Auteur Topic: Bloei mei-juni 2023  (gelezen 11519 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #30 Gepost op: 6 mei 2023, 20:00:00 »
Nog eens Polygala 'Czech Sky ' ....ter ere van de conferentie die daar volop aan de gang is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #31 Gepost op: 6 mei 2023, 22:00:19 »
Nog eens Polygala 'Czech Sky ' ....ter ere van de conferentie die daar volop aan de gang is ...

Een topplant Kris, en reeds een mooi exemplaar in uw tuin.
Van de mijne is de helft er afgestorven. De rest staat echter nog mooi in bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2023, 22:20:33 »
Saponaria ocymoides zorgt voor flink wat kleur in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #33 Gepost op: 6 mei 2023, 22:21:29 »
Iets meer bescheiden is deze Dianthus 'Eleanor Parker'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #34 Gepost op: 7 mei 2023, 10:07:44 »
Iets meer bescheiden is deze Dianthus 'Eleanor Parker'.

Wat zijn jouw ervaringen met dit juweeltje Frankie ? Ik vind het zeker geen makkelijke soort .
Staat hier ook in bloei  en nog redelijk wat knoppen maar  de bloemen komen voorlopig zeer ongelijkmatig open . Bijgevoegd ook de bloei in 2013 ....(laatste foto) Is me sindsdien ook niet meer zo goed gelukt ...
Is een kruising tussen Dianthus freynii en Dianthus strictus. Heb hem -buiten in de UK -nooit aangeboden gezien ...Vermeerderen is niet simpel omdat hij heel kleine scheutjes/blad heeft. Heb er gisteren een paar opgepot en ik hoop dat ik ze kan overhouden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #35 Gepost op: 7 mei 2023, 12:29:59 »
Iets meer bescheiden is deze Dianthus 'Eleanor Parker'.

Wat zijn jouw ervaringen met dit juweeltje Frankie ? Ik vind het zeker geen makkelijke soort .
Staat hier ook in bloei  en nog redelijk wat knoppen maar  de bloemen komen voorlopig zeer ongelijkmatig open . Bijgevoegd ook de bloei in 2013 ....(laatste foto) Is me sindsdien ook niet meer zo goed gelukt ...
Is een kruising tussen Dianthus freynii en Dianthus strictus. Heb hem -buiten in de UK -nooit aangeboden gezien ...Vermeerderen is niet simpel omdat hij heel kleine scheutjes/blad heeft. Heb er gisteren een paar opgepot en ik hoop dat ik ze kan overhouden .

Zeker geen makkie, Kris. Ik heb ze vroeger ook nog in de tuf geprobeerd, maar daar deden ze het niet zo goed. Mijn exemplaar staat nu gewoon tussen de tufstenen in, en dat bevalt precies beter. De bloei is ook vrij onregelmatig. Soms verschijnen er in de zomer nog wat bloemen. Enkel Aberconwy biedt deze plant aan naar mijn weten.
Vorig jaar kon ik zowaar een paar zaden oogsten. Deze komen nu traag op. Benieuwd wat daar zal van voortkomen?

Dianthus freynii heb ik ook nog gehad, maar gaf na een paar jaar de geest, zonder ooit te bloeien.

Neen, die kleine compacte anjertjes zijn zeker niet gemakkelijk. En ook de kruisingen niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #36 Gepost op: 7 mei 2023, 12:36:03 »
Vrij onbekend, maar toch zo makkelijk is deze Cancrinia discoidea  die zich bescheiden uitzaait.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #37 Gepost op: 7 mei 2023, 12:39:21 »
Zeker geen makkie, Kris. Ik heb ze vroeger ook nog in de tuf geprobeerd, maar daar deden ze het niet zo goed. Mijn exemplaar staat nu gewoon tussen de tufstenen in, en dat bevalt precies beter. De bloei is ook vrij onregelmatig. Soms verschijnen er in de zomer nog wat bloemen. Enkel Aberconwy biedt deze plant aan naar mijn weten.
Vorig jaar kon ik zowaar een paar zaden oogsten. Deze komen nu traag op. Benieuwd wat daar zal van voortkomen?
Dianthus freynii heb ik ook nog gehad, maar gaf na een paar jaar de geest, zonder ooit te bloeien.
Neen, die kleine compacte anjertjes zijn zeker niet gemakkelijk. En ook de kruisingen niet.

Ik heb de indruk dat ze net niet houden van al te hete en doorbakte plekjes ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #38 Gepost op: 7 mei 2023, 16:57:35 »
Deze heb ik uit zaad opgekweekt. Het label zegt: anemonoides baldensis. Maar is dat zo? Als ik m google dan zijn de bloemen witter. Iemand een suggestie?
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #39 Gepost op: 7 mei 2023, 17:28:47 »
Deze heb ik uit zaad opgekweekt. Het label zegt: anemonoides baldensis. Maar is dat zo? Als ik m google dan zijn de bloemen witter. Iemand een suggestie?

Ik weet het niet zeker Mark maar naar mijn mening lijkt hij meer op Anemone multifida ... Anemone baldensis  heeft ook grotere bloemen en de bloembladen zijn meer puntig. Bij multifida zijn die ronder zoals bij jouw plant.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2023, 17:32:16 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #40 Gepost op: 7 mei 2023, 17:40:03 »
Dank je Kris, dat zou goed kunnen kloppen! Vooral ook de var magellanica heeft vergelijkbare kleur en vorm van bloemen.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #41 Gepost op: 7 mei 2023, 19:42:59 »
Dank je Kris, dat zou goed kunnen kloppen! Vooral ook de var magellanica heeft vergelijkbare kleur en vorm van bloemen.

Geen probleem Mark , als we mekaar kunnen helpen dan doen we dat ...Dat is  ook de kracht van dit forum ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #42 Gepost op: 7 mei 2023, 22:16:02 »
Deze heb ik uit zaad opgekweekt. Het label zegt: anemonoides baldensis. Maar is dat zo? Als ik m google dan zijn de bloemen witter. Iemand een suggestie?

Het is geen Anemone baldensis, Mark. Zie bijgevoegde foto's, opnames uit de Dolomieten. Blad, bloem, de hele plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #43 Gepost op: 7 mei 2023, 22:17:39 »
Zeker geen makkie, Kris. Ik heb ze vroeger ook nog in de tuf geprobeerd, maar daar deden ze het niet zo goed. Mijn exemplaar staat nu gewoon tussen de tufstenen in, en dat bevalt precies beter. De bloei is ook vrij onregelmatig. Soms verschijnen er in de zomer nog wat bloemen. Enkel Aberconwy biedt deze plant aan naar mijn weten.
Vorig jaar kon ik zowaar een paar zaden oogsten. Deze komen nu traag op. Benieuwd wat daar zal van voortkomen?
Dianthus freynii heb ik ook nog gehad, maar gaf na een paar jaar de geest, zonder ooit te bloeien.
Neen, die kleine compacte anjertjes zijn zeker niet gemakkelijk. En ook de kruisingen niet.

Ik heb de indruk dat ze net niet houden van al te hete en doorbakte plekjes ?

Dat is ook mijn idee, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4870
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #44 Gepost op: 8 mei 2023, 19:31:29 »
Anemone sylvestris
Torhout, West-Vlaanderen