Auteur Topic: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...  (gelezen 12313 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2019, 14:34:04 »
Die twee aan linkerkant foto zal je bedoelen.
Die tonen op foto inderdaad onnatuurlijk, zal ze eens anders leggen, maar zoals ik eerder aangaf, foto's geven toch wel een vertekend beeld.
Ik probeer me ook voor te stellen wanneer ik de stenen leg hoe het er "aangekleed" zou gaan uitzien, met de beplanting erbij dus.

Het moet een eigen creatie blijven Steven , het is maar hoe ik het zie . En als alles gevuld en beplant is ziet het er alleszins weer anders uit ...
Zie hier een paar foto's van eigen creaties om dat te tonen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2019, 16:19:20 »
Het moet een eigen creatie blijven Steven , het is maar hoe ik het zie . En als alles gevuld en beplant is ziet het er alleszins weer anders uit ...
Zie hier een paar foto's van eigen creaties om dat te tonen ...

Dat is ook zo, maar soms zie ik iets wat mij niet echt tevreden maakt maar weet dan niet hoe de steen te leggen, intussen heb ik een van de stenen wat lager en schuiner gezet, ziet er dan wat minder opvallend / beter uit.
Mooie creatie heb jij daar gemaakt ... een vraagje van mij daar aan gekoppeld:
Kan men plantje zo diep in een geul tussen stenen zetten (foto 1), of moet je zoiets toch maar beter gaan opvullen zodat de geul minder diep gaat zijn en de plantjes dus ook boven de stenen gaan komen te bloeien?
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2019, 16:24:37 door Steven Vlaeyen »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2019, 17:35:47 »
Het moet een eigen creatie blijven Steven , het is maar hoe ik het zie . En als alles gevuld en beplant is ziet het er alleszins weer anders uit ...
Zie hier een paar foto's van eigen creaties om dat te tonen ...
Dat is ook zo, maar soms zie ik iets wat mij niet echt tevreden maakt maar weet dan niet hoe de steen te leggen, intussen heb ik een van de stenen wat lager en schuiner gezet, ziet er dan wat minder opvallend / beter uit.
Mooie creatie heb jij daar gemaakt ... een vraagje van mij daar aan gekoppeld:
Kan men plantje zo diep in een geul tussen stenen zetten (foto 1), of moet je zoiets toch maar beter gaan opvullen zodat de geul minder diep gaat zijn en de plantjes dus ook boven de stenen gaan komen te bloeien?
Ik heb ook vaak stenen verlegd hoor Steven . Tot vervelens toe ....Soms liet ik het een paar dagen liggen en keek er dan naar vanuit verschillende hoeken hoe het oogde (zelfs van bovenaf vanaf het plat dak van de keuken) Het even laten rusten en er dan opnieuw naar kijken geeft vaak ook nieuwe inzichten...Het is eigenlijk een ongeschreven wet in het aanleggen van rotstuinen dat sterke omhoogstekende punten/stenen  worden vermeden . Maar nogmaals , dat is ieders smaak . Als je zo een punt hebt kan dat ook verzacht worden met een dwergconifeer of overhangende planten. Eigenlijk stel je vast - als je het vaak genoeg hebt gedaan-dat iedere steen maar op 1 welbepaalde manier kan gelegd worden . Om te passen bij de rest van het geheel .En ook  dat de lijnen, structuren en vorm  van de steen  de rest en de logica volgt .Klinkt misschien vreemd of ingewikkeld maar op den duur zie je dat . Veel naar de bergen gaan , andere tuinen bezoeken , de lezingen bij de VRV bijwonen , artikels lezen etc ....Het helpt allemaal . Maar nogmaals , je hebt daar al knap werk verricht !
Maar om op je vraag te komen (als ik begin te schrijven of vertellen wijd ik altijd te ver uit ....) Nadat ik zeker was dat de stenen goed lagen vulde ik het geheel helemaal op met het substraat . Ik weet niet wat je gaat gebruiken van substraat ? Ik vulde alles tot aan de bovenkant van de stenen . Lichtjes aandammen en dan liet ik alles weer even rusten . Normaal zal je merken dat alles nog een beetje inzakt dan (circa 1 cm ) afhankelijk van het gebruikte substraat . Net ideaal omdat er eigenlijk nadien dan ook nog afdekmateriaal op moet (steentjes) . Voor het planten moet je dan nog wel opnieuw wat graven en doen maar dit is volgens mij de beste methode . Indien nog vragen , shoot .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2019, 18:46:22 »
Ik heb ook al wat toeren uitgehaald om de rotstuin te beoordelen ... er is zelfs een ladder bij aan te pas gekomen.
Bij het leggen van de stenen had ik in vaak zoiets van past niet bij de rest, ziet er niet uit.
Na een aantal keren te hebben verlegd had ik plots zoiets van voila, dat is het.

Hmmm ... eerlijk gezegd weet ik nog niet hoe ik best ga afwerken ...
Ik had iets in gedachten om tussen de stenen wat te gaan opvullen met een mengsel van?
Ik wil hierdoor ook nog wat meer reliëf tussen de stenen te krijgen.
Als afwerking dacht ik kleine steentjes (in de vorm van fijn berg kiezel of andere)  alleen in de kleine spleetjes te leggen waar er niet voldoende plaats is voor plantjes.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2019, 22:00:07 »
rotsplanten groeien in de natuur ook in de kleinste spleten.
bij beplanting let wel op of hij droog of juist vochtig moet staan.
Of in de zon of schaduw. En of de plant niet te veel in omvang groeit zodat hij andere over woekert.
Zelf deed ik eerst de planten met pot ergens eerst neer zetten en als het allemaal beetje uitkwam in de grond.
maar dat is ook ieder voor zich.
alvast goed begin. ((12 ((12

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2019, 23:41:53 »
Even dit nog eens terughalen:

Kan men plantje zo diep in een geul tussen stenen zetten (foto 1), of moet je zoiets toch maar beter gaan opvullen zodat de geul minder diep gaat zijn en de plantjes dus ook boven de stenen gaan komen te bloeien?

Zullen planten in zo'n geul kunnen gedijen?



Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2019, 11:58:52 »
Even dit nog eens terughalen:

Kan men plantje zo diep in een geul tussen stenen zetten (foto 1), of moet je zoiets toch maar beter gaan opvullen zodat de geul minder diep gaat zijn en de plantjes dus ook boven de stenen gaan komen te bloeien?

Zullen planten in zo'n geul kunnen gedijen?

Dat zullen ze zeker, Steven.  In tegendeel, dit wordt algemeen als de ideale biotoop bestempeld voor rotsplanten, vooral dan de moeilijkere, hoogalpiene planten.  Dat is ook wat Kris hierboven laat zien, in vaktermen heet men dat een Crevice garden, een spletentuin dus.
Er is hier op het forum een volledige (lange) topic aan gewijd.  Ga maar eens kijken : https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=428.0

Ook het mengsel dat men in de spleten aanbrengt komt in dat topic ter sprake.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 12:01:52 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2019, 16:19:35 »
Via alle links hier kom ik allemaal prachtige voorbeelden tegen van verschillende "soorten" rotstuinen, waarvoor dank ... zit hier vaak met open mond naar te kijken. Pure kunst vind ik het. Proficiat aan allen.

Maar ik kan me voorstellen dat er tuintjes bij zijn die toch wel wat geld hebben gekost ...

Mijn idee voor aanleg van een rotstuintje is er niet alleen gekomen omdat ik rotstuinen er natuurlijk vind uitzien (buiten die met allerlei prullaria zoals kabouters e.d.) en redelijk onderhoudsvriendelijk zijn.

De stenen die ik hiervoor gebruik heb ik gekregen, gratis dus ... en vooral daardoor ben ik eraan begonnen.
Voor de berg kiezel en de rijnzand (drainage) kwam ik al aan een bedrag van zo'n 110 euro.
Het is dan ook mijn bedoeling om het te besteden budget zo laag mogelijk te houden, er liggen nog wat centen klaar voor aankoop plantjes en wat grondmengsel, maar het moet financieel  allemaal binnen de perken blijven.

« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2019, 17:35:43 door Steven Vlaeyen »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2019, 17:56:06 »
Je kunt er precies zoveel aan besteden als je dat zelf wilt, Steven.  In onze contreien zijn de "stenen" of rotsen meestal het duurste item voor de aanleg van een rotstuintje, als je die gratis op de kop hebt kunnen tikken ben je al een eind ver.

Zelf heb ik er ook een hekel aan om te "betalen" voor stenen...  ((--11  In andere regio's hebben ze voor het oprapen  :) .
Wij zijn met zijn allen ook altijd op zoek naar "occasies" - op marktplaats.be zie je soms mooie partijtjes verschijnen die soms voor een habbekrats of zelfs helemaal gratis als je ze weghaalt te krijgen zijn.  Daar zijn ook wij nièt ongevoelig voor.  We zijn echt geen miljonairs !

Grondmengsels zijn ook zo'n eindeloos verhaal, je kunt daar precies zo ver gaan als je zelf wilt.  Als de grond maar goed gedraineerd is (kan ook met bv toevoeging van japans split of zo, dan ben je al een heel eind.  Als je zelf een vrij lichte grond hebt en je werkt met een verhoogd bed of helling wordt dat ook al veel minder superbelangrijk.  Dan vragen enkel de héél moeilijke soorten een extra toevoeging.
De bedoeling van zo'n "spletentuin" is dat de bovenste laag van het grondmengsel héél mager en heel doorlatend is.  De wortelhals van de planten is immers het gevoeligst voor rot.  De wortels gaan dan vanzelf dieper op zoek naar vocht (ook langs de rotswanden die zich onderaards bevinden), zelfs tot in je eigen tuingrond.  Vooral de bovenste ca 10 cm van het grondmengsel zijn het belangrijkst.

Binnen de perken blijven is dus echt zo moeilijk niet !  ;)  We willen je vooral niet op kosten jagen !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2019, 09:44:44 »
Kan Luc alleen maar bijtreden Steven . Ik heb in het verleden al mijn stenen moeten betalen en dat was niet goedkoop maar ik heb dit altijd gezien als een eenmalige investering die meegaat voor de rest van het leven . Ze gaan niet stuk en worden alleen maar mooier ....Als je het vergelijkt met  de aanleg van een perkje met wat bodembedekkers als Vinca of klimop dan is dit een duurdere investering. Zet je er ieder jaar afrikaantjes of eenjarigen in kost het ook iedere keer geld ...Hier maak je iets voor het leven wat alleen maar mooier wordt met de jaren . Nu is het raadzaam om sowieso toch eerst  wat te investeren in de basis . (stenen en substraat) Als die goed is dan moet je later nooit meer zitten prutsen en het zal ook leiden tot een grotere slaagkans met diverse planten. Ik heb ook ooit de fout gemaakt om te bezuinigen op het substraat /grondmengsel en ik heb al die stukken later opnieuw weer herlegd en aangepakt omdat de planten niet groeide zoals ik dat wilde en zoals ik ze elders zag groeien . Bepaalde soorten waren zelfs niet mogelijk....En dan ga je achteraf toch weer aanpassen en is dat vaak moeilijker.Ik geef het maar mee als vrijblijvende raad . 
Maar zoals Luc ook schrijft hoeft het niet al te duur te zijn . Japans split is echt heel goed om door de bovenste laag te mengen. In mijn mengsel zit maar 20 procent aarde meer in en helemaal geen humus (omdat dit vaak nefast is voor de meeste rotsplanten)Ik weet niet of je er in jouw streek kunt aankomen maar als je dit in een bigbag kunt kopen kom je goedkoper uit dan in zakken....Vermijd in ieder geval toevoeging van ronde steentjes .Die maken de grond niet luchtig maar laten hem eerder dichtslippen. Je kan er zelfs hier en daar wat grovere steensplit door mengen (genre yellow sun). Ook Rijnzand kan er wat bij als je aan de grove soort kunt komen (0 - 7 mm)Zoals Luc ook terecht schrijft hangt het ook af van de grondsoort waar je woont .
Ik zou wel de raad geven om nadien alles af te dekken met steentjes en niet alleen de smalle delen waar geen plantjes groeien. Het afdekken helpt de planten als bescherming tegen te fel uitdrogen van de grond .En  ook tegen te veel nat (wortelhals nog beter beschermd ) Estetisch is het ook mooier , vooral als je het kan doen in dezelfde steensoort als je rotsen .
Sowieso is het nu vrij laat om te planten en zal je meer kans hebben op slagen om aan te planten in de lente ...
Veel succes nog ...     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:36:15 »
Ik apprecieer jullie raadgevingen ten zeerste en neem deze zeer ernstig. Ik ga zeker mijn best doen om de tuin er niet alleen mooi te laten uitzien maar ook zeker onderhoudsvriendelijk en zo optimaal mogelijk m.b.t. optimale omstandigheden voor de plantjes.
Toevallig heb ik onlangs nog een wat kleinere grindsoort gekregen van buren, ik vind deze zeker passen met de rotsen, maar of het voldoende materiaal is kan ik moeilijk inschatten.
Maar als jullie kunnen inschatten over welk grind het gaat kan ik wat bijbestellen.
Dus bij deze foto's van de grindsoort:

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:41:19 »
Ik apprecieer jullie raadgevingen ten zeerste en neem deze zeer ernstig. Ik ga zeker mijn best doen om de tuin er niet alleen mooi te laten uitzien maar ook zeker onderhoudsvriendelijk en zo optimaal mogelijk m.b.t. optimale omstandigheden voor de plantjes.
Toevallig heb ik onlangs nog een wat kleinere grindsoort gekregen van buren, ik vind deze zeker passen met de rotsen, maar of het voldoende materiaal is kan ik moeilijk inschatten.
Maar als jullie kunnen inschatten over welk grind het gaat kan ik wat bijbestellen.
Dus bij deze foto's van de grindsoort:

Lijkt me een mengeling van diverse soorten ....zie precies ook lava er tussen zitten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #27 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:45:49 »
De donkere steentjes zijn inderdaad ongetwijfeld lava, die blekere steentjes lijken ook in dezelfde richting te gaan, zo te zien ook poreus en dat is altijd een pluspunt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:52:02 »
De donkere steentjes zijn inderdaad ongetwijfeld lava, die blekere steentjes lijken ook in dezelfde richting te gaan, zo te zien ook poreus en dat is altijd een pluspunt !

De lichte zou ook bims kunnen zijn dacht ik eerst maar ze zijn te hoekig daarvoor ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2019, 11:57:37 »
Bedankt mensen, het lijkt me geschikt / bruikbaar materiaal als afdek laag, ik zal proberen om achter zo'n mengeling te komen.