Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302657 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #780 Gepost op: 15 december 2016, 20:36:25 »
Ondertussen bloeien de vormen van Crocus laevigatus nog steeds ......

 :o  Die zijn toch wel erg laat, Danny !  Al zijn ze daarom niet minder mooi !

Deze krokussen zijn half november beginnen bloeien , Luc en doen erg hun best .......
Voor het algemeen bloeit inderdaad alles hier wat later dan vorig jaar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #781 Gepost op: 16 december 2016, 08:33:03 »
Ge hoort mij niet klagen Danny !  Het is in elk geval een productieve kloon !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #782 Gepost op: 27 december 2016, 17:46:09 »
Ondertussen bloeien de vormen van Crocus laevigatus nog steeds ......

De laevigatussen weten niet van ophouden en stelen hier de show sinds half november tot de laatste dagen van het jaar ......

Het is ondertussen duidelijk dat alles hier een stuk later is dan vorig jaar , dus nog geen lentebloeiers die gaan bloeien voor nieuwjaar , uitgezonderd een eerste bloem op deze Romulea bulbocodium
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #783 Gepost op: 27 december 2016, 20:23:38 »
Ondertussen bloeien de vormen van Crocus laevigatus nog steeds ......

De laevigatussen weten niet van ophouden en stelen hier de show sinds half november tot de laatste dagen van het jaar ......

Het is ondertussen duidelijk dat alles hier een stuk later is dan vorig jaar , dus nog geen lentebloeiers die gaan bloeien voor nieuwjaar , uitgezonderd een eerste bloem op deze Romulea bulbocodium

Prachtig Danny, je hebt duidelijk een goede kloon te pakken. Waar heb je die plant vandaan als ik vragen mag?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #784 Gepost op: 28 december 2016, 17:16:41 »
Ondertussen bloeien de vormen van Crocus laevigatus nog steeds ......

De laevigatussen weten niet van ophouden en stelen hier de show sinds half november tot de laatste dagen van het jaar ......

Het is ondertussen duidelijk dat alles hier een stuk later is dan vorig jaar , dus nog geen lentebloeiers die gaan bloeien voor nieuwjaar , uitgezonderd een eerste bloem op deze Romulea bulbocodium

Prachtig Danny, je hebt duidelijk een goede kloon te pakken. Waar heb je die plant vandaan als ik vragen mag?

Ik heb hier twee collecties , Frankie die beiden zeer bloeirijk zijn en komen allebei uit de stal van D.Schnabel .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #785 Gepost op: 28 december 2016, 18:47:32 »
Een goed Adres, den Dirk uit Lichtenstein !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #786 Gepost op: 28 december 2016, 19:03:46 »
Een goed Adres, den Dirk uit Lichtenstein !  ((14

Inderdaad , Luc ........ ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #787 Gepost op: 28 december 2016, 19:37:11 »
Ik heb dezelfde selectie Danny en telde tot 9!!! bloemen uit 1 bol.
Gek toch hé! Want heb nogal wat andere laevigatus selecties en ze komen qua aantal bloemen niet eens aan de helft!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #788 Gepost op: 29 december 2016, 17:10:29 »
Ik heb dezelfde selectie Danny en telde tot 9!!! bloemen uit 1 bol.
Gek toch hé! Want heb nogal wat andere laevigatus selecties en ze komen qua aantal bloemen niet eens aan de helft!

Inderdaad Ruben , deze selecties zijn heel uitzonderlijk ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #789 Gepost op: 12 januari 2017, 19:52:31 »
De eerste lentebloeier staat hier sinds gisteren in bloei , het gaat om Crocus alatavicus .( zie foto 1) Dit is wel een nieuw geplante bol . Ik had hier sinds 2013 twee bollen staan , deden het 3 jaar heel goed met telkens een rijke bloei .....dit jaar is er één bol verdwenen ( niets te zien ) uit de andere bol slechts 2 sprietjes ........ ))4 ( zie foto 2)
Ik heb deze bollen niet anders behandeld dan de voorbije jaren , voor mij is het een raadsel wat er mis is gelopen ?
Is er iemand die al langer dan 5 jaar deze bollen succesvol kan kweken ?
Zo heb ik wel bij meerdere krokussen problemen , soms al na 1 jaar soms na 3 jaar .......
Het is nu ondertussen al 5 jaar dat ik allerhande krokussen probeer te kweken in deze omstandigheden . Ik heb er vooral heel veel uit geleerd , veel soorten horen hier ook niet thuis in deze omstandigheden , anderen zijn dan weer een twijfelgeval ? Ondertussen is het assortiment krokussen al veel veranderd in de loop der jaren in dit bollenbed . Heel veel soorten doen het beter in andere bollenbedden onder andere omstandigheden . Veel hangt af van de streek van herkomst al kan je daar toch niet altijd op rekenen ......
Nu na 5 jaar zal ik regelmatig eens wat posten welke bollen het heel goed doen in deze omstandigheden , bollen die ieder jaar terugkomen , bloeien en vermenigvuldigen ......
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 19:54:18 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #790 Gepost op: 12 januari 2017, 20:27:04 »
Het blijft een fantastische soort Danny maar hij is idd in onze contreien niet gemakkelijk . Ik denk - dat is althans mijn vermoeden - dat hij in de zomer wat koeler moet staan ?
Ik sukkelde er eigenlijk ook altijd mee en heb de plant deze zomer een koelere plek gegeven (in pot) en hij maakt nu dikke gezonde knoppen ....Afwachten ...

 
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #791 Gepost op: 13 januari 2017, 15:50:45 »
Het blijft een fantastische soort Danny maar hij is idd in onze contreien niet gemakkelijk . Ik denk - dat is althans mijn vermoeden - dat hij in de zomer wat koeler moet staan ?
Ik sukkelde er eigenlijk ook altijd mee en heb de plant deze zomer een koelere plek gegeven (in pot) en hij maakt nu dikke gezonde knoppen ....Afwachten ...

 
 

Een koele plaats in de zomer is inderdaad belangrijk Kris , maar er zijn zeker nog belangrijke factoren die een grote rol spelen . Koel staan ze hier wel want alle bollen zitten vrij diep in de volle grond ( in het bollenbed ) . Ik denk dat het te maken heeft met de omstandigheden gedurende de groei en bloeiperiode ......
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #792 Gepost op: 13 januari 2017, 21:23:25 »
Ik heb geleerd dat niet enkel ons klimaat invloed heeft op de crocussen maar ook menig meer belagers heeft dan we denken!
Zo zie ik, bij oplopende temperaturen in het voorjaar, dat aaltjes actief worden.
Ze eten zich een gat in de bol die op zich geinfecteerd geraakt door een schimmelziekte en sterft.

Omwille van die reden lift ik nu elk jaar alle bollen (in mijn koude frame) en heb toch wel verbazend goeie resultaten.
Ik denk groeien onder meer gecontroleerde omstandigheden (lees glas) voor bepaalde soortjes echt noodzakelijk is.

Zo ook voor alatavicus. Die KURKdroog staat tot de sneeuw smelt, dan KLETSNAT om daarna te eindigen in KURKdroge omstandigheden.
Creëer deze omstandigheden maar eens..  ((--11
Mijn alatavicus is uit zaad uit een lager gelegen gebied, en opgegroeid in UK. En is mss iets meer gewoon aan ons kwakkelweer.

Het geheel zit veel complexer in elkaar en we mogen ze niet behandelen als een groep. Elk individuele ssp. heeft zijn specifieke aanpak nodig

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #793 Gepost op: 13 januari 2017, 23:46:00 »
De eerste lentebloeier staat hier sinds gisteren in bloei , het gaat om Crocus alatavicus .( zie foto 1) Dit is wel een nieuw geplante bol . Ik had hier sinds 2013 twee bollen staan , deden het 3 jaar heel goed met telkens een rijke bloei .....dit jaar is er één bol verdwenen ( niets te zien ) uit de andere bol slechts 2 sprietjes ........ ))4 ( zie foto 2)
Ik heb deze bollen niet anders behandeld dan de voorbije jaren , voor mij is het een raadsel wat er mis is gelopen ?
Is er iemand die al langer dan 5 jaar deze bollen succesvol kan kweken ?
Zo heb ik wel bij meerdere krokussen problemen , soms al na 1 jaar soms na 3 jaar .......
Het is nu ondertussen al 5 jaar dat ik allerhande krokussen probeer te kweken in deze omstandigheden . Ik heb er vooral heel veel uit geleerd , veel soorten horen hier ook niet thuis in deze omstandigheden , anderen zijn dan weer een twijfelgeval ? Ondertussen is het assortiment krokussen al veel veranderd in de loop der jaren in dit bollenbed . Heel veel soorten doen het beter in andere bollenbedden onder andere omstandigheden . Veel hangt af van de streek van herkomst al kan je daar toch niet altijd op rekenen ......
Nu na 5 jaar zal ik regelmatig eens wat posten welke bollen het heel goed doen in deze omstandigheden , bollen die ieder jaar terugkomen , bloeien en vermenigvuldigen ......

Die is er al vroeg bij, Danny, hier pas enkele neuzen zichtbaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #794 Gepost op: 13 januari 2017, 23:53:38 »
Ik heb geleerd dat niet enkel ons klimaat invloed heeft op de crocussen maar ook menig meer belagers heeft dan we denken!
Zo zie ik, bij oplopende temperaturen in het voorjaar, dat aaltjes actief worden.
Ze eten zich een gat in de bol die op zich geinfecteerd geraakt door een schimmelziekte en sterft.

Omwille van die reden lift ik nu elk jaar alle bollen (in mijn koude frame) en heb toch wel verbazend goeie resultaten.
Ik denk groeien onder meer gecontroleerde omstandigheden (lees glas) voor bepaalde soortjes echt noodzakelijk is.

Zo ook voor alatavicus. Die KURKdroog staat tot de sneeuw smelt, dan KLETSNAT om daarna te eindigen in KURKdroge omstandigheden.
Creëer deze omstandigheden maar eens..  ((--11
Mijn alatavicus is uit zaad uit een lager gelegen gebied, en opgegroeid in UK. En is mss iets meer gewoon aan ons kwakkelweer.

Het geheel zit veel complexer in elkaar en we mogen ze niet behandelen als een groep. Elk individuele ssp. heeft zijn specifieke aanpak nodig

Dat ze hier veel meer belagers hebben dan op hun natuurlijke standplaats is best mogelijk, Ruben. Onder de grond gebeurt te van alles wat wij met het blote oog niet eens kunnen waarnemen.

En wat is de herkomst van de bollen? Je geeft het zelf al aan, Ruben. Een wildcollectie is nog heel wat anders dan gecultiveerd materiaal. Dat is trouwens bij veel planten zo.

Dan nog ons kwakkelweer. Inderdaad, hier in Vlaanderen beschikken we niet over duidelijk afgelijnde seizoenen. Het gaat steeds maar op en neer, het hele jaar door. Die bollen reageren daar ook op m.i. Op den duur weten ze het zelf ook niet meer zo goed... Al zal de ene wel toleranter zijn dan de andere.
Lichtervelde, West-Vlaanderen