Auteur Topic: Androsace  (gelezen 143451 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Androsace
« Reactie #15 Gepost op: 6 juni 2011, 21:21:24 »
Androsace villosa var. arachnoidea is zeker geschikt voor tufteelt. Dit nog jonge exemplaar staat er al een jaartje op en heeft inmiddels al gebloeid.
Misschien niet zo makkelijk, maar deze Androsace helvetica (foto 2 en 3) staat eveneens al een jaar op de tuf. Nog niet gebloeid, maar er zijn al talloze zijrozetjes verschenen en de plant staat er heel goed bij. Let ook op de inplanting: verticaal en onder een stuk overhangend gesteente waarbij hij nog wat meer beschut staat.
En ook A. himalaica (foto 4) is een makkelijke en compact groeiende soort. Ook van deze soort heb ik er al ééntje op de tuf. Het resultaat daarvan moet ik nog even afwachten.

Heel goede resultaten Frankie ! Ziet er opperbest uit !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2011, 21:44:36 »
Dank u Kris, ik dacht nog even aan de soorten Androsace halleri (foto 1) en Androsace pyrenaica x carnea (foto 2), eveneens twee makkelijke soorten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Androsace
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2011, 18:52:15 »
Ik heb hier een Androsace soort onder veldnr. SSSE 125 waarik geen raad mee weet.
Wellicht Jef Lemmens dat jij daar meer van weet???

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re: Androsace
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2011, 12:25:27 »
Ger, niemand weet een naam voor deze plant. De plant is afkomstig van een expeditie naar Sichuan met oa. Ron McBeath. Vermoedelijk gaat het om een onbeschreven soort.
Hier een foto genomen in de tuin van Wolfgang Strumpf.

Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Androsace
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2011, 16:40:18 »
Volgens mij dan toch een aanwinst (mits hij een beetje te kweken is ;D) voor de tuin. Met die rode stengels 8) ook zonder bloemen het aanzien best waard.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Androsace
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2011, 22:15:14 »
Zou Androsace marhildae bij ons goed kunnen groeien in de rotstuin ? of vraagt hij om een speciale behandeling ? prachtig om zien !!!
gr
Lily- Anne

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Androsace
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2011, 13:14:49 »
Lily-Anne, ik heb dit al eens eerder aangegeven dat (let op, moet zo geschreven,,,Androsace mathildae) een van de makkelijkste Androsace soorten is zonder enige gebruiksaanwijzing. Altijd succes, en met een beetje geluk zaait deze soort zich ook nog spontaan uit.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Androsace
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2011, 16:57:10 »
Die Androsace mathildae is dat een kalkminnaar (m.a.w. zou hij het op de Tuf doen ?) Ger?
Hij ziet er erg aantrekkelijk uit.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 17:17:57 door Cor van Kapel »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Androsace
« Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2011, 17:04:05 »
Cor, bewaar je plekjes op tufsteen voor al die soorten die het beste op tufsteen groeien. Androsace mathildaekan ook best in de volle grond.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Androsace
« Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2011, 17:16:26 »
Van al dat moois op het forum , heb ik een grote bewondering gekregen voor Androsace .
Ik vraag me af , welke soorten er compact groeien en toch gemakkelijk in cultuur zijn in de volle grond
van de rotstuin ( voor mij als beginneling )
Ook heb ik nog wat gaten over in de tuf stenen - welke kunnen daar heel goed op groeien ?
groetjes
Lily-Anne
Lily-Anne, ik heb hier nog een artikel over Androsace, onderdeel van een cursus rotstuinen, die ik een aantal jaren geleden heb gevolgd. Het artikel gaat o.a. in op; verspreiding, hybridisering, vermeerdering en beschrijft in het kort wat soorten voor de tuin.  De auteur is NRV-lid en vroeger docent tuinbouw, Henk Kepers. Als je interesse hebt, kan ik het je wel per email toesturen.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Androsace
« Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2011, 22:41:38 »
Dat zijn toch al een aantal mooie Androsace  voorstellen , nu kan ik op zoek gaan om ze te vinden - bedankt voor de moeite

[/quote]
Lily-Anne, ik heb hier nog een artikel over Androsace, onderdeel van een cursus rotstuinen, die ik een aantal jaren geleden heb gevolgd. Het artikel gaat o.a. in op; verspreiding, hybridisering, vermeerdering en beschrijft in het kort wat soorten voor de tuin.  De auteur is NRV-lid en vroeger docent tuinbouw, Henk Kepers. Als je interesse hebt, kan ik het je wel per email toesturen.
[/quote]

Cor , bedankt voor het voorstel om het artikel via mail naar mij te zenden - je doet er mij een groot plezier mee
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Androsace
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2011, 10:18:12 »
Ger, bestaat er een vuistregel, waarbij je gemakkelijk kunt nagaan of een Androsace beter groeit in, zoals jij in je plantenlijst schrijft: acid, neutral of lime?
Mijn 2 jaar oude A.x heeri is in de tuf nog geen mm gegroeid en begint nu geel te worden. Tijd om hem eruit te halen lijkt me.

Gerrit.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Androsace
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2011, 11:36:47 »
Als ik het goed heb Gerrit heeft Androsace x heerii, alpina bloed, dus zuur georienteerd. Beter op een zure plaats.
Vuistregel altijd even de boeken er op na slaan en kijken hoe de bodemcondities zijn op de natuurlijke standplaats.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Androsace
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2011, 22:19:04 »
Als ik het goed heb Gerrit heeft Androsace x heerii, alpina bloed, dus zuur georienteerd. Beter op een zure plaats.
Vuistregel altijd even de boeken er op na slaan en kijken hoe de bodemcondities zijn op de natuurlijke standplaats.


Ger ,   
Begrijp ik dat goed , dat alle rotsplanten waar alpina in de naam voorkomt , beter op zure grond groeien ?? weer wat bijgeleerd - eigenlijk wel handig ! is er zo ook een tip voor kalkminnaars ?
gr Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Androsace
« Reactie #29 Gepost op: 18 juni 2011, 08:11:30 »
Als ik het goed heb Gerrit heeft Androsace x heerii, alpina bloed, dus zuur georienteerd. Beter op een zure plaats.
Vuistregel altijd even de boeken er op na slaan en kijken hoe de bodemcondities zijn op de natuurlijke standplaats.


Ger ,   
Begrijp ik dat goed , dat alle rotsplanten waar alpina in de naam voorkomt , beter op zure grond groeien ?? weer wat bijgeleerd - eigenlijk wel handig ! is er zo ook een tip voor kalkminnaars ?
gr Lily-Anne

Lily-Anne,

dat is zeker NIET het geval. Ger heeft het hier specifiek over Androsace alpina, die vooral groeit op graniet (dat een zuur stollinggesteente is).