Auteur Topic: Bloei in mei 2010  (gelezen 60491 keer)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2010, 23:12:52 »
Great Scott is echt wel één van de donkerste Danny - één van de mooiste ook.
Die van mij komen nog niet boven - ik hou ze ook zo lang mogelijk achter door ze koel en droog te houden.  Op die manier bloeien ze iets later, na de grote lentebloei !  Ik heb ze pas een tweetal weken geleden hun eerste water gegund.

Luc,
Jouw verzorgingswijze schilt inderdaad met de mijne.
Ik hou deze Rhodohypoxis in m'n serre tijdens de winter en het voorjaar, dit betekent dus sneller wat warmer en als bij gevolg ook sneller wat watergift.
Vandaar dus nu al de eerste bloemekes.
Frankie, hiermee is jouw bemerking meteen ook beantwoord.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #31 Gepost op: 4 mei 2010, 09:10:00 »
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #32 Gepost op: 4 mei 2010, 09:28:46 »
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2010, 20:56:46 »
Een pulsatilla die wat later in de lente bloeit : Pulsatilla patens in een vroeg stadium en verder ontwikkeld. Let op de gefranjerde bloemen onderaan de plant.
Torhout, West-Vlaanderen

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2010, 22:47:35 »
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?
Wim, Jef - Bij nader onderzoek zou het m.i. een A.villosa 'Jaquemontii' kunnen zijn ?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2010, 23:21:53 »
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?
Wim, Jef - Bij nader onderzoek zou het m.i. een A.villosa 'Jaquemontii' kunnen zijn ?

Zou kunnen,

die lijkt er ook op.... geen idee....

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #36 Gepost op: 5 mei 2010, 19:24:05 »
Eén van de vele erigerons die vandaag in bloei kwam: E. pinnatisectus.(eerste foto)
Ook Ranunculus gramineus kwam in bloei vandaag. Het is een gemakkelijke boterbloem die zich lichtjes uitzaait.
En deze rotstuinklassieker, voor velen misschien te gewoon, Erinus alpinus zorgt dezer dagen voor roze accent in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #37 Gepost op: 5 mei 2010, 19:26:45 »
En in deze trog staat ook vanalles te gebeuren. Onder andere Erigeron 'Canary bird' komt ook in bloei, ongeveer een weekje later dan die in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #38 Gepost op: 6 mei 2010, 19:21:59 »
Deze Phlox 'Pink buttons' van in april staat nu op zijn hoogtepunt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #39 Gepost op: 6 mei 2010, 20:31:31 »
En in deze trog staat ook vanalles te gebeuren. Onder andere Erigeron 'Canary bird' komt ook in bloei, ongeveer een weekje later dan die in de rotstuin.

Dat is toch een mooie serie planten bij elkaar Frankie!! ;) :)

Ik heb het idee dat bij mij hier in Noord-Holland een aantal planten later bloeien dan in de Belgische rotstuinen:
Maar wie wat bewaart heeft wat;
Bij deze
Aquilegia flabelata 'Nana Alba', Corydalis flexuosa 'King Fisher' .
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #40 Gepost op: 6 mei 2010, 20:36:00 »
Bij deze;
Corydalis linstowiana en Erigeron flettii var. 'Distel'.
Die E. flettii var. 'Distel' heb ik al een keer op het forum gezien.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #41 Gepost op: 6 mei 2010, 20:43:28 »
Met Oxalissen ben je helaas zo afhankelijk van de zon, met het openen van de bloemen dan.
Na het werk stonden er nog enkele bloemen open van O. 'Ione 'Hecker'.
Maar dit is pas het begin...., er zullen nog een aantal soortjes volgen.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #42 Gepost op: 6 mei 2010, 20:44:26 »
Die erigeron zal de mijne geweest zijn die je hebt gezien, Pim. De Corydalis flexuosa 'King fisher' heb ik ook nog gehad. Na een tweetal jaar echter legde hij het loodje. Het is echter een schitterende soort, ik zal hem nog wel eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #43 Gepost op: 6 mei 2010, 21:00:31 »
Die erigeron zal de mijne geweest zijn die je hebt gezien, Pim. De Corydalis flexuosa 'King fisher' heb ik ook nog gehad. Na een tweetal jaar echter legde hij het loodje. Het is echter een schitterende soort, ik zal hem nog wel eens proberen.

Dat is zeker weer het proberen waard Frankie. Die King Fisher bloeit ook zo lekker lang.
Bij mij is de E. 'Canary Bird' al enige jaren geleden ter zielen gegaan. Bij jou ziet hij er prachtig uit. Maar ik heb nog gelukkig nog een aantal Erigeron alternatieven.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in mei 2010
« Reactie #44 Gepost op: 6 mei 2010, 22:04:34 »
Ja Pim, Erigeron 'Canarybird' is een hele mooie soort, maar moet regelmatig eens gestekt worden. Na een vijftal jaar begint de bloei te verminderen en na zes, zeven jaar, sterft de plant af. Hij is echter heel makkelijk te stekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen