Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302705 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #810 Gepost op: 25 januari 2017, 08:29:45 »

Die bloeien nu al bij u? Hier komen die net boven.

Die prachtige witte vorm met het mooie lijnenpatroon...ook die komt net boven...en ik zie toch precies al meerdere sprietjes. Duimen maar, komt wel goed!

Leuk te horen , Frankie  , ik ben benieuwd of je dit jaar bloei zal hebben ...... ((12
 
Ik weet niet hoe het komt maar nieuwe bollen bloeien hier altijd een stuk eerder ...... ((--11

Dat is hier niet anders, Danny !  Het waarom is mij ook een raadsel.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #811 Gepost op: 25 januari 2017, 20:27:25 »
Heel mooi Danny!

2 van mijn absolute favorieten! Ben ook al benieuwd nar je caricus :-d  :o :o

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #812 Gepost op: 26 januari 2017, 16:49:03 »
Heel mooi Danny!

2 van mijn absolute favorieten! Ben ook al benieuwd nar je caricus :-d  :o :o

Dank je Ruben , met caricus gaat het jammer genoeg niet zo goed , dit jaar geen bloei ..... --13  is zeker niet gemakkelijk .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #813 Gepost op: 26 januari 2017, 16:54:45 »
Vandaag terug volop  --9 maar ijskoud ....... --8
Maar in het bollenbed met enkele stolpjes heb je dan de volgende resultaten ........
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #814 Gepost op: 26 januari 2017, 18:55:04 »
Vandaag terug volop  --9 maar ijskoud ....... --8
Maar in het bollenbed met enkele stolpjes heb je dan de volgende resultaten ........

Wat een stolpje kan doen, hé Danny !  -2(
Niet verkeerd die resultaten.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #815 Gepost op: 26 januari 2017, 19:30:24 »
prachtig Danny!

Hier ook ééntje die ik met een stolpje open kreeg vandaag.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #816 Gepost op: 27 januari 2017, 08:52:57 »
Vandaag terug volop  --9 maar ijskoud ....... --8
Maar in het bollenbed met enkele stolpjes heb je dan de volgende resultaten ........

Wat een schouwspel , schitterend Danny  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #817 Gepost op: 27 januari 2017, 08:58:26 »

Toch geef ik het nog niet op , de kletsnatte omstandigheden tijdens de bloeiperiode is zeer belangrijk naar mijn gevoel , dit kan je wel nabootsen , in het geval hier in het bollenbed moet ik veel water bijgeven tijdens de bloei omdat het bollenbed deels onder de dakoversteek staat en sommige bollen te droog komen te staan . Ik probeer daar aan te werken .........

Er zijn idd wel wat soorten die gedurende een bepaalde periode kletsnat staan in hun natuurlijke habitat ...
Hier een voorbeeld van sieberi in de natuur in Kreta , de beelden spreken voor zich denk ik ....Hij staat hier gewoon met zijn voetjes in het water . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #818 Gepost op: 27 januari 2017, 19:03:33 »

Toch geef ik het nog niet op , de kletsnatte omstandigheden tijdens de bloeiperiode is zeer belangrijk naar mijn gevoel , dit kan je wel nabootsen , in het geval hier in het bollenbed moet ik veel water bijgeven tijdens de bloei omdat het bollenbed deels onder de dakoversteek staat en sommige bollen te droog komen te staan . Ik probeer daar aan te werken .........

Er zijn idd wel wat soorten die gedurende een bepaalde periode kletsnat staan in hun natuurlijke habitat ...
Hier een voorbeeld van sieberi in de natuur in Kreta , de beelden spreken voor zich denk ik ....Hij staat hier gewoon met zijn voetjes in het water .

Dank je Kris ,  ((13

Ja inderdaad , als je de natuurlijke omstandigheden gezien hebt , daar leer je veel uit hé ......
Hier in het bollenbed heb ik ondervonden dat ik regelmatig water moet bijgeven , zo heb ik de voorbije jaren al wat bollen verloren of heb je een terugval het volgend jaar .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #819 Gepost op: 28 januari 2017, 15:00:25 »
enkele beelden van de dag ........

Met deze oplopende temperaturen stond deze eerste bloem op Colchicum kesselringii er aardig bij .....

De bijzonder mooi gekleurde buitenkant van deze krokus kan me ieder jaar wel bekoren ..... Crocus suaveolens 'De Jager'    Staat hier voor het vierde jaar , heeft het toch niet volledig naar zijn zin omdat ze niet vermeerderen . Deze Italiaanse soort kan ik misschien beter wel een plaatsje geven in wat andere omstandigheden ( ev. een verhoogd zandbed die niet afgedekt wordt )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #820 Gepost op: 29 januari 2017, 20:42:56 »

Met zwarte meeldraden zit je bij mij aan het goede adres zoals je weet !  ;D

Vandaag een eerste bloem op Crocus hittiticus , bloeit een maand later dan vorig jaar , trouwens is dit ook zo voor de meeste andere bollen ...... Deze krokus is wel heel klein maar heeft ook van die mooie zwarte meerdraden ...... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #821 Gepost op: 29 januari 2017, 20:53:06 »

Met zwarte meeldraden zit je bij mij aan het goede adres zoals je weet !  ;D

Vandaag een eerste bloem op Crocus hittiticus , bloeit een maand later dan vorig jaar , trouwens is dit ook zo voor de meeste andere bollen ...... Deze krokus is wel heel klein maar heeft ook van die mooie zwarte meerdraden ...... ((12

Klein maar fijn, Danny! En inderdaad, die zwarte meeldraden zijn altijd een meerwaarde.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: In het bollenbed
« Reactie #822 Gepost op: 29 januari 2017, 21:08:07 »
Heel mooi Danny!

Suaveolens vermeerdert zeer moeizaam(lees bijna nooit) vegatatief. Is wel gemakkelijk te zaaien.
Om ze wel vegetatief te vermeerderen moet je ze een jaar enorm verwaarlozen. Dan deelt 1 bol zich op in een aantal kleine!! bolletjes.
Deze dan terug opkweken en na 2 jaar heb je een aantal bloeiende planten meer. Erg intensief en waarbij ik opteer op spontane uitzaaiing

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #823 Gepost op: 29 januari 2017, 21:15:10 »
Heel mooi Danny!

Suaveolens vermeerdert zeer moeizaam(lees bijna nooit) vegatatief. Is wel gemakkelijk te zaaien.
Om ze wel vegetatief te vermeerderen moet je ze een jaar enorm verwaarlozen. Dan deelt 1 bol zich op in een aantal kleine!! bolletjes.
Deze dan terug opkweken en na 2 jaar heb je een aantal bloeiende planten meer. Erg intensief en waarbij ik opteer op spontane uitzaaiing

Dat wist ik niet Ruben , bedankt voor deze info !
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #824 Gepost op: 29 januari 2017, 21:15:52 »
De bijzonder mooi gekleurde buitenkant van deze krokus kan me ieder jaar wel bekoren ..... Crocus suaveolens 'De Jager'    Staat hier voor het vierde jaar , heeft het toch niet volledig naar zijn zin omdat ze niet vermeerderen . Deze Italiaanse soort kan ik misschien beter wel een plaatsje geven in wat andere omstandigheden ( ev. een verhoogd zandbed die niet afgedekt wordt )

Ruben was me voor, maar deze zal idd bijna nooit vegetatief vermeerderen, heel soms deelt de bol zich op in een heleboel kleine bolletjes. Wel opletten met verwaarlozen, je kan zo ook de knol verliezen.

Vandaag een eerste bloem op Crocus hittiticus , bloeit een maand later dan vorig jaar , trouwens is dit ook zo voor de meeste andere bollen ...... Deze krokus is wel heel klein maar heeft ook van die mooie zwarte meerdraden ...... ((12

Mooi mini'tje!