Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302896 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #510 Gepost op: 13 januari 2015, 18:59:40 »
Hele goeie evolutie, Danny, zelfs C. kesselringii in het bollenbed? Wordt dit bed eveneens afgedekt tijdens de zomer?

Ik mag niet klagen Frankie , inderdaad staat C. kesselringii hier ook voor het tweede jaar . Het is misschien niet zo duidelijk maar in dit topic gaat het uitsluitend over mijn bollenbedjes in de voortuin tegen mijn zuidgerichte gevel. Deze bollenbedjes liggen deels onder mijn dakoversteek , dit is het warmste plaatsje in de winter in mijn tuin . Alleen op deze plaats probeer ik heel wat bijzondere bollen te kweken . Deze bedjes hebben een dakje in de zomer .

Ondertussen staan er in de tuin nog verschillende bollenbedjes ( op andere plaatsen) maar daar staan er uitsluitend winterharde bollen en bollen die een kurkdroge zomerrust niet nodig hebben , en dat zijn er ook wel heel wat .
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2015, 19:01:12 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #511 Gepost op: 13 januari 2015, 19:16:03 »
Tot slot nog C. sieberi 'Hubert Edelsten' , die vorm van Janis bloeit hier als eerste . Dit is ook eentje die hier moeite heeft om te vermeerderen , bloeit wel elk jaar goed . Deze vormen zal ik ook herplanten in een  rijker mengsel .

Voorlopig nog geen nieuwigheden hier in bloei .....



Mooi om weer al dat leven in het bollenbed te zien verschijnen, Danny !
Hier heeft den Hubert zich dit jaar ruim verdubbeld (in pot).  De vorig jaar aangeplante 3 bollen resulteerden in 3 bloeirijpe bollen en 4 kleinere exemplaren.

Jazeker Luc , bedankt voor je reactie !

Dat is een heel goed resultaat Luc, dat bewijst dat het zeker kan ! Bepaalde bollen doen het heel goed in een mengsel van zand -klei-split . Anderen hebben dan liever een ander mengsel (rijker) in een meer turfachtige samenstelling . Sinds dit groeiseizoen heb ik enkele nieuwigheden geplant in zo'n nieuw mengsel . Ook alle bollen die er niet echt op vooruit gaan zal ik deze zomer een nieuw mengsel geven . Wordt zeker vervolgd !

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #512 Gepost op: 14 januari 2015, 08:58:43 »
Hele goeie evolutie, Danny, zelfs C. kesselringii in het bollenbed? Wordt dit bed eveneens afgedekt tijdens de zomer?

Ik mag niet klagen Frankie , inderdaad staat C. kesselringii hier ook voor het tweede jaar . Het is misschien niet zo duidelijk maar in dit topic gaat het uitsluitend over mijn bollenbedjes in de voortuin tegen mijn zuidgerichte gevel. Deze bollenbedjes liggen deels onder mijn dakoversteek , dit is het warmste plaatsje in de winter in mijn tuin . Alleen op deze plaats probeer ik heel wat bijzondere bollen te kweken . Deze bedjes hebben een dakje in de zomer .

Ondertussen staan er in de tuin nog verschillende bollenbedjes ( op andere plaatsen) maar daar staan er uitsluitend winterharde bollen en bollen die een kurkdroge zomerrust niet nodig hebben , en dat zijn er ook wel heel wat .

 -5( -5(  Als ik dat zo lees moeten we dringend de titel van dit topic gaan aanpassen Danny....  -2(

"Bollenbedjes in Ieper en omgeving".... zou dat wat zijn ?  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #513 Gepost op: 14 januari 2015, 20:25:07 »
Hele goeie evolutie, Danny, zelfs C. kesselringii in het bollenbed? Wordt dit bed eveneens afgedekt tijdens de zomer?

Ik mag niet klagen Frankie , inderdaad staat C. kesselringii hier ook voor het tweede jaar . Het is misschien niet zo duidelijk maar in dit topic gaat het uitsluitend over mijn bollenbedjes in de voortuin tegen mijn zuidgerichte gevel. Deze bollenbedjes liggen deels onder mijn dakoversteek , dit is het warmste plaatsje in de winter in mijn tuin . Alleen op deze plaats probeer ik heel wat bijzondere bollen te kweken . Deze bedjes hebben een dakje in de zomer .

Ondertussen staan er in de tuin nog verschillende bollenbedjes ( op andere plaatsen) maar daar staan er uitsluitend winterharde bollen en bollen die een kurkdroge zomerrust niet nodig hebben , en dat zijn er ook wel heel wat .

 -5( -5(  Als ik dat zo lees moeten we dringend de titel van dit topic gaan aanpassen Danny....  -2(

"Bollenbedjes in Ieper en omgeving".... zou dat wat zijn ?  ;)

Inderdaad Luc , steeds meer bollenbedjes komen hier uit de grond tevoorschijn ....... ((--11
Rond mijn tuin is er wel een omheining , ik denk wel niet dat deze zotte toestanden gaan overwaaien naar andere tuinen in de omgeving .....  -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #514 Gepost op: 18 januari 2015, 11:22:47 »
Nog enkele beelden van gisteren ....

Intussen komt ook Crocus biflorus subsp. nubigena Samos in bloei . Deze zomer heb ik eens de bollen opgegraven uit nieuwsgierigheid . Na 24 maand een vooruitgang van 1 naar 3 bloeibare bollen . Heb deze dan ook samen met de andere (nieuwe) bollen in een nieuw mengsel geplant . Aan mijn basismengsel zand -klei-dolomietzand-split heb ik ook wat zaai en stek grond toegevoegd van een goed merk waarin ook voeding in zit . Zie foto 1

Ook Crocus biflorus subsp. stridii komt al in bloei , dit is toch wel 3 weken vroeger dan vorig jaar . foto 2

Het valt wel op dat sommige soortjes dit jaar vroeger zijn , andere zijn dan weer later . Maar algemeen is de bloei van de crocussen hier toch wel enkele weken later dan vorig jaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #515 Gepost op: 18 januari 2015, 11:34:53 »
Het valt wel op dat sommige soortjes dit jaar vroeger zijn , andere zijn dan weer later . Maar algemeen is de bloei van de crocussen hier toch wel enkele weken later dan vorig jaar .

Ik denk dat dit met je late start van het water geven te maken heeft, Danny  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #516 Gepost op: 18 januari 2015, 11:35:14 »
Een eerste nieuwigheid staat in bloei , Romulea bulbocodium . Ik heb wel een boontje voor dit geslacht .
Intussen heb ik 4 soortjes staan in mijn bollenbed .Deze planten zijn wel niet 100 procent winterhard maar op deze plaats aan de vlaamse rivièra maak ik wel kans om deze planten te kunnen kweken . Zijn neefje R. bulbocodium var. leichtliniana staat hier al voor het derde jaar . Deze bloeit zeker een maand later . Het was gisteren niet warm genoeg om de bloemen mooi open te laten komen maar toch wel al een foto waard .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #517 Gepost op: 18 januari 2015, 11:41:32 »
Het valt wel op dat sommige soortjes dit jaar vroeger zijn , andere zijn dan weer later . Maar algemeen is de bloei van de crocussen hier toch wel enkele weken later dan vorig jaar .

Ik denk dat dit met je late start van het water geven te maken heeft, Danny  ))4

Vorig jaar had ik ook pas op 31 oktober de dakjes weggedaan Luc , dus op dezelfde datum als dit groeiseizoen . Ik noteer alles zorgvuldig om alles goed te kunnen opvolgen .
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #518 Gepost op: 18 januari 2015, 15:37:21 »
Knappe plant die nubigena van Samos Danny! En erg knappe vermeerdering ook!!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #519 Gepost op: 18 januari 2015, 18:13:25 »
Super, die nubigena, Danny  ((14

En Romulea, dat zijn de Crocussen van het zuidelijk halfrond....heb er dit najaar voor de eerste keer gezaaid, wel goede opkomst....ben benieuwd.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #520 Gepost op: 18 januari 2015, 18:58:52 »
Dank je Ruben en Wim , ik ben zeker dik tevreden over deze vorm . Natuurlijk zijn ze op zijn mooist met open bloem .

Alvast veel succes met de gezaaide Romulea's Wim, toch wel een mooi geslacht . Ben ook wel benieuwd hoe lang het duurt vooraleer ze gaan bloeien . Ik heb hier ook enkele heel jonge zaailingen staan van de var. leichtliniana .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #521 Gepost op: 18 januari 2015, 19:04:53 »
Deze crocussen hou ik extra in de gaten deze week ..... ;) hopelijk krijgen we een goeie dag deze week ....
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #522 Gepost op: 18 januari 2015, 20:48:44 »
Is 1 crocus hartmannianus en crocus 3 korolkowii Alba?
De andere kan ik niet meteen thuiswijzen! Spannend  :D

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #523 Gepost op: 18 januari 2015, 21:14:53 »
Is 1 crocus hartmannianus en crocus 3 korolkowii Alba?
De andere kan ik niet meteen thuiswijzen! Spannend  :D

Je hebt een scherp oog Ruben !  ;)

Foto 1 en 2 gaan over dezelfde crocus , aan een andere kant op de lens gezet . Inderdaad C. hartmannianus
Foto 3 klopt ook !  ((3
Foto 4 is C. alatavicus
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2015, 21:16:42 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #524 Gepost op: 18 januari 2015, 22:01:03 »
Deze crocussen hou ik extra in de gaten deze week ..... ;) hopelijk krijgen we een goeie dag deze week ....

Dat bollenbed gaat steeds maar meer en meer hoge ogen gooien, Danny, heel wat soorten gedijen er niet alleen heel goed, ze vermeerderen er nog eens goed ook. Het mag een succes worden genoemd dat bollenbed op de Ieperse klei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen