Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 98073 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #255 Gepost op: 5 juni 2017, 11:56:49 »
Over de staat van de orchideeën is al genoeg geschreven, ik ga dat niet herhalen. Dat geldt ook voor de foto's. Voor ons was het de eerste Ophrys fuciflora die we hebben gezien. Ik heb er 2 geselecteeerd.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2017, 12:16:20 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #256 Gepost op: 5 juni 2017, 12:14:27 »
Dat we zeer zeldzame soorten gezien hebben is voor niet iedereen duidelijk denk ik. Ik noem nog even het vogelnestje Neottia nidus-avis, de welriekende nachtorchis Platanthera bifolia, die in Nederland maar op enkele plaatsen voorkomt, de groene nachtorchis, Coeloglossum viride, ontzettend zeldzaam, en dan tot slot Cephalanthera damasonium, het bleek bosvogeltje. Zonder gids hadden we deze genoemde soorten niet kunnen vinden.

U zult de bloei van het bosogeltje wel niet veel soeps vinden, en dat is ook zo. De bloem opent zich nooit volledig. Er vindt dan ook zelfbestuiving plaats.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #257 Gepost op: 5 juni 2017, 13:38:54 »
De volgende ochtend togen we naar Moen, plaats van de mysterieuze orchideeën langs het kanaal Bossuit, alwaar het raadsel betreffende de naamgeving werd opgelost. Zie:

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1495.new#new

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #258 Gepost op: 5 juni 2017, 17:01:16 »
Initiatief voor en organisatie van deze excursie door de VRV, in casu Frankie, werd door ons (mijn vrouw en ik) hooglijk gewaardeerd. Waar is mijn hoed.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #259 Gepost op: 5 juni 2017, 17:08:18 »
Op de terugweg door Nederland hebben we nog een andere vindplaats aangedaan. In de buurt van Dinteloord ligt het natuurgebied Dintelse gorzen en daar is vorig jaar de steenrode vleeskleurige orchis (Dactylorhiza incarnata subsp coccinea) gesignaleerd. Die hoopten wij te vinden, maar helaas. Wel vonden wij tussen de duizenden rietorchissen een paar vleeskleurige. Dactylorhiza incarnata

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #260 Gepost op: 5 juni 2017, 21:16:49 »
Onze gids Kurt Hofmans, balancerend op een smalle richel, hoog boven de Maas, op zoek naar botanisch vertier. Opmerkelijk man, zijn kennis van de locale flora en fauna is gigantisch!
Mijn bewondering en respect voor deze man wordt nog groter als blijkt dat hij één van de weinige voorvechters is van de heropleving van de kalkgraslanden! Toen hij ruim 35 jaar geleden als jonge gast in dit gebied verzeild geraakte, waren de meeste kalkgraslanden verdwenen. Door zijn niet aflatende vastberadenheid werd de gebieden beetje bij beetje terug in hun natuurlijke staat hersteld na een lange weg van procedures en aanvragen bij de overheidsdiensten. Zijn kennis was daarbij doorslaggevend. Met dank aan de heer Hofmans dus, dat we vandaag de dag van unieke kalkgraslanden kunnen genieten in onze achtertuin.

Hartelijk dank ook om ons deze dag door dit gebied te loodsen, waarvan ik terug heel wat heb opgestoken.

En last but not least: een welgemeende dank voor het talrijk opgekomen publiek! Dat bewijst nogmaals dat we als vereniging goed bezig zijn. Dit was een waardevolle opsteker om te zien dat we 22 mensen naar dit afgelegen gebied konden brengen om de locale flora te gaan aanschouwen. De enige domper was natuurlijk het droge seizoen dat het aantal bloeiende planten enigszins heeft gekelderd. Volgende keer beter! 

((3 ((3 ((3

Bedankt Frankie voor dit prachtig verslag !!! ((14  ((13 jammer dat ik er niet bij kon zijn .... --13
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #261 Gepost op: 5 juni 2017, 22:18:25 »
Initiatief voor en organisatie van deze excursie door de VRV, in casu Frankie, werd door ons (mijn vrouw en ik) hooglijk gewaardeerd. Waar is mijn hoed.

Het was voor ons eveneens een genoegen om u en uw landgenoten te verwelkomen op onze natuuruitstap, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #262 Gepost op: 5 juni 2017, 22:20:28 »
Onze gids Kurt Hofmans, balancerend op een smalle richel, hoog boven de Maas, op zoek naar botanisch vertier. Opmerkelijk man, zijn kennis van de locale flora en fauna is gigantisch!
Mijn bewondering en respect voor deze man wordt nog groter als blijkt dat hij één van de weinige voorvechters is van de heropleving van de kalkgraslanden! Toen hij ruim 35 jaar geleden als jonge gast in dit gebied verzeild geraakte, waren de meeste kalkgraslanden verdwenen. Door zijn niet aflatende vastberadenheid werd de gebieden beetje bij beetje terug in hun natuurlijke staat hersteld na een lange weg van procedures en aanvragen bij de overheidsdiensten. Zijn kennis was daarbij doorslaggevend. Met dank aan de heer Hofmans dus, dat we vandaag de dag van unieke kalkgraslanden kunnen genieten in onze achtertuin.

Hartelijk dank ook om ons deze dag door dit gebied te loodsen, waarvan ik terug heel wat heb opgestoken.

En last but not least: een welgemeende dank voor het talrijk opgekomen publiek! Dat bewijst nogmaals dat we als vereniging goed bezig zijn. Dit was een waardevolle opsteker om te zien dat we 22 mensen naar dit afgelegen gebied konden brengen om de locale flora te gaan aanschouwen. De enige domper was natuurlijk het droge seizoen dat het aantal bloeiende planten enigszins heeft gekelderd. Volgende keer beter! 

((3 ((3 ((3

Bedankt Frankie voor dit prachtig verslag !!! ((14  ((13 jammer dat ik er niet bij kon zijn .... --13

Je hebt inderdaad wel wat gemist, Danny, maar anderzijds had je vorig jaar niet te klagen, hé  ;)  We waren toen van de weinigen die van een uniek schouwspel kunnen hebben genieten. God weet wanneer dit nog eens zal lukken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #263 Gepost op: 5 juni 2017, 22:21:27 »
Op de terugweg door Nederland hebben we nog een andere vindplaats aangedaan. In de buurt van Dinteloord ligt het natuurgebied Dintelse gorzen en daar is vorig jaar de steenrode vleeskleurige orchis (Dactylorhiza incarnata subsp coccinea) gesignaleerd. Die hoopten wij te vinden, maar helaas. Wel vonden wij tussen de duizenden rietorchissen een paar vleeskleurige. Dactylorhiza incarnata

Het was dus een lang weekend vol orchideeën in de lage landen voor jullie, schitterend is dat!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #264 Gepost op: 5 juni 2017, 22:23:42 »
Alvorens naar de kalkgraslanden af te reizen bezochten we Z.Limburg.

Kijk eens aan, de vliegenorchis. Je hebt hem dus ook gezien. Knap ding, toch hé, net als alle ophryssen trouwens.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #265 Gepost op: 5 juni 2017, 22:39:17 »
Onze gids Kurt Hofmans, balancerend op een smalle richel, hoog boven de Maas, op zoek naar botanisch vertier. Opmerkelijk man, zijn kennis van de locale flora en fauna is gigantisch!
Mijn bewondering en respect voor deze man wordt nog groter als blijkt dat hij één van de weinige voorvechters is van de heropleving van de kalkgraslanden! Toen hij ruim 35 jaar geleden als jonge gast in dit gebied verzeild geraakte, waren de meeste kalkgraslanden verdwenen. Door zijn niet aflatende vastberadenheid werd de gebieden beetje bij beetje terug in hun natuurlijke staat hersteld na een lange weg van procedures en aanvragen bij de overheidsdiensten. Zijn kennis was daarbij doorslaggevend. Met dank aan de heer Hofmans dus, dat we vandaag de dag van unieke kalkgraslanden kunnen genieten in onze achtertuin.

Hartelijk dank ook om ons deze dag door dit gebied te loodsen, waarvan ik terug heel wat heb opgestoken.

En last but not least: een welgemeende dank voor het talrijk opgekomen publiek! Dat bewijst nogmaals dat we als vereniging goed bezig zijn. Dit was een waardevolle opsteker om te zien dat we 22 mensen naar dit afgelegen gebied konden brengen om de locale flora te gaan aanschouwen. De enige domper was natuurlijk het droge seizoen dat het aantal bloeiende planten enigszins heeft gekelderd. Volgende keer beter! 

((3 ((3 ((3

Bedankt Frankie voor dit prachtig verslag !!! ((14  ((13 jammer dat ik er niet bij kon zijn .... --13

Je hebt inderdaad wel wat gemist, Danny, maar anderzijds had je vorig jaar niet te klagen, hé  ;)  We waren toen van de weinigen die van een uniek schouwspel kunnen hebben genieten. God weet wanneer dit nog eens zal lukken.

Dat was inderdaad een uniek schouwspel dat blijkbaar niet elk jaar te zien is ......
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #266 Gepost op: 5 juni 2017, 23:16:01 »
Centaureum scabiosa nog zo'n leuk specialleke van dit biotoop.

Centaurea Frankie. Ik snap de verschrijving, want de gids had het telkens over Centaurie. Centaurium met een i is een ander geslacht.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #267 Gepost op: 6 juni 2017, 10:01:49 »
De kerncentrale van Chooz is eerder een storend element in het anders vredige landschap.

Onze goede Franse buren waren er destijds natuurlijk als de kippen bij om de kerncentrale vlak bij de Belgische grens te bouwen... kwestie van het risico te delen...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #268 Gepost op: 6 juni 2017, 20:33:13 »
Centaureum scabiosa nog zo'n leuk specialleke van dit biotoop.

Centaurea Frankie. Ik snap de verschrijving, want de gids had het telkens over Centaurie. Centaurium met een i is een ander geslacht.

Merci voor de correctie, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #269 Gepost op: 28 december 2017, 22:57:10 »
Vandaag bereikte mij het trieste bericht dat Kurt Hofmans, ongeveer een maand geleden overleden is, ten gevolge van een hartaanval. Hij overleed op 58-jarige leeftijd.
Voor de natuur, de kalkgraslanden in het bijzonder, is dit een zwaar verlies, zonder meer.

De plannen die we nog hadden in de toekomst met Kurt, worden dus spijtig genoeg opgeborgen.
Mijn gedachten zijn bij de naasten van Kurt en ik hou alvast de beste herinnering over aan deze opmerkelijke man die van zijn hobby zijn levenswerk heeft gemaakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen