Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 190421 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #900 Gepost op: 2 november 2021, 21:17:38 »
Leuk! Dit is waarschijnlijk de kleine watersalamander. Die komt best veel voor. De buik is mooi oranje met vlekjes. Het kan ook nog de alpenwatersalamander zijn. Die komt wat minder vaak voor, maar is vooral in het zuiden overal te vinden. Die heeft een egaal oranje buik zonder vlekken en is ook ietsje groter. Ik heb ze allebei in de rotstuin (en uiteraard in de vijver). Vooral in de avond/nacht (tijdens de slakkencontrole) kom ik ze heel vaak tegen.
Met vriendelijke groet

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #901 Gepost op: 3 november 2021, 11:04:48 »
Wij hebben sinds vorige zomer deze salamanders in onze rotstuin bivakkeren. Onze achtertuin grenst aan een sloot (welke uitmondt in een vijver) dus wellicht vormt dat de verklaring voor de aanwezigheid van deze diertjes. Vorig jaar kwam ik er per toeval één tegen bij het opliften van een steen, maar nu vind ik ze ook aan bij de voorkant van het huis tussen tufsteenbroodjes (aan die kan is er geen waterpartij overigens) en tussen de stenen van een crevicedeel. Bijgaande foto's zijn van een koppeltje overigens, maar zijn genomen in de avond zodat slechts 1 van de salamanders zichtbaar is. Ze hebben schijnbaar een mooi nestje tussen de stenen gemaakt want ik zie ze telkens op dezelfde plaats in de crevice weer verdwijnen. Dat deel wordt dan dus niet beplant  -2(
1 van de salamanders mits overigens een deel van zijn staart maar die schijnen weer aan te groeien...
Weet iemand overigens welke soort salamanders dit zijn?
Heb er geen verstand van Jeroen,vindt het wel mooi om te zien.
Neem aan dat ze geen schade veroorzaken aan de planten.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #902 Gepost op: 8 februari 2022, 12:43:13 »
Vandaag een mooie gast in de tuin: de ijsvogel. Ik heb twee vijvers en daar heb ik een paar jaar geleden een paastak (draaiwilg) die over was bij gezet en er kleine knotwilgjes van gemaakt. Die worden nu dankbaar gebruikt als duikplank om in de vijver te vissen.
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #903 Gepost op: 8 februari 2022, 15:19:06 »
Vandaag een mooie gast in de tuin: de ijsvogel. Ik heb twee vijvers en daar heb ik een paar jaar geleden een paastak (draaiwilg) die over was bij gezet en er kleine knotwilgjes van gemaakt. Die worden nu dankbaar gebruikt als duikplank om in de vijver te vissen.
Prachtige foto, Mark!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #904 Gepost op: 11 februari 2022, 17:20:25 »
Vandaag een mooie gast in de tuin: de ijsvogel. Ik heb twee vijvers en daar heb ik een paar jaar geleden een paastak (draaiwilg) die over was bij gezet en er kleine knotwilgjes van gemaakt. Die worden nu dankbaar gebruikt als duikplank om in de vijver te vissen.

Heel bijzonder !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 421
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #905 Gepost op: 11 februari 2022, 20:14:39 »
Ik sluit  aan bij Herman en Luc een knappe verschijning en prachtige foto Mark

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #906 Gepost op: 2 maart 2022, 17:55:58 »
Niet zo spectaculair als de foto van Mark ...gewoon de bijtjes ... die zich tegoed doen aan Eranthis x tubergenii .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #907 Gepost op: 2 maart 2022, 18:05:46 »
Mooie foto Kris!  ((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #908 Gepost op: 2 maart 2022, 23:16:17 »
Mooie foto! Dit is de blinde bij (eristalis tenax) die toch maar mooi jouw prachtige bloemen heeft gevonden
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #909 Gepost op: 5 mei 2023, 11:56:04 »
Afgelopen dagen een bijzondere nieuwe bewoner in de tuin. maakt graag gebruik van de warmte in de stenen en de zon om op temperatuur te komen. Lengte: 1 meter!!!
De foto’s zijn helaas niet optimaal want erg schuw en bij de geringste beweging verdwenen tussen de stenen.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #910 Gepost op: 5 mei 2023, 17:10:39 »
Afgelopen dagen een bijzondere nieuwe bewoner in de tuin. maakt graag gebruik van de warmte in de stenen en de zon om op temperatuur te komen. Lengte: 1 meter!!!
De foto’s zijn helaas niet optimaal want erg schuw en bij de geringste beweging verdwenen tussen de stenen.

Een addertje onder het gras Mark ? Indrukwekkend , wat heb je geluk om nog zoveel pure natuur te hebben in je omgeving ...Waar ergens woon je ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #911 Gepost op: 5 mei 2023, 18:36:51 »
Afgelopen dagen een bijzondere nieuwe bewoner in de tuin. maakt graag gebruik van de warmte in de stenen en de zon om op temperatuur te komen. Lengte: 1 meter!!!
De foto’s zijn helaas niet optimaal want erg schuw en bij de geringste beweging verdwenen tussen de stenen.

Amai, Mark, indrukwekkend om zoiets in de tuin te hebben.  :o  Ik herken er een ringslang in begot. Niet giftig, maar ze kunnen wel bijten indien ze zich bedreigd voelen of scheiden een bepaalde geur af om aanvallers af te schrikken.
Ik moet Kris bijtreden, waarschijnlijk woon je in een omgeving waar er nog veel open ruimte is en wellicht ook veel water in de vorm van kreken, vennen, een vaart? Ringslangen zijn namelijk waterslangen en voeden zich met vis en kikkers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #912 Gepost op: 5 mei 2023, 23:12:44 »
Ik woon in Houten, vlak bij Utrecht, dus best stedelijk gebied. Maar ons huis staat wel aan de rand en buiten de ringweg zijn sloten en weilanden. Verder heb ik 2 vijvers in de tuin. Dus tussen de rotsen een mooie schuilplaats en kikker volop in de vijver. Hopelijk wordt de vijver niet helemaal leeggegeten. Overigens helpt de reiger daar ook aan mee. Verder heb ik een composthoop en een takken en bladeren hoop. Daar leggen deze slangen vaak de eieren in om ze door de broeiwarmte uit te laten broeden. Maar ben er toch wel blij mee!
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #913 Gepost op: 6 mei 2023, 08:01:47 »
Mijn vrouw maakt zich wel wat zorgen als er jongen komen….
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #914 Gepost op: 10 juni 2023, 21:48:02 »
De klokjesbij doet zijn naam eer aan en slaapt graag in de campanula
Met vriendelijke groet