Auteur Topic: Rotstuin en aanleg  (gelezen 43487 keer)

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Rotstuin en aanleg
« Gepost op: 30 oktober 2012, 13:42:58 »
Graag jullie deskundig advies: ik wil een klein rotstuintje aanleggen slechts 2 op 3 m heb ik beschikbaar gemaakt. Hiervoor heb ik dat gedeelte van mijn gazon de graszoden verwijderd. In het midden komt een heuveltje, kwestie van een beetje reliëf te creeëren in mijn rotstuintje. Vraag: hoe begin ik eraan en dan meer bepaald met de ondergrond. Let wel op ik wil een goedekopere rotstuin en ben niet bereid om lava of tufstenen speciaal aan te kopen. Ik heb 2 remorquen Maaskeien allerlei groottes en heb héél véél blauwe grind van mijn inrit die in het volgend voorjaar zla beklinkerd worden. Is deze grind goed als onderlaag? Moet ik toch nog wat rijnzand laten aanbrengen?
Daarna als de onderlaag OK is, graag wat tips of raad over het ontwerp vh rotstuintje: verhogingen, planten(groepen), etc.
PS1: ik ben een kleine cactus en vetplanten-liefhebber
PS2: ik ben ook niet van plan om water-partijen erin aan te brengen.

Laat maar weten......
groeten

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2012, 21:43:31 »
Ronny
zelf ben ik een redelijk beginner heb afgelopen keer mij tuin veranderd als je op de link klikt zie hoe ik vrij eenvoudig een mooie rotstuin maak vind ik zelf ))2 http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=802.0
Je kunt het beste voor keien en grind op marktplaats kijken doe ik ook.
Bijna alle keien en grind tegels etc. komen via kennisen of marktplaats.
Wat planten betreft ben je hier aan het juiste adres iedereen kan je hier helpen aan de juiste benaming of plaatsing van planten.
Veel plezier hier en in je tuin ((12

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:44:00 »
Hmmm, maaskeien zijn niet echt geschikt voor een rotstuin, vind ik zelf. Dit om de eenvoudige reden dat maaskeien rond zijn en met ronde dingen is het niet simpel iets dat op een rotstuin lijkt te verwezelijken. Daarvoor ben je beter af met rotsen met allerlei hoeken en kanten.
Mocht ik natuurlijk die maaskeien bezitten, ik zou er wel iets mee doen, een soort van puinhelling of zo, als mijn muze een beetje meewil. --11

Ik zou zelfs dat gras niet eens verwijderd hebben, is verloren werk.
Mijn werkwijze is altijd heel simpel : om hoogte of reliëf te verkrijgen, gewone tuingrond, daar bovenop een laag steengruis of puin van ca. 15 cm, daar boven  ca. 20 cm 'rotstuingrond' (zie onder) en de basis is gelegd.

Je mag altijd eens komen kijken bij mij thuis naar wat rare of vreemde of gewone of doodsimpele of heel kleine of heel grote voorbeelden.

Hierbij een foto van een klein stuk van een groot voorbeeld.




rotstuingrond = mengsel van grof zand, kleine steentjes of split, gewone tuingrond en daarna ruik ik aan het mengsel of het goed ruikt  :o --6 --6 misschien vinden sommigen dit grappig, maar je weet toch dat rotsplanten-adepten rare wezens zijn  ::
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2012, 11:31:41 »
Alvast bedaankt voor de reacties, ik hieraan wat studiewerk... ;D maar dit is het interessante aan de hobby.
Groetjes en zal later wat foto's posten...

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2012, 13:04:57 »
daarna ruik ik aan het mengsel of het goed ruikt  :o --6 --6

Ik persoonlijk proef er altijd eens van (consistentie, verhouding grove/fijne bestanddelen, weinig bemesting,...) Je zou verbaasd zijn wat je allemaal kan smaken aan aarde  :D

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012, 13:09:59 »
 --6 Ja Hallo, tis crisis maar zo erg heb ik het nu ook weer niet zitten  ))8

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2014, 15:04:40 »
Beste,

ik heb een plaatsje voorzien in mijn tuin voor een klein rotstuintje 4m op 2m. Graag zou ik bij de aanleg hiervan jullie professionele hulp inroepen. Ik woon in Geel en zou dus graag in contact komen met leden in mijn buurt om eens ter plaatse af te spreken. Kan dit http://www.vrvforum.be/forum/Smileys/SoLoSMiLeYS1/Respectduimop.gif
Vriendelijke groeten

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2014, 21:53:53 »
Dag Ronny,

Weet waaraan je begint, want als je eenmaal met rotsplanten bent begonnen kom je er niet meer vanaf! Maar vooruit, hierbij wat tips. Op de website van de Nederlandse Rotsplantenvereniging ( www.rotsplantenvereniging.net ) staan onder het kopje 'Artikelen' verschillende korte stukjes die een beginner goed van pas kunnen komen. Ook is bij de NRV een handboek voor de rotstuin te bestellen en las  je lid wordt krijg je een forse reductie op dat boek.
Succes!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2014, 22:48:07 »
Beste,

ik heb een plaatsje voorzien in mijn tuin voor een klein rotstuintje 4m op 2m. Graag zou ik bij de aanleg hiervan jullie professionele hulp inroepen. Ik woon in Geel en zou dus graag in contact komen met leden in mijn buurt om eens ter plaatse af te spreken. Kan dit http://www.vrvforum.be/forum/Smileys/SoLoSMiLeYS1/Respectduimop.gif
Vriendelijke groeten

Een rotstuin van 4 op 2 is niet bijzonder groot, maar het laat wel toe om je te beperken tot de kleine, fijne soortjes, waar je een verrassend mooi geheel mee kan samenstellen. Welke steensoort denk je te gebruiken, Ronny? Wat is de situering t.o.v. de zon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2014, 13:28:37 »
Spreekwoordje zegt "Wie het kleine ni deert, is het grote ni weert", dus ik begin met een hoekje van mijn tuin en wie weet sneuvelt die lekker-als-maar-groene-uitziende gazon voor de ruwe pracht en kracht van het rotstuintje  :o
Qua stenen, wil ik gebruiken hetgeen ik verzameld heb en dat zijn van die lekkere afgeronde maaskeien (waar kweetet alle grond van afstroomt) deze gebruik ik als omboording en wss ook als ondergrond maar niet als toplaag. Hier komen de Ardenners bij te pas en deze heb ik in grote, midden en kleine maatjes. Verder heb ik héél véél blauwe grind (ja ja grootmoe's keitjes rond het huis hé) Deze mogen weg omdat er geklinkerd wordt dit jaar  ((14. Zijn deze te gebruiken als drainage in de ondergrond. Vervolgens denk ik een heleboel scherp zand te mengen met de Kempische zandgrond.... ((12.....Enfin kweni of ik wel goe doe hé  :-\

De ligging vh rotstuintje is lengte richting (de 4m) op Oosten, breedte (de 2m) op zuiden en als de zon echt haar werk doet 8), zal de lengte richting (dezelfde 4m) nog eens terug beschenen worden vanuit het westen.

Welke plantjes zijn geschikt voor een beginneling ;D, zodat deze niet vlug, oeps NIET kapot gaan en toch een bloei-pracht geven. Ik heb een hart voor vetplanten en cactussen  :P

Kom maar af laat jullie wijsheid maar eens de vrije loop gaan ..... :o Ik luister wel gedwee ((4

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2014, 22:09:36 »
hoi Ronny
Het inderdaad goed om dit prachtig Forum te gebruiken.
Welkom hier doe er je voordeel mee.
Ik vind mezelf ook redelijk beginner.
maar ik heb al heel wat aan mijn tuin veranderd.
Misschien zit er wat informatie betreft of foto's wat bij.
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=802.0
En wat ze al eerder vertelde kijk eens op de site van de nrv onder het kopje (rotsplanten) Hier staan gemakkelijke rotsplanten.
Zijn toch ook mooi.
let bij het aanplanten op de plaats van de plant.
Zon, schaduw, droog of juist erg vochtig.
En word de plant niet te groot groeit hij niet te vlug over de ander heen.
Ik kijk altijd eerst op de internet naar dit soort info dan weet je van te voren al veel van de plant af. ((12
http://www.plantago.nl/plantindex/plant/BO/A/1.html

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2014, 22:35:27 »
Spreekwoordje zegt "Wie het kleine ni deert, is het grote ni weert", dus ik begin met een hoekje van mijn tuin en wie weet sneuvelt die lekker-als-maar-groene-uitziende gazon voor de ruwe pracht en kracht van het rotstuintje  :o
Qua stenen, wil ik gebruiken hetgeen ik verzameld heb en dat zijn van die lekkere afgeronde maaskeien (waar kweetet alle grond van afstroomt) deze gebruik ik als omboording en wss ook als ondergrond maar niet als toplaag. Hier komen de Ardenners bij te pas en deze heb ik in grote, midden en kleine maatjes. Verder heb ik héél véél blauwe grind (ja ja grootmoe's keitjes rond het huis hé) Deze mogen weg omdat er geklinkerd wordt dit jaar  ((14. Zijn deze te gebruiken als drainage in de ondergrond. Vervolgens denk ik een heleboel scherp zand te mengen met de Kempische zandgrond.... ((12.....Enfin kweni of ik wel goe doe hé  :-\

De ligging vh rotstuintje is lengte richting (de 4m) op Oosten, breedte (de 2m) op zuiden en als de zon echt haar werk doet 8), zal de lengte richting (dezelfde 4m) nog eens terug beschenen worden vanuit het westen.

Welke plantjes zijn geschikt voor een beginneling ;D, zodat deze niet vlug, oeps NIET kapot gaan en toch een bloei-pracht geven. Ik heb een hart voor vetplanten en cactussen  :P

Kom maar af laat jullie wijsheid maar eens de vrije loop gaan ..... :o Ik luister wel gedwee ((4

Een zonnige rotstuin dus en je bent liefhebber van vetplanten en cactussen. Dan kan je niet om de geslachten Sempervivum en Jovibarba heen, alsook Sedum en Delosperma.
Het hoeft niet enkel bij succulenten te blijven.Er zijn nog massa's kleine blijvende zonaanbidders onder de rotstplanten, ik denk aan Erigeronsoorten, kleine phloxen, Aethionema, Erodium, kleine Dianthussoorten, Globularia, Gypsophila's, enz... De lijst is eindeloos, Ronny, sla er maar eens een goed boek op na, en je zal versteld staan, wat er allemaal in zo'n zonnig rotstuintje kan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ronny Lintermans

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
  • Leergierig Menneke
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2014, 13:37:23 »
Thnx Frankie ik zal deze plantenlijst zorgvuldig bestuderen en er belanden hiervan zeker in mijn rotstuintje.
naast de succulenten ben ik natuurlijk geïnteresseerd in de rotsplanten die goed groeien en overhangen en uitbundig bloeien. Ik denk hier bv aan de campanula-familie. Maar ik heb ergens (ja hoor op de NRV-site) gelezen dat hiermee moet opgepast worden voor woekeraars. Enig ideee de welke dus NIET voor mijn kleine plaats en dewelke wel?

Zeg Bert, jouw verhaal is zeer interessant om te volgen voor mij. Een vraagje ik wil ook wat hoogte opbouwen, maar in jouw geval geeft dit geen problemen met overstroming op je aangrenzende klinkerpad onderaan bij overvloedige regen val of ontdooien van een sneeuwdeken? Indien van wel zijn hier voor een rotstuin oplossingen want een grachtje rondom is nu ook niet mooi....

lamaweten ;D

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2014, 19:00:45 »
Zelf heb ik er nog geen last van gehad.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je een goed gedraineerde grond hebt.
evt. split of kiezelstenen door je grond heen mengen.
Ik heb bij mijn tuin veel kleine kiezelstenen er door heen gemengd.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Rotstuin en aanleg
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2014, 21:56:36 »
Maak de grond ook niet te licht, Ronny, het mag ook geen zeef worden, in de zomer tijdens droge periodes kan dat problemen opleveren.

Hierbij enkele foto's van één van mijn rotstuintjes die ik vandaag heb genomen. Praktisch de hele dag zon. De kleine oppervlakte biedt plaats aan tientallen kleine rotsplanten, zoniet, een paar honderd. Verschillende planten zaaien zichzelf uit zodat na enkele jaren een natuurlijk ogend effect optreedt. Dit tuintje is meer dan tien jaar oud.
Lichtervelde, West-Vlaanderen