Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 101147 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #135 Gepost op: 16 juni 2016, 21:50:24 »
Ook deze Campanula hebben we gespot op onze ontdekkingsreis.
Ik spreek altijd van 'we'. Een medekompaan heeft mij vergezeld op deze kleine expeditie. En hij mag nog mee,  ;) hij heeft goede ogen  ((12

Ja Frankie , het was wel heel erg de moeite , met twee zie je altijd meer hé . Je bent bezig een schitterend verslag te posten , mooi zo .....

Niets weerhoudt je om hetzelfde te doen, Danny. Inderdaad, met z'n tweeën zie je meer dan alleen, en op zo'n plaats is dat wel nodig. Hadden we met meer mensen geweest, hadden we wellicht nog meer gevonden...

Ik kan daar eigenlijk weinig aan toevoegen , Frankie . Je hebt dit verslag zoals altijd bijzonder mooi weergegeven . De foto's zijn van heel goede kwaliteit . Ik was wel van onder de indruk , dat er zo veel verschillende orchissen te zien waren . Het was bijzonder interessant om te zien hoe ze daar groeien . De omgeving was prachtig en kleurrijk , de geur was zoals in de Alpen , het was echt wel genieten ! Verder vond ik de kloven ook wel mooi om te zien ( zie foto 1 en 2 )
Ook heb ik nog een mooie foto van een bijna witte  vorm van Gymnadenia conopsea ( foto 3)

Het zijn unieke biotoopjes, Danny, met hun typische geuren en kleuren die inderdaad niet moeten onderdoen voor een alpenweide. Ik zag trouwens nog nooit zoveel ophryssen in de Alpen. Telkens ik er kom bekruipt me een gevoel van algemeen welbehagen. De onbezoedelde omgeving en het natuurschoon zullen hier niet vreemd aan zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #136 Gepost op: 16 juni 2016, 21:51:39 »
Eigenlijk is het nog niet helemaal afgelopen. Van de vliegenorchis, Ophrys insectifera konden we slechts enkele schaarse exemplaren spotten. Misschien is dit kleine orchideetje elders wel algemener. De weinige exemplaren waren te vinden tussen de hommelorchissen.

Deze was bijzonder klein en heel smal , bijna niet te zien in het gras . Heel moeilijk om te fotograferen ( de mijne waren allemaal mislukt ) . Mooie foto's Frankie  ((14

Ik had er ook wel enige moeite mee, hoor Danny. Het is dan ook zo'n klein ding, maar toch zo schoon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #137 Gepost op: 16 juni 2016, 21:54:55 »

Oké, Gerrit, ik leid jullie rond, en jij doet de comments, want je weet er veel meer van dan ik,  ;)

Nou, dat is dan beklonken. Het zou me een waar genoegen zijn.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #138 Gepost op: 16 juni 2016, 21:55:52 »
Ook deze Campanula hebben we gespot op onze ontdekkingsreis.
Ik spreek altijd van 'we'. Een medekompaan heeft mij vergezeld op deze kleine expeditie. En hij mag nog mee,  ;) hij heeft goede ogen  ((12

Ja Frankie , het was wel heel erg de moeite , met twee zie je altijd meer hé . Je bent bezig een schitterend verslag te posten , mooi zo .....



Ik kan daar eigenlijk weinig aan toevoegen , Frankie . Je hebt dit verslag zoals altijd bijzonder mooi weergegeven . De foto's zijn van heel goede kwaliteit . Ik was wel van onder de indruk , dat er zo veel verschillende orchissen te zien waren . Het was bijzonder interessant om te zien hoe ze daar groeien . De omgeving was prachtig en kleurrijk , de geur was zoals in de Alpen , het was echt wel genieten ! Verder vond ik de kloven ook wel mooi om te zien ( zie foto 1 en 2 )
Ook heb ik nog een mooie foto van een bijna witte  vorm van Gymnadenia conopsea ( foto 3)
.


Niets weerhoudt je om hetzelfde te doen, Danny. Inderdaad, met z'n tweeën zie je meer dan alleen, en op zo'n plaats is dat wel nodig. Hadden we met meer mensen geweest, hadden we wellicht nog meer gevonden...
Ja Danny het is daar zeker prachtig.
ik zou er graag eens terug willen.
Foto's van vorig jaar https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/
Niet zo veel bloei als Bij Frankie.
Maar gelukkig kunnen we dan met plezier kijken naar een meer dan prachtige reportage van Frankie

Afhankelijk wanneer je er komt staat het één of het ander te bloeien, Bert. Je kan het nooit allemaal tegelijk zien. Ik kom er al vele jaren op verschillende tijdstippen, en nog heb ik niet alles gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #139 Gepost op: 16 juni 2016, 21:56:42 »

Oké, Gerrit, ik leid jullie rond, en jij doet de comments, want je weet er veel meer van dan ik,  ;)

Nou, dat is dan beklonken. Het zou me een waar genoegen zijn.

Moeten we zeker eens doen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #140 Gepost op: 16 juni 2016, 21:58:41 »
Ik zou deze dag nog willen afsluiten met dit. We zagen het een paar keer, maar ik weet niet wat het is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #141 Gepost op: 16 juni 2016, 22:08:40 »
Toen we een volgende site bezochten ontdekten we een schouwspel dat waarschijnlijk zijn gelijke niet kent in België! Niet te geloven...geen tientallen...geen paar honderd...maar wellicht een kleine duizend exemplaren van Ophrys hebben we gevonden.

Dit moet wel uniek zijn in België , zoveel Ophryssen ! Dit zal ik niet vlug vergeten .....

Fantastische momenten, hé Danny...zoiets kan je niet vergeten, tenzij je Alzheimer hebt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #142 Gepost op: 17 juni 2016, 11:32:18 »
Naar aanleiding van de opmerking dat er in de Alpen zo weinig van het geslacht Ophrys voorkomt: Ophryssen zijn over het algemeen warmte minnende planten. Zij verdragen slecht langdurige perioden onder nul. De uitzonderingen heeft Frankie hierboven getoond. Een Ophrys vormt in de herfst een bladrozet, waaruit na de winter de steel met bloem groeit. Ondergronds is er dan voedsel oopgeslagen voor deze prestatie. Dus is het logisch dat deze soort alleen in gebieden voor kan komen waar deze rozetten in de winter ongestoord hun cyclus kunnen voort zetten. In berggebieden met langdurige sneeuwbedekking zou dat niet kunnen.

De soorten die desondanks vorstperiodes kunnen doorstaan zijn in de minderheid. Maar toch vinden we in Frankrijk in de Drome bv veel Ophrys soorten die aangepast zijn aan een harder klimaat. In de Alpen komen wel veel orchideeën voor van het geslacht Gymnadenia en Nigritella.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #143 Gepost op: 17 juni 2016, 13:59:14 »
Naar aanleiding van de opmerking dat er in de Alpen zo weinig van het geslacht Ophrys voorkomt: Ophryssen zijn over het algemeen warmte minnende planten. Zij verdragen slecht langdurige perioden onder nul. De uitzonderingen heeft Frankie hierboven getoond. Een Ophrys vormt in de herfst een bladrozet, waaruit na de winter de steel met bloem groeit. Ondergronds is er dan voedsel oopgeslagen voor deze prestatie. Dus is het logisch dat deze soort alleen in gebieden voor kan komen waar deze rozetten in de winter ongestoord hun cyclus kunnen voort zetten. In berggebieden met langdurige sneeuwbedekking zou dat niet kunnen.

De soorten die desondanks vorstperiodes kunnen doorstaan zijn in de minderheid. Maar toch vinden we in Frankrijk in de Drome bv veel Ophrys soorten die aangepast zijn aan een harder klimaat. In de Alpen komen wel veel orchideeën voor van het geslacht Gymnadenia en Nigritella.

Ja inderdaad, Gerrit, in de alpen zag ik enkel Gymnadenia, Nigritella en sporadisch ook wel Dactylorhiza en Anacamptis, maar nog nooit Ophrys. Zoals ik al zei, de Ophryskolonie stond pal op de warme zuidhelling, uit de koude wind.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #144 Gepost op: 17 juni 2016, 14:54:23 »
Wil de uitspraak van Gerrit iets nuanceren. Ik ben in de Oostenrijkse Alpen, omgeving Serfaus op ± 1800 m,  toch enkele malen een Ophrys insectifera tegen gekomen, zij het meestal maar één of twee exemplaren en dan ook nog met beduidend minder bloemen als Frankie ons hier laat zien, máááááár ze komen er wel voor. Ook Pedersen & Faurholdt geven in hun boek "Ophrys The Bee Orchids of Europe" dat hij in vrijwel geheel centraal Europa voorkomt.

P.s. Schitterende opnamen Frankie ((14.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #145 Gepost op: 17 juni 2016, 15:12:19 »
Ik zou deze dag nog willen afsluiten met dit. We zagen het een paar keer, maar ik weet niet wat het is.
Frankie, ik denk dat we hier met de Parnassia palustris te maken hebben,ik zag hem vorig jaar bloeien in de Kennermerduinen.
Hij kwam daar voor in een lager gelegen pan waar ook diverse Dactylohriza's, welliswaar uitgebloeid, stonden.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #146 Gepost op: 17 juni 2016, 15:44:35 »
Toen we een volgende site bezochten ontdekten we een schouwspel dat waarschijnlijk zijn gelijke niet kent in België! Niet te geloven...geen tientallen...geen paar honderd...maar wellicht een kleine duizend exemplaren van Ophrys hebben we gevonden.

Dit moet wel uniek zijn in België , zoveel Ophryssen ! Dit zal ik niet vlug vergeten .....

Fantastische momenten, hé Danny...zoiets kan je niet vergeten, tenzij je Alzheimer hebt.

Jazeker Frankie , deze dag was wel bijzonder geslaagd !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #147 Gepost op: 17 juni 2016, 18:33:02 »
Ik zou deze dag nog willen afsluiten met dit. We zagen het een paar keer, maar ik weet niet wat het is.
Frankie, ik denk dat we hier met de Parnassia palustris te maken hebben,ik zag hem vorig jaar bloeien in de Kennermerduinen.
Hij kwam daar voor in een lager gelegen pan waar ook diverse Dactylohriza's, welliswaar uitgebloeid, stonden.

Neen hoor, Jos, geen Parnassia, dit is Parnassia palustris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #148 Gepost op: 17 juni 2016, 18:34:48 »
Wil de uitspraak van Gerrit iets nuanceren. Ik ben in de Oostenrijkse Alpen, omgeving Serfaus op ± 1800 m,  toch enkele malen een Ophrys insectifera tegen gekomen, zij het meestal maar één of twee exemplaren en dan ook nog met beduidend minder bloemen als Frankie ons hier laat zien, máááááár ze komen er wel voor. Ook Pedersen & Faurholdt geven in hun boek "Ophrys The Bee Orchids of Europe" dat hij in vrijwel geheel centraal Europa voorkomt.

P.s. Schitterende opnamen Frankie ((14.

Dan zal dit allicht de uitzondering op de regel zijn,Cor. Wellicht zullen ze ook te vinden zijn in lager gelegen gebieden van de alpen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #149 Gepost op: 17 juni 2016, 20:44:07 »
Wil de uitspraak van Gerrit iets nuanceren. Ik ben in de Oostenrijkse Alpen, omgeving Serfaus op ± 1800 m,  toch enkele malen een Ophrys insectifera tegen gekomen, zij het meestal maar één of twee exemplaren en dan ook nog met beduidend minder bloemen als Frankie ons hier laat zien, máááááár ze komen er wel voor. Ook Pedersen & Faurholdt geven in hun boek "Ophrys The Bee Orchids of Europe" dat hij in vrijwel geheel centraal Europa voorkomt.

P.s. Schitterende opnamen Frankie ((14.

Nou Cor, dat zei ik ook in mijn antwoord, dat Ophrys insectifera en Ophrys fuciflora in de Alpen voorkomen.Zie citaaat hieronder. En Frankie, de poppenorchis zal je vast ook wel gezien hebben. (Aceras anthropophorum)

Naar aanleiding van de opmerking dat er in de Alpen zo weinig van het geslacht Ophrys voorkomt: Ophryssen zijn over het algemeen warmte minnende planten. Zij verdragen slecht langdurige perioden onder nul. De uitzonderingen heeft Frankie hierboven getoond.

« Laatst bewerkt op: 17 juni 2016, 22:03:48 door Gerrit Eijkelenboom »