Auteur Topic: saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?  (gelezen 5579 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Gepost op: 25 augustus 2010, 10:34:15 »
Het zaad op mijn saxifraga longifolia was rijp geworden- welke variant het is , weet ik niet , maar de bloemaar was niet zo groot als ik op google zie, ze was ongeveer een 10 a 15 cm lang .
Ik heb het zaad  direct gezaaid in een bakje en licht bedekt met fijne aquarium steentjes - tot mijn verbazing zijn ze talrijk gekiemd en de eerste echte blaadjes zijn al gevormd  - nu vraag ik me af of ik het zaaibakje best zo zonnig mogelijk zet en hoe ik het geheel best door de winter laat komen -  bloot laten staan aan de elementen ? glasplaatje erop om overtollig water te mijden ? ze kunnen eventueel ook in de onverwarmde veranda op het zuid westen overwinteren .Verspenen zal nog niet nodig zijn voor de winter denk ik , gezien ze blijkbaar vrij traag groeien .
Wie heeft ze ooit al gezaaid? - ervaringen ?
Wat kunnen jullie me aanraden ?
groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2010, 13:47:24 »
Meestal zaai ik zelf in de winter, dan komen de zaailingen pas na de winter boven en heb ik geen zorgen om ze te overwinteren.
Als ik echter jouw mogelijkheden lees Lily-Anne zou ik ze vanaf november of zo in de onverwarmde veranda onderbrengen.
Sax. longifolia of diens hybriden zijn naar mijn ervaring niet echt kieskeurig wat dat betreft, dus dat zou aardig moeten lukken.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2010, 21:12:06 »
ok,
dan zal ik ze op het gepaste moment binnen zetten en als ik ze tot dan niet te nat en zonnig hou, dan hoop ik dat ze het goed doen ,
Hierbij voeg ik de foto van de plant - graag had ik de juiste naam geweten , omdat de bloem veel kleiner is dan ik op google zie ( 10 a 15 cm schat ik ),
 
groetjes en bedankt
Lily-Anne

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2010, 21:14:01 door Lily-Anne Vereecken »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:34:32 »
Lili-Anne, de foto vertoont duidelijk de identiteit van Saxifraga longifolia. Alleen is het soms niet makkelijk te verklaren waarom de bloeiwijze zo compact blijft.
In het verleden heb ik wel eens vaker een partij S. longifolia gekweekt uit zaad. Sommige planten werden geselekteerd en uitgeplant. Een enkel exemplaar vertoonde exact dezelfde bloeiwijze als getoond op de foto.
Deze plant schoot al in bloei in haar derde levensfase, terwijl de andere planten nog een paar jaren op zich lieten wachten om in bloei te komen.
Dit waren planten van wild verzameld zaad uit de Sierra Aitana in Z. Spanje. Dus wanhoop niet, Sax. longifolia is een soort die erg makkelijk hybridiseerd, ook zelfs in de natuur als er in het zelfde gebied soorten voorkomen uit de Lingulata groep.

De zaadpot mooi laten overwinteren onder glas onder goede lichte omstandigheden, licht vochtig houden en de zaailingen individueel in het vroege voorjaar oppotten. Veel succes!!

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:35:46 »
Hoi rotsplant fanaten

Even een vraagje.
Nu ben ik eigenlijk vorig jaar een beetje begonnen met het zaaien.was mijn eerste keer.
Heb toen ook een saxifraga longifolia gezaaid.
alleen hij is nog niet uigekomen.
wat is er mis gegaan.
wie kan me vertellen hoe dit moet.
ik wil het nog een keer proberen.

met vriendelijke groet
Bert Stegeman ;)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:52:33 »
Bert, Saxifraga longifolia kan het beste uitgezaaid worden in November of December. Een goede techniek bij het zaaien van Saxifraga zaden is om niet de potgrond af te strooien met fijn grind na het zaaien maar voor het zaaien. Het zaad wordt dan op de dunne grindlaag uitgezaaid ( met dun bedoel ik dat de potgrond net bedekt is met fijn grind), waarna met een fijne broes het zaad tuusen het grind wordt ingewaterd.
Met vooral wat vorst erna is kieming in het vroege voorjaar gegarandeerd. Planten gekweekt van zaden niet verameld in de natuur zullen variabel terug komen, maar maakt het hierdoor vaak niet minder interessant

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:10:04 »
@Ger,
Als ik het dus goed begrijp ,is de kans groot dat ik plantjes zal hebben met verschillende eigenschappen en zal de kans erin zitten dat er ook bij zullen zijn met grotere of veel grotere bloem tros .Ik vond hem prachtig en  heel mooi van proporties en hoop dus dat zijn nakomelingen ook klein van bloemtros zullen zijn .Was er zo'n verschil in kwaliteit dat je moest selecteren welke je ging behouden, of heb je gewoon direct de grootste of sterkste genomen, of waar moet ik dan op letten om te selecteren ?
Wat bedoel je met derde levensfase ( 3de zomer )
Onder glas onder goede omstandigheden overwinteren zeg je - bedoel je binnen of buiten ? Ik had al gedacht om ze in de veranda te zetten als het te koud of te nat is ( zoals nu - is aan het gieten )
Ik zal proberen om af en toe een foto te nemen van de evolutie van de zaailingen - is altijd plezant om de groei zo te zien evolueren .

@ Bert
Succes met het zaaien en laat gerust je resultaten weten

groetjes en bedankt voor de hulp
 Lily-Anne

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:25:40 »
Lili-anne, bij zaailingen zie je al vrij snel dat er verschillen zijn in bladvorm of rozetvorm. voor je zelf moet je uitmaken welke vormen je interessant vindt. S. longifolia is een van de Saxifraga soorten die erg spannend zijn om te vermeerderen van zaad. De uitkomsten zijn zeer verrassend. Met 3de levensfase bedoel ik het derde bloeiseizoen na opkomst als zaailing. Hoeft helemaal niet binnen te overwinteren. De winterhardheid is perfect ook in zaailing toestand. Afdekking met een glasplaat dient tot aanbeveling dit om de waterhuishouding onder controle te houden.
Succes!! Laat me eens weten hoe het verder gaat.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2010, 22:26:44 »
Geachte Ger van der Beuken

Bedankt Voor de informatie. :)
Ik ga er zeker iets mee doen.
als het me een keer lukt laat ik het weten.

groetjes Bert

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:saxifraga longifolia zaailingen komen boven !?
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2010, 17:11:43 »
spijtig genoeg , zijn de zaailingen van de saxifraga longifolia in september een voor een verdwenen - Ze waren nog zo klein dat ze nog niet verspeend waren .De natte  en zon arme maand augustus ,kan er zeker voor iets tussen gezeten hebben .Het ging vrij snel - de oorzaak kunnen ook  mineervliegjes of slakken geweest zijn .Ik was blijkbaar te vlug aan het juichen omdat ze boven kwamen .Ik wil ze in ieder geval zeker opnieuw zaaien en hoop dat er iemand ,ofwel een nieuwe plant of zaad van deze soort zal bijhebben in Gent.
de volhouder wint
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 4 november 2010, 17:14:25 door Lily-Anne Vereecken »