Auteur Topic: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau  (gelezen 14737 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #90 Gepost op: 7 januari 2017, 18:48:35 »
Waar de orchideeen op het voetbalveld groeien, volgens mij Dactylorhiza alpestris, en langs de zijlijn Orchis morio. De kleuren zijn niet helemaal natuurgetrouw, het was al aardig aan het schemeren.

Anacamptis morio is een veel "nettere" plant. Die heeft groene nerven in de sepalen (oortjes voor Luc) ,de bloeiwijze is kort en compact, maar ik weet niet hoe het met regionale verschillen, of zelfs plaatselijke, - voetbalvelden worden gesproeid- , zit. Dit is de "rommelige" plant die je eerder toonde, de mascula of de ovalis. Ik weet het niet zeker hoor, de foto is eigenlijk te onduidelijk (donker niet?)
Het voetbalveld zag er niet uit alsof het heel erg onderhouden werd, ik denk dat de plaatselijke FC niet echt hoog speelt. Deze planten zijn niet de planten die ik eerder ook al heb laten zien, maar het donkere weer en de regendruppels maken het er niet duidelijker op inderdaad. Ik nog een paar van deze foto's. Deze planten stonden in een wei waar ook koeien liepen. Opvallend was dat de koeien alles afvraten behalve de orchideeen. Ook hier was het te donker voor macro opnames, maar dit lijkt dan ook meer op Anacmptis mascula of A. ovalis.
Dat zijn kieskeurige koeien , Joost

Heb ooit in Slowakije het tegenovergestelde meegemaakt.
Daar ontdekte ik een veld vol Moeraswespenorchissen (mooi voor Wordfeud) en besloot een dag later foto's te gaan maken.
Volgende dag het hele veld kaalgevreten....... :(

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #91 Gepost op: 7 januari 2017, 20:44:27 »
Waar de orchideeen op het voetbalveld groeien, volgens mij Dactylorhiza alpestris, en langs de zijlijn Orchis morio. De kleuren zijn niet helemaal natuurgetrouw, het was al aardig aan het schemeren.

Anacamptis morio is een veel "nettere" plant. Die heeft groene nerven in de sepalen (oortjes voor Luc) ,de bloeiwijze is kort en compact, maar ik weet niet hoe het met regionale verschillen, of zelfs plaatselijke, - voetbalvelden worden gesproeid- , zit. Dit is de "rommelige" plant die je eerder toonde, de mascula of de ovalis. Ik weet het niet zeker hoor, de foto is eigenlijk te onduidelijk (donker niet?)
Het voetbalveld zag er niet uit alsof het heel erg onderhouden werd, ik denk dat de plaatselijke FC niet echt hoog speelt. Deze planten zijn niet de planten die ik eerder ook al heb laten zien, maar het donkere weer en de regendruppels maken het er niet duidelijker op inderdaad. Ik nog een paar van deze foto's. Deze planten stonden in een wei waar ook koeien liepen. Opvallend was dat de koeien alles afvraten behalve de orchideeen. Ook hier was het te donker voor macro opnames, maar dit lijkt dan ook meer op Anacmptis mascula of A. ovalis.
Dat zijn kieskeurige koeien , Joost

Heb ooit in Slowakije het tegenovergestelde meegemaakt.
Daar ontdekte ik een veld vol Moeraswespenorchissen (mooi voor Wordfeud) en besloot een dag later foto's te gaan maken.
Volgende dag het hele veld kaalgevreten....... :(
Klopt Gerard, dat heb ik afgelopen jaar gezien op Kreta en in de franse alpen met schapen en geiten. Die zijn super destructief.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #92 Gepost op: 7 januari 2017, 22:59:40 »
Dit zijn Saxifraga cotyledon (?) en Trollius europaeus

Het is een beetje van ver, Joost, maar ik denk niet dat het S. cotyledon is. Mijn vermoeden is dat het om S. paniculata gaat. S. cotyledon heeft grotere rozetten en bloeit met langere bloemtrossen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #93 Gepost op: 8 januari 2017, 10:50:23 »
Dit zijn Saxifraga cotyledon (?) en Trollius europaeus

Het is een beetje van ver, Joost, maar ik denk niet dat het S. cotyledon is. Mijn vermoeden is dat het om S. paniculata gaat. S. cotyledon heeft grotere rozetten en bloeit met langere bloemtrossen.
Ik twijfelde zelf ook al Frankie, maar ik vond het blad meer op dat van S. cotyledon lijken. Nog een plaatje vanuit een ander perspectief.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #94 Gepost op: 9 januari 2017, 15:48:10 »
Bedankt Joost voor deze heel interessante reportage , ik heb er zeker van genoten !  ((14 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #95 Gepost op: 11 januari 2017, 09:19:59 »
Een heel mooie minitrip was dat Joost !  De aanblik van die Cypen moet onvergetelijk zijn.
Dank om ons hier mee te laten van genieten.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #96 Gepost op: 11 januari 2017, 19:13:55 »
Graag gedaan, en die Cypen maakten het inderdaad een onvergetelijke trip van. Echt de moeite waard om even voor op en neer te gaan.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #97 Gepost op: 11 januari 2017, 20:42:56 »
Graag gedaan, en die Cypen maakten het inderdaad een onvergetelijke trip van. Echt de moeite waard om even voor op en neer te gaan.

Dat kan ik wel geloven, Joost, die Cypen groeien spijtig genoeg niet in onze achtertuin. Ze zouden ooit nog in België hebben gestaan...? 't Is maar van horen zeggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #98 Gepost op: 11 januari 2017, 20:52:06 »
Graag gedaan, en die Cypen maakten het inderdaad een onvergetelijke trip van. Echt de moeite waard om even voor op en neer te gaan.

Dat kan ik wel geloven, Joost, die Cypen groeien spijtig genoeg niet in onze achtertuin. Ze zouden ooit nog in België hebben gestaan...? 't Is maar van horen zeggen.
Zou kunnen Frankie, ik denk dat er in de Ardennen wel biotopen zijn die geschikt zijn voor C. calceolus. In Engeland is er volgens mij een succesvol herintroductie project geweest, door Kew geinitieerd. Zullen dan wel goed bewaakt moeten worden!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #99 Gepost op: 11 januari 2017, 21:16:55 »
Graag gedaan, en die Cypen maakten het inderdaad een onvergetelijke trip van. Echt de moeite waard om even voor op en neer te gaan.

Dat kan ik wel geloven, Joost, die Cypen groeien spijtig genoeg niet in onze achtertuin. Ze zouden ooit nog in België hebben gestaan...? 't Is maar van horen zeggen.
Zou kunnen Frankie, ik denk dat er in de Ardennen wel biotopen zijn die geschikt zijn voor C. calceolus. In Engeland is er volgens mij een succesvol herintroductie project geweest, door Kew geinitieerd. Zullen dan wel goed bewaakt moeten worden!

Er zijn zeker gebieden in België die geschikt zouden zijn als groeiplaats, Joost. Maar of ze er lang zullen staan is nog maar de vraag.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #100 Gepost op: 12 januari 2017, 09:28:59 »
Graag gedaan, en die Cypen maakten het inderdaad een onvergetelijke trip van. Echt de moeite waard om even voor op en neer te gaan.

Dat kan ik wel geloven, Joost, die Cypen groeien spijtig genoeg niet in onze achtertuin. Ze zouden ooit nog in België hebben gestaan...? 't Is maar van horen zeggen.
Zou kunnen Frankie, ik denk dat er in de Ardennen wel biotopen zijn die geschikt zijn voor C. calceolus. In Engeland is er volgens mij een succesvol herintroductie project geweest, door Kew geinitieerd. Zullen dan wel goed bewaakt moeten worden!

Er zijn zeker gebieden in België die geschikt zouden zijn als groeiplaats, Joost. Maar of ze er lang zullen staan is nog maar de

Ja dan heb je militaire terreinen nodig.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 09:33:47 door Gerard Verweij »

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4089
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #101 Gepost op: 12 januari 2017, 10:06:49 »
Prachtig verslag Joost!  ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be