Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302763 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #135 Gepost op: 5 maart 2013, 09:01:17 »
 ))4 -5(  Blijkbaar loopt er met "Sunspot" wel meer verkeerd - ik had hem vorig jaar ook aangekocht in pot (in Harlow), maar hij was reeds uitgebloeid...  Het blad was trouwens al geel aan het worden, wat wel verdacht vroeg was.  Mijn ontgoocheling was (8 £) groot toen ik in juli wou herpotten of uitplanten en helemaal niets meer terug vond...  >:( --13 - Kris D.R. had net hetzelfde voor.... dit ruikt allemaal niet lekker als je't mij vraagt.  Vooral als je nog het gerucht opvangt dat "Sunspot" de voorgaande jaren "oververkocht" was...  2-)(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #136 Gepost op: 5 maart 2013, 21:28:18 »
))4 -5(  Blijkbaar loopt er met "Sunspot" wel meer verkeerd - ik had hem vorig jaar ook aangekocht in pot (in Harlow), maar hij was reeds uitgebloeid...  Het blad was trouwens al geel aan het worden, wat wel verdacht vroeg was.  Mijn ontgoocheling was (8 £) groot toen ik in juli wou herpotten of uitplanten en helemaal niets meer terug vond...  >:( --13 - Kris D.R. had net hetzelfde voor.... dit ruikt allemaal niet lekker als je't mij vraagt.  Vooral als je nog het gerucht opvangt dat "Sunspot" de voorgaande jaren "oververkocht" was...  2-)(

Da's niet zo aardig van Potterton... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #137 Gepost op: 5 maart 2013, 23:09:12 »
 -5( , Bedankt Frankie , Wim en Luc voor jullie reactie ! Dat is inderdaad niet aardig van Potterton , dit had ik niet verwacht !
Ik stuur deze week mijn foto's door ....... benieuwd wat zijn reactie zal zijn !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #138 Gepost op: 5 maart 2013, 23:23:54 »
Vandaag nog een crocus in bloei , een klein sterretje .......
foto 1,2: Crocus paschei
foto 3 : Bulbocodium vernum , deze deed het niet zo goed in de tuin , zo mocht de ene overgebleven bol vorige zomer
verhuizen naar het bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #139 Gepost op: 5 maart 2013, 23:29:54 »
 ((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #140 Gepost op: 7 maart 2013, 19:35:06 »
((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........

Hier komt nu het vervolg ......  8)
Jawel, gisterenmorgen kwam de eerste juno van het seizoen hier in bloei . Het gaat om Iris rozenbachiana 'Harangon' .
Deze heeft alvast alle weersomstandigheden hier buiten doorstaan de afgelopen 7 maanden ( geplant in aug. ) en ik
ben heel blij deze te kunnen tonen op het forum ! Ik hoop deze beauty te kunnen houden in het bed maar het blijft toch afwachten of hij de zomer goed zal doorkomen ...... maar eerst volop genieten !  ((12
foto 1 : 's morgens , foto 2,3,4 : 's middags  ( gemeten hoogte tot bovenkant bloem 10,5 cm )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #141 Gepost op: 7 maart 2013, 19:44:56 »
Intussen zijn al veel crocussen uitgebloeid . Nu zullen de juno's en tulpen stilaan zorgen voor kleur...... ;D
Vandaag geen zon en wat regen en dus kwamen de eerste tulpen  niet open , zie enkele algemene beelden van het bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #142 Gepost op: 7 maart 2013, 20:27:25 »
((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........

Hier komt nu het vervolg ......  8)
Jawel, gisterenmorgen kwam de eerste juno van het seizoen hier in bloei . Het gaat om Iris rozenbachiana 'Harangon' .
Deze heeft alvast alle weersomstandigheden hier buiten doorstaan de afgelopen 7 maanden ( geplant in aug. ) en ik
ben heel blij deze te kunnen tonen op het forum ! Ik hoop deze beauty te kunnen houden in het bed maar het blijft toch afwachten of hij de zomer goed zal doorkomen ...... maar eerst volop genieten !  ((12
foto 1 : 's morgens , foto 2,3,4 : 's middags  ( gemeten hoogte tot bovenkant bloem 10,5 cm )

Mooi om hem ook eens in de open lucht te zien, Danny en met jou ben ik er benieuwd naar of en hoe hij de zomer doorkomt.
Ik las of hoorde ergens dat hij ook in groei niet echt van regen houdt omdat het water dan tussen de oksels van de bladeren terecht komt, daar blijft staan en rot kan veroorzaken ?  )--1  Misschien toch een dakje geven nu hij in bloei en groei staat als het opnieuw gaat regenen ? 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:In het bollenbed
« Reactie #143 Gepost op: 7 maart 2013, 20:36:56 »
Intussen zijn al veel crocussen uitgebloeid . Nu zullen de juno's en tulpen stilaan zorgen voor kleur...... ;D
Vandaag geen zon en wat regen en dus kwamen de eerste tulpen  niet open , zie enkele algemene beelden van het bollenbed .

Fraaie beelden zijn dat van het bollenbed, Danny.Welke is die donkerpaarse crocus? Ik ben benieuwd of je 'Harangon' zal kunnen houden in het bollenbed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #144 Gepost op: 7 maart 2013, 21:50:28 »
((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........

Hier komt nu het vervolg ......  8)
Jawel, gisterenmorgen kwam de eerste juno van het seizoen hier in bloei . Het gaat om Iris rozenbachiana 'Harangon' .
Deze heeft alvast alle weersomstandigheden hier buiten doorstaan de afgelopen 7 maanden ( geplant in aug. ) en ik
ben heel blij deze te kunnen tonen op het forum ! Ik hoop deze beauty te kunnen houden in het bed maar het blijft toch afwachten of hij de zomer goed zal doorkomen ...... maar eerst volop genieten !  ((12
foto 1 : 's morgens , foto 2,3,4 : 's middags  ( gemeten hoogte tot bovenkant bloem 10,5 cm )

Mooi om hem ook eens in de open lucht te zien, Danny en met jou ben ik er benieuwd naar of en hoe hij de zomer doorkomt.
Ik las of hoorde ergens dat hij ook in groei niet echt van regen houdt omdat het water dan tussen de oksels van de bladeren terecht komt, daar blijft staan en rot kan veroorzaken ?  )--1  Misschien toch een dakje geven nu hij in bloei en groei staat als het opnieuw gaat regenen ? 

Ja , het ging opeens heel vlug , de bloem is daar ineens en het loof begint ook al te groeien ! Ik zal best een stolpje gebruiken bij regenweer ! Bedankt voor de tip Luc ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #145 Gepost op: 7 maart 2013, 22:01:13 »
Intussen zijn al veel crocussen uitgebloeid . Nu zullen de juno's en tulpen stilaan zorgen voor kleur...... ;D
Vandaag geen zon en wat regen en dus kwamen de eerste tulpen  niet open , zie enkele algemene beelden van het bollenbed .



Fraaie beelden zijn dat van het bollenbed, Danny.Welke is die donkerpaarse crocus? Ik ben benieuwd of je 'Harangon' zal kunnen houden in het bollenbed.

Merci Frankie , die crocus is vernus 'Krasno Polje' . Ik hoop deze binnenkort open te zien en te fotograferen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #146 Gepost op: 8 maart 2013, 17:40:47 »
Ondanks het mindere weer vandaag toch enkele foto's kunnen nemen . Crocus vernus 'Krasno Polje' kwam wat open....
een donkere verschijning !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:In het bollenbed
« Reactie #147 Gepost op: 8 maart 2013, 17:50:26 »
((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........

Hier komt nu het vervolg ......  8)
Jawel, gisterenmorgen kwam de eerste juno van het seizoen hier in bloei . Het gaat om Iris rozenbachiana 'Harangon' .
Deze heeft alvast alle weersomstandigheden hier buiten doorstaan de afgelopen 7 maanden ( geplant in aug. ) en ik
ben heel blij deze te kunnen tonen op het forum ! Ik hoop deze beauty te kunnen houden in het bed maar het blijft toch afwachten of hij de zomer goed zal doorkomen ...... maar eerst volop genieten !  ((12
foto 1 : 's morgens , foto 2,3,4 : 's middags  ( gemeten hoogte tot bovenkant bloem 10,5 cm )
Indien de bol in een relatief droge omgeving kan rusten zou het wel kunnen lukken.
Ik zie de tulpen ook al ver gevorderd staan.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #148 Gepost op: 8 maart 2013, 18:21:41 »
((11 Dit is geen crocus .......... ;D  wordt vervolgd ..........

Hier komt nu het vervolg ......  8)
Jawel, gisterenmorgen kwam de eerste juno van het seizoen hier in bloei . Het gaat om Iris rozenbachiana 'Harangon' .
Deze heeft alvast alle weersomstandigheden hier buiten doorstaan de afgelopen 7 maanden ( geplant in aug. ) en ik
ben heel blij deze te kunnen tonen op het forum ! Ik hoop deze beauty te kunnen houden in het bed maar het blijft toch afwachten of hij de zomer goed zal doorkomen ...... maar eerst volop genieten !  ((12
foto 1 : 's morgens , foto 2,3,4 : 's middags  ( gemeten hoogte tot bovenkant bloem 10,5 cm )
Indien de bol in een relatief droge omgeving kan rusten zou het wel kunnen lukken.
Ik zie de tulpen ook al ver gevorderd staan.

Met het regenweer vandaag heb ik deze 'Harangon' wat beschermd met een stolpje . Zo nat komt het daar niet omdat het bollenbed deels onder de dakoversteek staat . Na de bloei zal ik alles terug afdekken met serreplaatjes zodat alles mooi
droog blijft . Afwachten wat het volgend jaar zal worden Luc !
Enkele tulpen staan inderdaad klaar om hun bloemen te tonen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #149 Gepost op: 8 maart 2013, 18:36:16 »
Ondanks het mindere weer vandaag kwam toch een eerste tulpje open in het bollenbed . Deze tulpen heb ik gekocht onder de naam Tulipa subbiflora . Ik weet niet zeker of deze juist zijn , de bloemen zien er hetzelfde uit maar het blad is plat en wat gekruld . Op de foto die Luc S. vorig jaar toonde ziet het blad er anders uit . Dus denk ik dat deze niet echt zijn maar
toch zijn ze wel mooi !

@ Luc S : heb je een idee of deze tulpen wel degelijk subbiflora zijn en heb je variatie in het blad afhankelijk van afkomst ?
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2013, 21:48:44 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen