Auteur Topic: Bijzonder rotsplantje  (gelezen 12232 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #15 Gepost op: 6 juni 2012, 20:04:32 »
Wellicht kom je in het voorbeeldje dat je aanhaalt dan boven de toegelaten grens van 200 kb voor de foto's in kwestie, Lida.
Een verkeerd formaat aanvaardt het systeem nog, een té groot bestand (boven de 200 kb) wordt echter geweigerd.
(die grens is gesteld om de door ons gebruikte schijfruimte op de server van onze provider enigszins te beperken Lida, die kost namelijk keiharde euro's !  ))6)
Dat kan wel kloppen Luc. In mijn programma om de foto's te bewerken, vind ik niet de mogelijkheid om de kb's  te bepalen. Ik heb een systeem gevonden welke
het programma van het forum accepteert zodat het voor mij werkbaar en aanvaardbaar is.
groet Lida.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #16 Gepost op: 7 juni 2012, 15:24:45 »
Lida, Gerrit - ter herinnering nog even een verwijzing naar het topic waar alle info over het resizen van foto's te vinden is + een gratis te downloaden resize programma.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=34.0


 ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2012, 19:26:21 »
7 juni.

Ik herinner mij nog heel goed, hoe de meester vroeger toen ik kind was, vertelde over de woestijn: "Er leefde niets in de woestijn. Overdag was het zo heet, dat geen mens of dier of plant daar kon leven. 's Nachts was het er ijskoud. Maarrr...een keer in de 2/3 jaar regende het daar, en hard. Zo hard, dat er overstromingen plaats vonden. In de aarde sluimerden de zaden van planten, jaren konden ze er blijven liggen, in diepe rust, totdat ze gewekt werden door de regen. Dan kiemden de zaden en een dag later was de woestijn groen van de tot leven gewekte zaden, die zeer kort daarna allemaal gingen bloeien. Dan stond de woestijn in bloei en dat was een fantastisch gezicht. Als de zaden rijp waren vielen ze op de grond en begon alles weer opnieuw."
Mij sprak dit zeer tot de verbeelding, de bloeiende woestijn. En het is nog waar ook. Alleen het gaat iets minder snel dan ik als kind dacht. Mijn bijzondere rotsplantje is zo'n plant, die razendsnel kiemt, in bloei komt, afsterft en zaad zet. Op 25 maart heb ik gezaaid en zo ziet hij er vandaag uit. Ik vind dat moet ophouden met groeien en dat de knop groter moet worden, waar de bloemen uit moeten komen. Volgens mij kan dat snel gebeuren.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2012, 20:24:26 »
Je bouwt de spanning goed op Gerrit !  We kijken uit naar de climax !  ((11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2012, 20:58:00 »
Alleen het grote verschil tussen de woestijn en jouw tuin Gerrit is ............................  ))9, juist ja, de temperatuur. Ik wil je niet op voorhand ......... --((1 maar het zou zomaar kunnen gebeuren dat je mysterie-plantje, vanwege het gebrek aan warmte, helemaal niet verder komt --13 --13.
Ik hoop overigens voor je dat ze wel gaan bloeien 8).

Wat is overigens dat 'schuim' rond de knop??

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #20 Gepost op: 7 juni 2012, 21:14:31 »

Wat is overigens dat 'schuim' rond de knop??


Sproeiwater op het harige en viltige groen
 


Ik wil je niet op voorhand .........


Dat zijn bemoedigende woorden Cor ;D ;D We kunnen een weddenschap afsluiten? Een drankje op een van de NRV-bijeenkomsten?
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2012, 21:18:50 door Gerrit Eijkelenboom »

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2012, 21:35:03 »
Gerrit bij antwoord 13 vraag of het geld kost?
Dat geld betaald zich terug in de mooie foto's en prachtige nieuwtjes en ervaringen die jij
en mede forum gebruikers met elkaar delen.
Dus ik zeg ((13 voor iedereen en ga zo door.
 ((12 ((12 ((12

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #22 Gepost op: 7 juni 2012, 21:43:01 »
.......... We kunnen een weddenschap afsluiten? Een drankje op een van de NRV-bijeenkomsten?
Wedden is tegen m'n principe Gerrit, maar als je er toch bloemen in weet te krijgen, krijg jij van mij een NRV-drankje ((14.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #23 Gepost op: 7 juni 2012, 22:14:09 »
Oke Cor, dan ga ik de Vereniging eens goed op kosten jagen  --11

Dank je wel Bert.

Als de climax maar geen anticlimax wordt Luc. )--1

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #24 Gepost op: 8 juni 2012, 08:28:13 »
Hey Gerrit, bij mij bloeit het plantje al, ik zal de foto niet plaatsen die eer is voor jou ;D ;D

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #25 Gepost op: 8 juni 2012, 12:19:01 »
8 juni.

U zult wel denken, wat is er nou zo bijzonder aan dat rotsplantje van Gerrit.

Dat ga ik nu vertellen. Veel planten hebben strategieen ontwikkeld om zo optimaal mogelijk te profiteren van de omstandigheden. Dat alles om de soort in stand te houden. Mijn plantje moet overleven in een vijandige omgeving. De overlevingsstrategie deed mij versteld staan toen ik er van hoorde. de zaden, die liggen te rusten en wachten op de prikkel om te kiemen, doen dat pas als er brand is geweest en dan vooral de rook, in combinatie met regenwater. Dat is te begrijpen als je bedenkt, dat een verbrande vlakte ruimte biedt, voedsel, ic de as van verbrande planten en struiken en water, overvloedig aanwezig na onweer. Ze hebben dan een korte tijd het rijk alleen en kunnen hun cyclus voltooien.

Mijn eerste kennismaking met dit plantje is een jaar of 10 geleden, toen ik van Frank, een medewerker van de Hessenhof dit plantje kado kreeg. Van hem hoorde ik het verhaal van de rook. Na de bloei van mijn eerste plantje kreeg ik veel zaad. Het jaar daarop heb ik de zaden in een ijzeren vergiet gedaan en van takken en bladeren een vuur met veel rook gemaakt en de zaden er een tijd boven gehouden, om ze zo met rook in contact te brengen. Maar helaas, geen kieming. Rook moet in het water gaan zitten en door de kiemhuid heen dringen.

Deze lente heb ik de zaden besteld, samen met 'instant smoke' in Californie. Instant smoke is niets anders dan een papiertje wat naar rook stinkt. De zaden samen met het papiertje en een beetje water in het plastic zakje en 24 uur laten weken. Zie foto 1.
Na 24 uur weken waren de zaden tot een slijmerige massa geworden. Dat zo goed mogelijk verspreid over wat potten in 20 graden. Zie foto 2 en na 24 uur was er reeds kieming.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #26 Gepost op: 8 juni 2012, 12:51:28 »
Over deze vom van zaaien heb ik nooit over gelezen of gehoord  Gerrit, maar ik ga dit toch eens uitproberen. ))4  ))8
 wat niet baat niet schaad zeggen ze hier in de limburg
 
Gyi

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2012, 10:07:21 »
8 juni.

U zult wel denken, wat is er nou zo bijzonder aan dat rotsplantje van Gerrit.

Dat ga ik nu vertellen. Veel planten hebben strategieen ontwikkeld om zo optimaal mogelijk te profiteren van de omstandigheden. Dat alles om de soort in stand te houden. Mijn plantje moet overleven in een vijandige omgeving. De overlevingsstrategie deed mij versteld staan toen ik er van hoorde. de zaden, die liggen te rusten en wachten op de prikkel om te kiemen, doen dat pas als er brand is geweest en dan vooral de rook, in combinatie met regenwater. Dat is te begrijpen als je bedenkt, dat een verbrande vlakte ruimte biedt, voedsel, ic de as van verbrande planten en struiken en water, overvloedig aanwezig na onweer. Ze hebben dan een korte tijd het rijk alleen en kunnen hun cyclus voltooien.

Mijn eerste kennismaking met dit plantje is een jaar of 10 geleden, toen ik van Frank, een medewerker van de Hessenhof dit plantje kado kreeg. Van hem hoorde ik het verhaal van de rook. Na de bloei van mijn eerste plantje kreeg ik veel zaad. Het jaar daarop heb ik de zaden in een ijzeren vergiet gedaan en van takken en bladeren een vuur met veel rook gemaakt en de zaden er een tijd boven gehouden, om ze zo met rook in contact te brengen. Maar helaas, geen kieming. Rook moet in het water gaan zitten en door de kiemhuid heen dringen.

Deze lente heb ik de zaden besteld, samen met 'instant smoke' in Californie. Instant smoke is niets anders dan een papiertje wat naar rook stinkt. De zaden samen met het papiertje en een beetje water in het plastic zakje en 24 uur laten weken. Zie foto 1.
Na 24 uur weken waren de zaden tot een slijmerige massa geworden. Dat zo goed mogelijk verspreid over wat potten in 20 graden. Zie foto 2 en na 24 uur was er reeds kieming.

Dat plantje wil ik ook wel, heb nog plek naast de barbecue...........

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2012, 12:17:04 »
Of het nou een geschikt plantje is voor zo maar op het terras, waag ik te betwijfelen. Je moet hem babyen en pamperen en elke dag met een loupe inspecteren op ongedierte. En dan is ie ook nog maar 15 cm hoog.
Maar goed, na de bloei (hij wil nog steeds niet bloeien) krijg je de naam en zaadherkomst en dan kun je volgend jaar bestellen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bijzonder rotsplantje
« Reactie #29 Gepost op: 13 juni 2012, 13:31:45 »
Is er nog nieuws van het bijzondere rotsplantenfront? Jazeker. Het eerste bloemetje komt naar buiten. Een heuglijke gebeurtenis.