Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302666 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #795 Gepost op: 14 januari 2017, 18:46:25 »
Ik heb geleerd dat niet enkel ons klimaat invloed heeft op de crocussen maar ook menig meer belagers heeft dan we denken!
Zo zie ik, bij oplopende temperaturen in het voorjaar, dat aaltjes actief worden.
Ze eten zich een gat in de bol die op zich geinfecteerd geraakt door een schimmelziekte en sterft.

Omwille van die reden lift ik nu elk jaar alle bollen (in mijn koude frame) en heb toch wel verbazend goeie resultaten.
Ik denk groeien onder meer gecontroleerde omstandigheden (lees glas) voor bepaalde soortjes echt noodzakelijk is.

Zo ook voor alatavicus. Die KURKdroog staat tot de sneeuw smelt, dan KLETSNAT om daarna te eindigen in KURKdroge omstandigheden.
Creëer deze omstandigheden maar eens..  ((--11
Mijn alatavicus is uit zaad uit een lager gelegen gebied, en opgegroeid in UK. En is mss iets meer gewoon aan ons kwakkelweer.

Het geheel zit veel complexer in elkaar en we mogen ze niet behandelen als een groep. Elk individuele ssp. heeft zijn specifieke aanpak nodig

Het kwakkelweer die wij kennen is inderdaad niet zo gunstig . De natuurlijke omstandigheden nabootsen is zo goed als onmogelijk , veel hangt af of de bollen ons klimaat kunnen verdragen . Hebben ze moeite om aan te passen zijn ze ook meer vatbaar voor ongedierte . Met de jaren wordt het wel duidelijk welke bollen het best onze omstandigheden kunnen verdragen . Sommige species zijn inderdaad wel te kieskeurig en dan heb ik ook wel geen probleem ermee om dit toe te geven . Er zijn species genoeg die meer verdragen en we ook beter kunnen kweken ...... ((--11

Toch geef ik het nog niet op , de kletsnatte omstandigheden tijdens de bloeiperiode is zeer belangrijk naar mijn gevoel , dit kan je wel nabootsen , in het geval hier in het bollenbed moet ik veel water bijgeven tijdens de bloei omdat het bollenbed deels onder de dakoversteek staat en sommige bollen te droog komen te staan . Ik probeer daar aan te werken ......... 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #796 Gepost op: 19 januari 2017, 19:46:18 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #797 Gepost op: 19 januari 2017, 20:05:38 »
Het was hier best wel aangenaam vandaag , amper 2 graden maar tegen een zuidmuur mogen we wel een graad of 5 bijtellen ..... --9 toch wel een klein beetje lentekriebels vandaag ......

Een eerste bloem op Colchicum kesselringii kwam verdaag piepen .....(foto 1) deze collectie staat hier voor het tweede jaar .

Deze Colchicum falcifolium was hier de eerste lentebloeier , ik heb wel nog geen mooie foto kunnen nemen.....
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2017, 20:07:47 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #798 Gepost op: 19 januari 2017, 21:54:42 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....

Het voorjaar komt ook al vroeg op gang bij uw 'voordeure', Danny. Die michelsonii doet het blijkbaar ook niet slecht bij u.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #799 Gepost op: 20 januari 2017, 22:18:33 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....

Het voorjaar komt ook al vroeg op gang bij uw 'voordeure', Danny. Die michelsonii doet het blijkbaar ook niet slecht bij u.

Jazeker Frankie , alles staat stil door de vorst maar in het bollenbed is er al wat vroege lente ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #800 Gepost op: 21 januari 2017, 08:57:10 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....

Een heel goede vorm, Danny !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #801 Gepost op: 21 januari 2017, 22:03:55 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....

Een heel goede vorm, Danny !  ((14

Komt uit de stal van J.R , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #802 Gepost op: 21 januari 2017, 22:43:26 »
Leuk om deze terug te zien ,  Crocus michelsonii bloeit hier voor het tweede jaar ......het is nog afwachten of deze soort hier kan blijven overleven .....
Een heel goede vorm, Danny !  ((14

Daar kunnen we het alleen maar roerend eens over zijn .... ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #803 Gepost op: 21 januari 2017, 22:45:17 »
Het was hier best wel aangenaam vandaag , amper 2 graden maar tegen een zuidmuur mogen we wel een graad of 5 bijtellen ..... --9 toch wel een klein beetje lentekriebels vandaag ......
Een eerste bloem op Colchicum kesselringii kwam verdaag piepen .....(foto 1) deze collectie staat hier voor het tweede jaar .
Deze Colchicum falcifolium was hier de eerste lentebloeier , ik heb wel nog geen mooie foto kunnen nemen.....

Ze staan er in ieder geval heel compact en heel gezond bij Danny ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #804 Gepost op: 22 januari 2017, 10:44:41 »
Het was hier best wel aangenaam vandaag , amper 2 graden maar tegen een zuidmuur mogen we wel een graad of 5 bijtellen ..... --9 toch wel een klein beetje lentekriebels vandaag ......
Een eerste bloem op Colchicum kesselringii kwam verdaag piepen .....(foto 1) deze collectie staat hier voor het tweede jaar .
Deze Colchicum falcifolium was hier de eerste lentebloeier , ik heb wel nog geen mooie foto kunnen nemen.....

Ze staan er in ieder geval heel compact en heel gezond bij Danny ....

Deze Colchicums doen het hier voorlopig goed , Kris . Eén collectie van C.kesselringii staat hier voor het vierde jaar , hopelijk is er dit seizoen terug vooruitgang . Met de jaren wordt alles hier meer en meer duidelijker ......wordt vervolgt.....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #805 Gepost op: 22 januari 2017, 21:10:21 »
Twee nieuwkomers maakten vandaag de vroege lente ......

Een witte Crocus pseudonubigena met de typische vrij lange (zwarte) meeldraden ( foto 1 ,2)

Crocus nubigena , één van de allermooiste vind ik wel ..... ( foto 3,4)
Deze vorm is net zo mooi of mijn éérste vorm die hier helaas verdwenen is , mijn eerste vorm was wel bijna wit . Het ging enkele jaren heel goed , van één bol naar 4 stuks maar wegens een droog voorjaar kwamen ze gedurende de bloeiperiode en net na de bloei te droog te staan ( dit had ik dan verkeerd ingeschat ) , met gevolg dat ze niet de nodige voedingsstoffen hebben kunnen opslaan voor het volgende seizoen met alle gevolgen van dien .......... --13 Gelukkig heb ik toch nog iemand net op tijd een plezier kunnen doen met een bolletje ...... hopelijk gaat het er goed mee en kan ik in de toekomst terug een bolletje ruilen en mijn originele éérste vorm van nubigena terugwinnen......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #806 Gepost op: 23 januari 2017, 09:11:22 »

Tiens, een C. nubigena met lila ondertoon, nog niet vaak gezien Danny.
Wel heel mooi uiteraard.
Met zwarte meeldraden zit je bij mij aan het goede adres zoals je weet !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #807 Gepost op: 23 januari 2017, 17:17:30 »

Tiens, een C. nubigena met lila ondertoon, nog niet vaak gezien Danny.
Wel heel mooi uiteraard.
Met zwarte meeldraden zit je bij mij aan het goede adres zoals je weet !  ;D

Die zwarte meeldraden geven wel een mooi contrast hé Luc .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #808 Gepost op: 23 januari 2017, 22:10:15 »
Twee nieuwkomers maakten vandaag de vroege lente ......

Een witte Crocus pseudonubigena met de typische vrij lange (zwarte) meeldraden ( foto 1 ,2)

Crocus nubigena , één van de allermooiste vind ik wel ..... ( foto 3,4)
Deze vorm is net zo mooi of mijn éérste vorm die hier helaas verdwenen is , mijn eerste vorm was wel bijna wit . Het ging enkele jaren heel goed , van één bol naar 4 stuks maar wegens een droog voorjaar kwamen ze gedurende de bloeiperiode en net na de bloei te droog te staan ( dit had ik dan verkeerd ingeschat ) , met gevolg dat ze niet de nodige voedingsstoffen hebben kunnen opslaan voor het volgende seizoen met alle gevolgen van dien .......... --13 Gelukkig heb ik toch nog iemand net op tijd een plezier kunnen doen met een bolletje ...... hopelijk gaat het er goed mee en kan ik in de toekomst terug een bolletje ruilen en mijn originele éérste vorm van nubigena terugwinnen......

Die bloeien nu al bij u? Hier komen die net boven.

Die prachtige witte vorm met het mooie lijnenpatroon...ook die komt net boven...en ik zie toch precies al meerdere sprietjes. Duimen maar, komt wel goed!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #809 Gepost op: 24 januari 2017, 17:35:41 »

Die bloeien nu al bij u? Hier komen die net boven.

Die prachtige witte vorm met het mooie lijnenpatroon...ook die komt net boven...en ik zie toch precies al meerdere sprietjes. Duimen maar, komt wel goed!

Leuk te horen , Frankie  , ik ben benieuwd of je dit jaar bloei zal hebben ...... ((12
 
Ik weet niet hoe het komt maar nieuwe bollen bloeien hier altijd een stuk eerder ...... ((--11
Ieper , West-Vlaanderen