Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32628 keer)

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #555 Gepost op: 23 maart 2023, 22:09:25 »
De crocussen zijn nog niet helemaal uitgespeeld... Niet op z'n allermooist meer maar hier dan toch: C. x gramensis 'Lucifer'.

Kende ik niet Steven ...heeft hij de kuren van de soortechte gramensis of is hij makkelijker ?

Deze bloeit voor het eerst dit jaar Kris. Maar alle 'tuinvarieteiten' behandel ik ook zo: ze staan desondanks wel in pot maar in weer en wind en nooit afgedekt tegen (overmatige) regen. Ik hou het in de gaten en mocht hij zich makkelijk blijken te vermeerderen in deze omstandigheden dan zal ik zeker verslag uitbrengen.
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #556 Gepost op: 26 maart 2023, 16:20:40 »
Aangezien ik vermoed dat Crocus pelistericus hier dit jaar niet zal willen bloeien is deze Crocus vernus - ex Montenegro allicht de laatste voorjaarsbloeier van het seizoen ...
Een seizoen dat hier begon op 01/01/2023 met caricus , sieheanus en gembosii 'Sunspot' eindigt dus nu einde maart met deze vernus .Zowat 3 maand krokus plezier .
En hoe vonden jullie het krokus voorjaar 2023 ? Ik vond het alleszins geen slecht seizoen voor de potten . Toch de tweede helft niet ...De eerste en vroegbloeiende soorten hadden erg te lijden van het sombere, grijze weer met een groot tekort aan zonneschijn. Dat is daarna toch nog even wat beter geweest zodat er toch nog wat te zien was ...In vergelijking met het herfstseizoen 2022 van de krokussen is dit voorjaar hier veel beter geweest wat betreft bloei en performance van de krokussen dan de herfst  ...De laatste paar jaren begin ik steeds  meer te sukkelen met de herfstbloeiers .
Nu breekt een belangrijke periode aan met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de bollen. Nu na de bloei  wordt immers  de basis gelegd voor de groei van de bol en dus ook van de  bloei van volgend seizoen. Dus aan de gang houden , niet laten uitdrogen , en als het te warm wordt koeler plaatsen ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2023
« Reactie #557 Gepost op: 26 maart 2023, 16:36:04 »
hier is crocus seizoen meer in de regen vergaan.
veel crocussen lagen al vroeg op de grond helaas --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #558 Gepost op: 26 maart 2023, 21:56:22 »
Aangezien ik vermoed dat Crocus pelistericus hier dit jaar niet zal willen bloeien is deze Crocus vernus - ex Montenegro allicht de laatste voorjaarsbloeier van het seizoen ...
Een seizoen dat hier begon op 01/01/2023 met caricus , sieheanus en gembosii 'Sunspot' eindigt dus nu einde maart met deze vernus .Zowat 3 maand krokus plezier .
En hoe vonden jullie het krokus voorjaar 2023 ? Ik vond het alleszins geen slecht seizoen voor de potten . Toch de tweede helft niet ...De eerste en vroegbloeiende soorten hadden erg te lijden van het sombere, grijze weer met een groot tekort aan zonneschijn. Dat is daarna toch nog even wat beter geweest zodat er toch nog wat te zien was ...In vergelijking met het herfstseizoen 2022 van de krokussen is dit voorjaar hier veel beter geweest wat betreft bloei en performance van de krokussen dan de herfst  ...De laatste paar jaren begin ik steeds  meer te sukkelen met de herfstbloeiers .
Nu breekt een belangrijke periode aan met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de bollen. Nu na de bloei  wordt immers  de basis gelegd voor de groei van de bol en dus ook van de  bloei van volgend seizoen. Dus aan de gang houden , niet laten uitdrogen , en als het te warm wordt koeler plaatsen ...   

Hier loopt het krokusseizoen ook ten einde ..... Nog een collectie Crocus vernus uit de Vercors en Crocus vernus uit de Italiaanse alpe maritieme . Ook nog deze Crocus mimimus komen nu nog in bloei ......

Ik vond het ook een vrij goed krokusseizoen , in pot waren de resultaten heel goed , in de tuin matige resultaten . Met altijd wisselende extreme weersomstandigheden is het natuurlijk een moeilijke opgave in de open tuin . Blijven werken aan de bodem en koele standplaatsen gebruiken lijken me de belangrijkste punten om mee te nemen naar de toekomst
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #559 Gepost op: 27 maart 2023, 18:47:07 »
Aangezien ik vermoed dat Crocus pelistericus hier dit jaar niet zal willen bloeien is deze Crocus vernus - ex Montenegro allicht de laatste voorjaarsbloeier van het seizoen ...
Een seizoen dat hier begon op 01/01/2023 met caricus , sieheanus en gembosii 'Sunspot' eindigt dus nu einde maart met deze vernus .Zowat 3 maand krokus plezier .
En hoe vonden jullie het krokus voorjaar 2023 ? Ik vond het alleszins geen slecht seizoen voor de potten . Toch de tweede helft niet ...De eerste en vroegbloeiende soorten hadden erg te lijden van het sombere, grijze weer met een groot tekort aan zonneschijn. Dat is daarna toch nog even wat beter geweest zodat er toch nog wat te zien was ...In vergelijking met het herfstseizoen 2022 van de krokussen is dit voorjaar hier veel beter geweest wat betreft bloei en performance van de krokussen dan de herfst  ...De laatste paar jaren begin ik steeds  meer te sukkelen met de herfstbloeiers .
Nu breekt een belangrijke periode aan met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de bollen. Nu na de bloei  wordt immers  de basis gelegd voor de groei van de bol en dus ook van de  bloei van volgend seizoen. Dus aan de gang houden , niet laten uitdrogen , en als het te warm wordt koeler plaatsen ...   

Denk ook dat C. pelistericus hier dit jaar niet zal gaan bloeien. Al met al ligt er in mijn geheugen helaas ook vooral veeeel regen.
Maar tussen de regenperiodes door waren er zeker mooie dagen die qua bloemen veel goed gemaakt hebben waardoor het onder streep allemaal elk jaar weer de moeite van het kweken waard is!

Bedoel je de herfstbloeiers in de volle grond Kris? Bij mij staat alles in pot en ik verpot ze elk jaar; ik heb bij de meeste soorten geen achteruitgang gemerkt. Zou dat er mogelijk iets mee te maken kunnen hebben?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #560 Gepost op: 29 maart 2023, 21:01:00 »
Deze bloemen zijn de allerlaatste van dit krokusseizoen . Nog even genieten ......

Crocus minimus

Crocus vernus 'Snow Queen'

Intussen zijn de eerste zaaddozen al rijp om te plukken , verzamelen maar om te zorgen voor de toekomst !
de komende weken maak ik enkele nieuwe plaatsjes vrij voor nieuwe aanplant in nieuwe krokusbedjes......
vanaf juni begin ik terug krokussen te verplanten volgens mijn opgestelde werklijst , te beginnen met de herfstbloeiers ......een vrij groot werk waar ik gans de zomer mee bezig ben ......

we vervelen ons niet  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #561 Gepost op: 29 maart 2023, 22:21:31 »



Intussen zijn de eerste zaaddozen al rijp om te plukken , verzamelen maar om te zorgen voor de toekomst !
de komende weken maak ik enkele nieuwe plaatsjes vrij voor nieuwe aanplant in nieuwe krokusbedjes......
vanaf juni begin ik terug krokussen te verplanten volgens mijn opgestelde werklijst , te beginnen met de herfstbloeiers ......een vrij groot werk waar ik gans de zomer mee bezig ben ......

we vervelen ons niet  ;)

Dat houdt een mens van straat, Danny,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #562 Gepost op: 8 juni 2023, 14:18:53 »
C. autranii is een lastig geval qua beste verpotperiode; ik doe het daarom maar heel voozichtig tegelijkertijd met C. pelistericus & C. scharojanii 'flavus. Zoals te zien heeft deze nog volop loof en wortels en heeft mijn (enige) knol zich dit jaar gedeeld  ((3
Ik verpot deze soorten elk 3e jaar en geef het dan een extra zuur mengsel van 'zuurminnende' potgrond (60%) perliet (20%) en zand (20%).
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #563 Gepost op: 8 juni 2023, 22:33:20 »
C. autranii is een lastig geval qua beste verpotperiode; ik doe het daarom maar heel voozichtig tegelijkertijd met C. pelistericus & C. scharojanii 'flavus. Zoals te zien heeft deze nog volop loof en wortels en heeft mijn (enige) knol zich dit jaar gedeeld  ((3
Ik verpot deze soorten elk 3e jaar en geef het dan een extra zuur mengsel van 'zuurminnende' potgrond (60%) perliet (20%) en zand (20%).

Ik denk dat het nog wat vroeg is voor deze crocus te verplanten , Steven . Ik zou zeker nog een maand ermee wachten . De resultaten zijn zeker wel goed met uw zuur mengsel  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #564 Gepost op: 12 juni 2023, 15:15:05 »
Je zou best eens gelijk kunnen hebben Danny, en misschien was ik iets te haastig :-)
ik weet nu in ieder geval wel zeker dat ik geen evt. al nieuw gevormde (of zich vormende) wortels beschadig.
De beste verpot periode voor Galanthus is tenslotte ook tijdens de groeiperiode als ik het goed heb (heb er geen in mijn collectie), misschien geldt hetzelfde voor dit soort crocussen? Maar ja de meningen blijken erover verdeeld....
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #565 Gepost op: 13 juni 2023, 18:04:22 »
Je zou best eens gelijk kunnen hebben Danny, en misschien was ik iets te haastig :-)
ik weet nu in ieder geval wel zeker dat ik geen evt. al nieuw gevormde (of zich vormende) wortels beschadig.
De beste verpot periode voor Galanthus is tenslotte ook tijdens de groeiperiode als ik het goed heb (heb er geen in mijn collectie), misschien geldt hetzelfde voor dit soort crocussen? Maar ja de meningen blijken erover verdeeld....

Steven , ik heb geen goede ervaringen met het verplanten van krokussen wanneer ze nog in de groei of nog niet in rust zijn . Het geslacht crocus is daar heel gevoelig voor , ze willen liever niet gestoord worden tot ze in rust zijn . Inderdaad , sommige andere geslachten zoals Galanthus hebben heel goede resultaten met verplanten "In de green' . Deze crocus is waarschijnlijk ook wel een aparte soort die maar een heel korte rustperiode heeft , vandaar het inderdaad moeilijk in te schatten is wanneer de beste verplanttijd is voor deze soort ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #566 Gepost op: 15 juni 2023, 16:23:44 »
Heel interessante discussie Steven en Danny ....Ik meen mij te herinneren dat Ian Young er in zijn bulb log ook al eens over geschreven heeft . Maar dat terug vinden is iets anders ....
Ondertussen is het jaarlijkse pakketje van Janis ook aangekomen ....Hopelijk niet het laatste zoals hij eerder beweerde ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #567 Gepost op: 15 juni 2023, 17:10:02 »
Heel interessante discussie Steven en Danny ....Ik meen mij te herinneren dat Ian Young er in zijn bulb log ook al eens over geschreven heeft . Maar dat terug vinden is iets anders ....
Ondertussen is het jaarlijkse pakketje van Janis ook aangekomen ....Hopelijk niet het laatste zoals hij eerder beweerde ....

Hier is de bestelling van Janis al aangeplant of opgepot , Kris . Ik hoop volgend jaar terug te kunnen bestellen .......

Ondertussen ben ik volop bezig met verplanten en verpotten volgens opgemaakte lijsten ........in de hoop volgend seizoen veel bloei te hebben  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2023, 17:13:19 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #568 Gepost op: 29 juni 2023, 18:30:26 »
Janis heeft aangegeven dat hij hoopt volgend jaar nog gewoon te kunnen blijven leveren zoals gewoonlijk (maar alleen nog binnen de EU).
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #569 Gepost op: 30 juni 2023, 21:36:20 »
 
Janis heeft aangegeven dat hij hoopt volgend jaar nog gewoon te kunnen blijven leveren zoals gewoonlijk (maar alleen nog binnen de EU).

 ((14
Ieper , West-Vlaanderen