Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302819 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #225 Gepost op: 19 december 2013, 20:09:33 »
Danny,

Je boekt prachtige resultaten met je bollenbed. Ik volg dit reeds van het begin en maak toch grote plannen om dit ook aan te leggen komende zomer!
Ik heb hier heel veel achter kunnen leren en mede doordat je ook een kustbewoner bent (west vlaanderen) en zowat hetzelfde klimaat hebt maak ik door je pionierswerk meer kans op slagen... waarvoor dank!

Bij mij is crocus biflorus subsp. isauricus ook boven de grond met 2 neuzen. Ik kijk er naar uit  6))

Bedankt voor je reactie , Ruben !  )2)  Blij te horen dat je er wat aan hebt en dat je ook plannen hebt om een bollenbed aan te leggen . Ik ben dan ook wel benieuwd naar uw plannen en uw uitvoering !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #226 Gepost op: 19 december 2013, 20:12:04 »
Fijn om weer is in je bollenbed te mogen rondneuzen Danny !

Inderdaad vooral "neuzen" te zien Kris . 11))
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #227 Gepost op: 19 december 2013, 21:36:52 »
even een update ......

Vandaag eens grondig de bollenbedjes geïnspecteerd ! )))6
Van wat ik nu al kan zien mag ik zeker niet klagen . De meeste bollen van vorig jaar staan even ver of vorig jaar . Sommige bollen hebben zich gedeeld , anderen komen gewoon in zelfde aantal weer boven . Voorlopig nog geen bollen die het laten afweten . Vooral de meeste krokussen lijken het goed te gaan doen . Het is wel nog vroeg en het is afwachten hoe de bloei zal verlopen . Bij sommige krokussen is er zeker vooruitgang te zien . Een voorbeeld : vorig jaar 2 neuzen op Crocus biflorus subsp. isauricus (1bol) , nu tel ik 5 neuzen .(zie foto 1) . Ook Crocus biflorus  subsp. nubigena heeft zich gedeeld en telt nu 3 neuzen . Crocus atticus 'Bowles white' komt dan weer gewoon in zelfde aantal terug boven ..........
In één van de nieuwe bollenbedjes staan er al enkele nieuwe krokussen op springen . Het zijn dan ook heeeeel vroege soortjes . Crocus alatavicus zal waarschijnlijk als eerste in bloei komen ( foto 2)
Crocus suaveolens 'De Jager' is ook één van de vroegste krokussen ( foto 3)
Ook Narcissus 'Julia Jane' staat al ver , ook zie je links Crocus sieberi subsp. atticus 'Spartacus' en wat verder dan de Narcissen zie je ook Crocus biflorus subsp. stridii (zie op foto 4)
Ook Crocus tauricus en Crocus korolkowii 'Baisun Tau Dwarf' staan op springen . C. korolkowii 'Baisun Tau Dwarf' was vorig jaar de eerste bloeiende krokus in de tuin (31december) maar is ondertussen verhuisd naar het bollenbed .

Dat ziet er veelbelovend uit, Danny, met deze temperaturen zal het voorjaar nog voor kerstmis beginnen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #228 Gepost op: 20 december 2013, 12:06:22 »
Heel interessant om de evolutie te volgen, Danny !  6))
Het lijkt in elk geval een succes te worden !
In de potten die hier buiten, maar onder afdak, staan gaat het duidelijk niet zo snel vooruit.
In de Crocus verzameling staan slechts een paar soorten al boven. o.a. Hubert Edelsten en 'Ushak orange'-  Alatavicus b.v. laat zich nog niet zien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #229 Gepost op: 20 december 2013, 17:41:55 »
Heel interessant om de evolutie te volgen, Danny !  6))
Het lijkt in elk geval een succes te worden !
In de potten die hier buiten, maar onder afdak, staan gaat het duidelijk niet zo snel vooruit.
In de Crocus verzameling staan slechts een paar soorten al boven. o.a. Hubert Edelsten en 'Ushak orange'-  Alatavicus b.v. laat zich nog niet zien.

Bedankt Luc , ik denk ook wel dat dit systeem vrij goed is voor de meeste lentebloeiende Krokussen . Alhoewel
éérst nog de bloei afwachten . In ieder geval is er nu al vooruitgang te zien bij de meeste soortjes . Dat de neuzen vrij vroeg te zien zijn is naar mijn ervaring zeker een goed teken . Alle heel vroege soortjes zouden nu eigenlijk al te zien moeten zijn . Daar hoort Hubert Edelsten en Alatavicus zeker bij , Ushak Orange heb ik niet in de collectie . Ieder heeft natuurlijk zijn manier van werken waardoor er wat verschil kan zijn in de bloeitijd .
Zo heb ik de gewoonte om mijn bollen niet zo diep te planten . Het bollenbed is ook gelegen op de warmste
plaats in de tuin in de winter . In de zomer is deze plaats dan weer beschaduwd door hoge planten .
« Laatst bewerkt op: 20 december 2013, 17:44:04 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #230 Gepost op: 29 december 2013, 17:53:48 »
Vandaag is met Crocus  alatavicus het startschot gegeven van het nieuwe seizoen in het bollenbed ! )vw)
Deze krokus is een nieuwkomer in de collectie en ik ben wel benieuwd hoe de binnenkant er uit ziet . Of dit een dankbare krokus is moet ik nog ondervinden .
Nog andere krokussen staan hier ook al op springen met dit zachte weer , binnenkort volgen meer live beelden ........
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #231 Gepost op: 29 december 2013, 18:14:16 »
Vandaag is met Crocus  alatavicus het startschot gegeven van het nieuwe seizoen in het bollenbed ! )vw)
Deze krokus is een nieuwkomer in de collectie en ik ben wel benieuwd hoe de binnenkant er uit ziet . Of dit een dankbare krokus is moet ik nog ondervinden .
Nog andere krokussen staan hier ook al op springen met dit zachte weer , binnenkort volgen meer live beelden ........

Goeie genade, zeg, dat wordt straks genieten, Danny. C. alatavicus een hele knappe crocus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #232 Gepost op: 29 december 2013, 19:14:09 »
Ook één van mijn favorieten, Danny - al is hij hier nog zeker een maand van de bloei af !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #233 Gepost op: 3 januari 2014, 16:12:44 »
De tweede krokus hier in bloei is een selectie van Janis Ruksans , Crocus fleischeri 'Chios' , ook een nieuwigheid.
Deze is naar mijn mening heel vroeg , mijn andere fleischeri is een stuk later . Momenteel is het wachten op beter weer om te kunnen genieten van open krokussen .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #234 Gepost op: 3 januari 2014, 16:44:30 »
Ook deze is veel vroeger dan die van mij Danny !
Jij zit toch merkelijk dichter bij de Rivièra zo te zien !  5))
Deze crocus moet het vooral hebben van zijn indrukwekkende stamper - hopelijk laat het weer toe dat hij zich eerstdaags eens opent... geen "clocheke" bij de hand ??  11))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #235 Gepost op: 3 januari 2014, 19:33:34 »
Ook deze is veel vroeger dan die van mij Danny !
Jij zit toch merkelijk dichter bij de Rivièra zo te zien !  5))
Deze crocus moet het vooral hebben van zijn indrukwekkende stamper - hopelijk laat het weer toe dat hij zich eerstdaags eens opent... geen "clocheke" bij de hand ??  11))

Ik hoop op wat zon tussen 13 en 15 uur Luc ! met een stolpje erboven wil het meestal wel lukken .......maar je moet toch een beetje geluk hebben deze tijd van het jaar hé .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #236 Gepost op: 3 januari 2014, 19:38:24 »
De tweede krokus hier in bloei is een selectie van Janis Ruksans , Crocus fleischeri 'Chios' , ook een nieuwigheid.
Deze is naar mijn mening heel vroeg , mijn andere fleischeri is een stuk later . Momenteel is het wachten op beter weer om te kunnen genieten van open krokussen .

Knap hoor Danny .Ik heb ze daar mogen zien in Chios ....Ja ....alweer een prachtige soort en ze staan er heel goed bij !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #237 Gepost op: 3 januari 2014, 19:44:03 »
 )2)
De tweede krokus hier in bloei is een selectie van Janis Ruksans , Crocus fleischeri 'Chios' , ook een nieuwigheid.
Deze is naar mijn mening heel vroeg , mijn andere fleischeri is een stuk later . Momenteel is het wachten op beter weer om te kunnen genieten van open krokussen .

Knap hoor Danny .Ik heb ze daar mogen zien in Chios ....Ja ....alweer een prachtige soort en ze staan er heel goed bij !

 )2)  , ik hoop op wat zon Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #238 Gepost op: 5 januari 2014, 20:50:44 »
In het bollenbed vandaag , de voormiddag was heel zonnig maar tegen de middag opnieuw bewolkt . --13
Vooral veel neuzen te zien maar de aandacht gaat vanaf nu naar de bloeiende bollen.......een tweede bloem op Crocus alatavicus terwijl de eerste al bijna verwelkt is zonder open te gaan .(slecht weer ) (zie foto 1 ) . Crocus fleischeri 'Chios' had maar enkele zonnestralen nodig om toch iets te laten zien . Inderdaad Luc , wat een indrukwekkende stamper ! --6 ( foto 2,3,4)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #239 Gepost op: 5 januari 2014, 20:57:06 »
Fabelachtig crocusje, Danny, die fleischeri.
Lichtervelde, West-Vlaanderen