Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302572 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #255 Gepost op: 7 januari 2014, 19:35:54 »
Crocus alatavicus kan wel behoorlijk veel wind verdragen , dat is zeker een pluspunt ! Met het zachte weer maar weinig zon kwam hij toch iets open vandaag .

Die staat er al heel mooi bij,Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #256 Gepost op: 7 januari 2014, 19:42:13 »
Crocus alatavicus kan wel behoorlijk veel wind verdragen , dat is zeker een pluspunt ! Met het zachte weer maar weinig zon kwam hij toch iets open vandaag .
Staat er mooi bij Danny , alleen zonde dat de zon het meestal laat afweten dezer dagen .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #257 Gepost op: 7 januari 2014, 22:53:05 »

Crocus fleischeri is hier nog lang niet aan bloeien toe, maar aangezien we er nu toch over bezig zijn, hierbij een paar fotootjes van 5 februari vorig jaar van mijn Crocus fleischeri van de Gulek Pas in Turkije.

(Link naar bijlage)     (Link naar bijlage)


Dit is ook een prachtige fleischeri Luc , lijkt wel wat op de Chios vorm , zit er zowat tussenin de meest in de handel voorkomende Turkse vorm en de Griekse Chios vorm ? (op het eerste zicht )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #258 Gepost op: 7 januari 2014, 23:09:13 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Danny,
Welke problemen heb je met die narcissen?
Verlies is veelal te wijten aan de narcisvlieg, veel minder aan bolrot ....
Nochthans redelijk onder controle te houden (niet 100 %):
vanaf eind april tot begin juni (wanneer die narcisvliegen rondvliegen) pollen aangieten met Destroyer (480 g/l chloorpyrifos; ook onder de naam Dursban 480 op de markt).
Dosis: 1,5 ml/1 liter water, een paar honderd ml oplossing/pol (dus zeer weinig + zeer lokale toepassing = minieme tot totaal geen impact op milieu); herhalen om de 3 weken. Je kunt ook strooikorreltjes (Pychlorex granulaat) gebruiken, maar die werken trager...

Hendrik
PS. Straks komt de scheiding van de erkenningen eraan tussen beroeps en amateurs; Pychlorex zal dan niet meer beschikbaar zijn ....
Overigens is dit bodeminsecticide ook zeer, zeer dienstig tegen mieren, overal waar je er buiten  last van hebt en bovendien geen risico voor schade bij de planten...


Bedankt voor je reactie Hendrik , bij mij is bolrot en vorstschade het grootste probleem . Ik heb van nature kleigrond die ik meng met grof rivierzand en split . De meeste bollen houden van deze grond maar met narcissen heb ik weinig succes . Ik denk dat de meeste narcissen liever een meer zanderige bodem verkiezen en een drogere zomerrust nodig hebben . Ik weet eigenlijk niet of ik wel last heb van de narcisvlieg ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #259 Gepost op: 7 januari 2014, 23:22:38 »
Vandaag kwam een eerste "tweedejaars " krokus in bloei . Het gaat om Crocus biflorus subsp. isauricus .
Dit is blijkbaar een soortje die goed vermeerderd , vorig jaar 2 neuzen met 1 bloem , dit jaar 5 neuzen met 5 bloemen op komst . Toch wel ook mooi aan de buitenkant , niet .
Ieper , West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re: In het bollenbed
« Reactie #260 Gepost op: 8 januari 2014, 08:38:48 »
Met narcissen heb ik altijd al de meeste problemen gehad , maar ik geef het niet op !
Misschien heb ik meer succes in het bollenbed en dus probeer ik enkele soortjes uit .
Een eerste soortje staat momenteel in bloei , Narcissus 'Julia Jane'

Danny,
Welke problemen heb je met die narcissen?
Verlies is veelal te wijten aan de narcisvlieg, veel minder aan bolrot ....
Nochthans redelijk onder controle te houden (niet 100 %):
vanaf eind april tot begin juni (wanneer die narcisvliegen rondvliegen) pollen aangieten met Destroyer (480 g/l chloorpyrifos; ook onder de naam Dursban 480 op de markt).
Dosis: 1,5 ml/1 liter water, een paar honderd ml oplossing/pol (dus zeer weinig + zeer lokale toepassing = minieme tot totaal geen impact op milieu); herhalen om de 3 weken. Je kunt ook strooikorreltjes (Pychlorex granulaat) gebruiken, maar die werken trager...

Hendrik
PS. Straks komt de scheiding van de erkenningen eraan tussen beroeps en amateurs; Pychlorex zal dan niet meer beschikbaar zijn ....
Overigens is dit bodeminsecticide ook zeer, zeer dienstig tegen mieren, overal waar je er buiten  last van hebt en bovendien geen risico voor schade bij de planten...


Bedankt voor je reactie Hendrik , bij mij is bolrot en vorstschade het grootste probleem . Ik heb van nature kleigrond die ik meng met grof rivierzand en split . De meeste bollen houden van deze grond maar met narcissen heb ik weinig succes . Ik denk dat de meeste narcissen liever een meer zanderige bodem verkiezen en een drogere zomerrust nodig hebben . Ik weet eigenlijk niet of ik wel last heb van de narcisvlieg ?

Sorry, ik dacht dat je je narcissen in pot of in bollenbed kweekte en dat je daarmee problemen had; inderdaad te nat in de zomer ... bolrot.
In je bollenbed zul je mee succes hebben! Toch opletten met narcisvlieg....
Hendrik

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #261 Gepost op: 10 januari 2014, 17:04:17 »
jullie hebben nog deze beelden te goed !  Crocus alatavicus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #262 Gepost op: 10 januari 2014, 17:11:13 »
Ook nog in bloei ........3 nieuwkomers .

Colchicum kesselringii
77768-0

Crocus suaveolens 'De Jager'
77770-1

Crocus reticulatus
77772-2
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #263 Gepost op: 10 januari 2014, 20:50:13 »
Prachtig Danny!

Crocus suaveolens 'De Jager' vind ik al een heel mooie tekening hebben (ook hier bij mij in de tuin een eyecatcher) maar reticulatus kan me nog meer bekoren!  :o

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #264 Gepost op: 13 januari 2014, 17:15:20 »
Prachtig Danny!

Crocus suaveolens 'De Jager' vind ik al een heel mooie tekening hebben (ook hier bij mij in de tuin een eyecatcher) maar reticulatus kan me nog meer bekoren!  :o

Vandaag terug prachtig winterweer en ook thuis om foto's te nemen . Meer beelden van Crocus reticulatus !  --9
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #265 Gepost op: 13 januari 2014, 17:18:55 »
Voor mij is deze nog mooier , Crocus suaveolens 'De Jager'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #266 Gepost op: 13 januari 2014, 17:23:11 »
Nog meer van dat ......... een vierde bloem op Crocus fleischeri 'Chios' , wat is deze toch een rijkbloeiende vorm , dit allemaal uit één bolleke ! :o
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #267 Gepost op: 13 januari 2014, 17:31:22 »
Ik ben geen grote liefhebber van Colchicums maar deze is toch wel bijzonder mooi , niet .
Deze vorm komt uit de stal van E. Dambrauskas , Colchicum kesselringii .

Uit dezelfde stal ook nog deze vorm van Crocus atticus .............Crocus sieberi ssp. atticus 'Spartacus'
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #268 Gepost op: 13 januari 2014, 17:36:15 »
Vandaag een eerste topdag en het is volop genieten , Crocus biflorus subsp. isauricus      8) --9  )))7
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #269 Gepost op: 13 januari 2014, 17:43:06 »
Eentje uit de stal van Janis Ruksans , Crocus sieberi x Hubert Edelsten , een van mijn favorieten .....
Mijn andere C. sieberi 'Hubert Edelsten' staan nog niet zover . 
Ieper , West-Vlaanderen