Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Paeonia

(1/20) > >>

Sven de Groot:
Hierbij een foto van een pioen die ik heb gekocht als een Paeonia steveniana. Ik weet niet of dit ook juist is, aangezien botanische pioenen vaak op elkaar lijken en daarnaast ook een paar keer per jaar van wetenschappelijke naam lijken te veranderen ??? Bevestigingen en verbeteringen van de naam zijn dan ook meer dan welkom!

Hendrik Van Bogaert:

--- Citaat van: Sven de Groot op 18 april 2011, 20:23:30 ---Hierbij een foto van een pioen die ik heb gekocht als een Paeonia steveniana. Ik weet niet of dit ook juist is, aangezien botanische pioenen vaak op elkaar lijken en daarnaast ook een paar keer per jaar van wetenschappelijke naam lijken te veranderen ??? Bevestigingen en verbeteringen van de naam zijn dan ook meer dan welkom!

--- Einde van citaat ---

Dag Sven,
Ik denk dat deze plant juist op naam is!
Blad (spits toelopend) en bloem (licht citroengeel) lijken alvast op de mijne.
Hierbij een opname.
Hendrik

Sven de Groot:

--- Citaat van: Hendrik Van Bogaert op 24 april 2011, 09:14:15 ---Dag Sven,
Ik denk dat deze plant juist op naam is!
Blad (spits toelopend) en bloem (licht citroengeel) lijken alvast op de mijne.
Hierbij een opname.
Hendrik


--- Einde van citaat ---

Bedankt, Hendrik, voor de bevestiging!
Trouwens, ik wilde nog opmerken dat ik erg onder de indruk ben van de foto's van Paeonia parnassica op het Schotse forum. Wat een juweeltje van een bloem :o :o

Sven de Groot:

--- Citaat van: Sven de Groot op 18 april 2011, 20:23:30 ---Ik weet niet of dit ook juist is, aangezien botanische pioenen vaak op elkaar lijken en daarnaast ook een paar keer per jaar van wetenschappelijke naam lijken te veranderen
--- Einde van citaat ---

Ik heb begrepen dat Paeonia steveniana inmiddels alweer Paeonia daurica ssp. macrophylla heet... ::)

Hendrik Van Bogaert:

--- Citaat van: Sven de Groot op 25 april 2011, 09:10:25 ---
--- Citaat van: Sven de Groot op 18 april 2011, 20:23:30 ---Ik weet niet of dit ook juist is, aangezien botanische pioenen vaak op elkaar lijken en daarnaast ook een paar keer per jaar van wetenschappelijke naam lijken te veranderen
--- Einde van citaat ---

Ik heb begrepen dat Paeonia steveniana inmiddels alweer Paeonia daurica ssp. macrophylla heet... ::)

--- Einde van citaat ---

Inderdaad...
De nieuwste botanische bijbel over Pioenen noemt:
Paeonies of the world van HONG De-Yuan
ISBN 978-1-84246-392-5
Te koop op internet: Kew Books, maar prijzig (ik dacht 120 eoro).
Hendrik
P.S. Zeer goed botanisch werk, maar spijtig dat er geen foto's instaan, enkel tekeningen in zwart/wit...
Een gemiste kans, vind ik toch!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie