Wanneer zaadpeulen orchidee oogsten?

Gestart door Lily-Anne Vereecken, 26 augustus 2015, 14:30:51

Vorige topic - Volgende topic

Lily-Anne Vereecken

Ergens las ik dat het ideaal is om, bij in vitro zaaien, te vertrekken van onrijpe, nog gesloten zaadpeulen. Klopt dit of niet?  Waaraan kan je zien dat het ideale moment is aangebroken?

Jeroen Arends

Beste Lily-Anne,

Het juiste moment van oogsten wordt bepaald door de plant en het voorkeur van de zaaier!

Tropen zaai ik liefst uit groene peul vlak voordat deze rijp is.
Dit omdat tropen moeite hebben de sterilisatie te overleven.

Europees en paphiopediulum zaai ik weer liever met rijp zaad.
Waarom omdat ik dit zaad uitgebreid MOET steriliseren om tot kieming te komen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. sommige kiemen zo moeilijk dat je ze moet zaaien uit de groene peul.
Daarbij is het van belang dat de zaadjes net af zijn maar de kiemremmer nog aan gemaakt moet worden.

Hopelijk heb je hier iets aan?

Groeten,

Jeroen

Lily-Anne Vereecken

Bedankt Jeroen , dit lijkt me wel een heel logische redenering !
Groetjes