en Haberlea. Daar heb ik toch wat mijn twijfels over. Zullen die niet te nat staan in de winter? Ik heb ze op schaduwrijke, droge plaatsen tussen de stenen en één enkele Ramonda zelfs in een steen en daar doen ze het uitstekend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2013, 22:32:46 »
Ik zie daar in de lijst planten als Ramonda en Haberlea. Daar heb ik toch wat mijn twijfels over. Zullen die niet te nat staan in de winter? Ik heb ze op schaduwrijke, droge plaatsen tussen de stenen en één enkele Ramonda zelfs in een steen en daar doen ze het uitstekend.

Ramonda en Haberlea doen het perfect in het peatbed Frankie .Groeien net zo goed tussen enkele turfblokken als in een steen . Het zijn dan ook beide makkelijke rotsplanten .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2013, 22:38:07 »
We kunnen u alléén maar voor het initiatief bedanken Cor! ((4

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #7 Gepost op: 3 december 2013, 23:05:46 »
Is wel heel handig zo een beknopt overzicht . Het zou fantastisch zijn, als zo een overzicht in een notendop, af en toe ook voor andere onderwerpen of planten  beschikbaar zou zijn .

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2013, 07:41:25 »
Is wel heel handig zo een beknopt overzicht . Het zou fantastisch zijn, als zo een overzicht in een notendop, af en toe ook voor andere onderwerpen of planten  beschikbaar zou zijn .
))4 ))4 ))4 Hmmmmm ......... ik zou dat eens kunnen overdenken voor b.v. planten in ........... Tufsteen, hoewel ik me daarmee, met Jan F.  -1( -1( om de hoek, natuurlijk wel op erg glad ijs begeef. Maar ehhhh Lily-Anne ik wil de handschoen niet voor jouw neus oprapen natuurlijk ))8 ))8, dus ............

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2013, 09:26:40 »
De grandioze topic Peatbed  -6( volg ik al vanaf het begin met grote interesse in de hoop zoiets ooit ook nog eens zelf te kunnen realiseren en het ziet ernaar uit dat dit de komende tijd gaat lukken, maar dat terzijde.
Omdat de gegevens nogal verspreid staan, verzamel ik al geruime tijd gegevens over de aanleg van een veenbed. Ja als je (nog) niet aan de slag kunt, moet je iets doen om het vooruitzicht ervan levendig te houden. Het resultaat is een vier kantjes tellend document met het nodige aan informatie hoe e.e.a. aan te leggen maar vooral ook welke planten houden van dit milieu en hoe zien ze er ook alweer uit.
Goed bezig Cor, doe zo voort! Uitdieping van onderwerpen is een grote meerwaarde voor een forum.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2013, 12:09:43 »
Is wel heel handig zo een beknopt overzicht . Het zou fantastisch zijn, als zo een overzicht in een notendop, af en toe ook voor andere onderwerpen of planten  beschikbaar zou zijn .
))4 ))4 ))4 Hmmmmm ......... ik zou dat eens kunnen overdenken voor b.v. planten in ........... Tufsteen, hoewel ik me daarmee, met Jan F.  -1( -1( om de hoek, natuurlijk wel op erg glad ijs begeef. Maar ehhhh Lily-Anne ik wil de handschoen niet voor jouw neus oprapen natuurlijk ))8 ))8, dus ............


Ik kijk er al naar uit Cor ! Laat je zeker niet tegen houden door glad ijs of handschoenen .... !
Die notendop overzichten zouden dan ook door aanvullingen of eventuele correcties een enorme schat aan informatie zijn . Nu moet je vaak enorm veel info lezen op het internet en zie je soms door het bos de bomen niet meer.
Bedankt alvast
Groetjes

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2014, 18:15:10 »
Nou we zijn inmiddels een jaar ouder, er zijn vele nieuwe planten verschenen in het topic http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0, daarom heb ik het oorspronkelijke pdf-document nog eens tegen het licht gehouden. Daar waar mogelijk of noodzakelijk heb ik de gegevens aangepast. Het oude bestand was slechts 3½ pag., het huidige telt 6 pagina's informatie over de peatgarden, inclusief enkele inspirerende afbeeldingen. U zult begrijpen dat er ook de nodige nieuwe planten zijn toegevoegd.

Veel leesplezier.
« Laatst bewerkt op: 6 december 2014, 18:46:07 door AdminLuc »

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2014, 11:48:42 »
Nou we zijn inmiddels een jaar ouder, er zijn vele nieuwe planten verschenen in het topic http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0, daarom heb ik het oorspronkelijke pdf-document nog eens tegen het licht gehouden. Daar waar mogelijk of noodzakelijk heb ik de gegevens aangepast. Het oude bestand was slechts 3½ pag., het huidige telt 6 pagina's informatie over de peatgarden, inclusief enkele inspirerende afbeeldingen. U zult begrijpen dat er ook de nodige nieuwe planten zijn toegevoegd.

Veel leesplezier.
Binnen enkele jaren een boek van Cor?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2014, 16:53:56 »
WOW Cor!  :o --6 dat heb je weer fantastisch uitgezocht en samen gezet ! Hartelijke dank om zo een handig naslagwerk te maken. Die plantenlijsten die je maakt, geven me duidelijk tips voor verschillende planten waarvan ik niet wist of ze zure- of kalk grond nodig hebben . 
Ja Herman! Een boek met al die verschillende soorten rotstuin en die schat aan informatie, zou wel eens een heel goed idee zijn . Bestaat er zo al iets?
Wat is je volgende project Cor?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Het peatbed in een notendop
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2014, 18:23:13 »
Een boek met al die verschillende soorten rotstuin en die schat aan informatie, zou wel eens een heel goed idee zijn . Bestaat er zo al iets?
Ja, dat bestaat, het 'Handboek voor de Rotstuin' van de NRV jubileumuitgave ISBN 978-90-815879-1-4. Is nog verkrijgbaar, op de NRV-stand bij de verkoopdagen in Utrecht liggen ze. In de winkel van de Botanische Tuin Utrecht liggen er ook en misschien heeft Kris er nog wel een.

Wat is je volgende project Cor?
Voorlopig geen nieuwe projecten meer Lily-Anne. Heb nog wat aanvullingen te verwerken in het stukje over de crevicegarden en de lijst met NL-sneeuwklokjes moet nog bijgewerkt worden. Maar wie weet .......... ))9 ))9 ))9.