Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 oktober 2025, 15:51:53Hier is C. niveus (bicolor) ook in bloei aan het komen.  Het bicolor aspect is op de foto bijna onzichtbaar, in realiteit zitten er heel licht lila petalen tussen.  Uit de Peloponnesos Z van Aropoli.

Hier 2 foto's uit de natuur in de Pelops, daar was het lila toch duidelijker zichtbaar...???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 oktober 2025, 15:51:53Hier is C. niveus (bicolor) ook in bloei aan het komen.  Het bicolor aspect is op de foto bijna onzichtbaar, in realiteit zitten er heel licht lila petalen tussen.  Uit de Peloponnesos Z van Aropoli.

Dat zien we wel vaker Luc dat de kleuren in cultuur minder intens zijn dan in de natuur . Maar ook een heel mooie krokus !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Op zich valt dit hier nog wel mee Luc ....Ik weet niet wat de oorzaak is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:37:33Er lijkt zich nog een veel donkerder exemplaar aan te bieden . Die zogenaamde 'bicolor' vorm lijkt zich dan weer voorlopig niet te manifesteren ..

Het bicolor effect was dus niet zozeer op dag 1 van het openen van de bloem te zien maar wel op dag 2 .... ))4  :-X

Kris De Raeymaeker

Een eerste witte goulimyi ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2025, 14:48:03We gaan verder met Crocus mathewii 'Pink Princess '
Onze princes doet ijverig verder ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:55:59Een bedje gewijd aan Crocus ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 september 2025, 20:04:30Leuk te zien Kris , nieuw gemaakt deze zomer neem ik aan ?  ((14  ((12
Er staat al veel in bloei zo te zien ....
Dank je Danny ! Vorig jaar al mee begonnen maar dit jaar toch nog wat aanpassingen doorgevoerd ...Jawel er is wat gaande maar er moet normaal gezien ook nog heel wat komen...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:48:39Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 september 2025, 19:52:14Best wel veel variatie bij mathewii , knappe vorm Kris !
Dank je Danny ...ik heb deze soort nog niet in het wild mogen zien maar ik vermoed dat dit ook in de natuur de variaties zijn die voorkomen...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:21:42
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 10:37:33Er lijkt zich nog een veel donkerder exemplaar aan te bieden . Die zogenaamde 'bicolor' vorm lijkt zich dan weer voorlopig niet te manifesteren ..

Het bicolor effect was dus niet zozeer op dag 1 van het openen van de bloem te zien maar wel op dag 2 .... ))4  :-X

Dat heb ik hier ook met 2 vormen die van Janis komen , ze bloeien wel nog niet dit jaar , maar vorig jaar merkte ik het op . Ik dacht eerst , oeps nog een witte vorm maar enkele dagen later veranderde de crocus in een meer bicolor vorm . zie foto van vorig jaar .

Knappe vormen hoor en toch ook een mooie variatie , Kris ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:33:38
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:55:59Een bedje gewijd aan Crocus ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 september 2025, 20:04:30Leuk te zien Kris , nieuw gemaakt deze zomer neem ik aan ?  ((14  ((12
Dank je Danny ! Vorig jaar al mee begonnen maar dit jaar toch nog wat aanpassingen doorgevoerd ...Jawel er is wat gaande maar er moet normaal gezien ook nog heel wat komen...

Mooi om te zien Kris , komt natuurlijker over dan een presentatie in een potje ! Ik zie ook geen labels wat natuurlijk overkomt . Haal je de labels uit voor de foto ? Ik kijk uit naar meer beelden en info over uw nieuw projectje ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:35:37
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 september 2025, 09:48:39Deze mathewii vorm  werd als 'Star of Delpinari ' benoemd en deze bloeit hier nu voor het tweede jaar op rij ...
Citaat van: Danny Bonnez op 30 september 2025, 19:52:14Best wel veel variatie bij mathewii , knappe vorm Kris !
Dank je Danny ...ik heb deze soort nog niet in het wild mogen zien maar ik vermoed dat dit ook in de natuur de variaties zijn die voorkomen...

Dit lijkt me nog een andere vorm , heel fraaie vorm , amai het gaat heel snel bij u Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:33:38Dank je Danny ! Vorig jaar al mee begonnen maar dit jaar toch nog wat aanpassingen doorgevoerd ...Jawel er is wat gaande maar er moet normaal gezien ook nog heel wat komen...
Citaat van: Danny Bonnez op  2 oktober 2025, 19:34:10Mooi om te zien Kris , komt natuurlijker over dan een presentatie in een potje ! Ik zie ook geen labels wat natuurlijk overkomt . Haal je de labels uit voor de foto ? Ik kijk uit naar meer beelden en info over uw nieuw projectje ......

Dank je wel Danny ...wie mij een beetje kent weet dat natuurlijk maar liefste van al zou ik helemaal geen potten willen hebben ...nergens ! Maar omdat ik zo een grote fan ben van bepaalde soorten die anders niet te kweken zijn  moet ik wel  -2(  -2(  En dan probeer ik  toch weer methoden te vinden om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Nu dit is helemaal geen ingewikkeld projectje hoor  ;)  Dit bedje ligt verhoogd om te vermijden dat het te nat wordt in de winter.
Het is opgehoogd met mijn oude gebruikte bollengrond...Maar de Crocus soorten zijn opgepot in een vers mengsel maar in vierkante vijvermandjes.Die vijvermandjes worden ingegraven en de bedoeling is dat je ze niet ziet zitten. De labels worden vaak gehalveerd en weg gemoffeld in het mandje.Bij aanhoudende lange en fikse regen wordt er een glasplaat overgelegd . Een aantal soorten waar ik vroeger mee worstelde doen het daar goed.Omdat er nog veel jonge planten staan oogt het nu nog wat kaal maar ik hoop dat ze beginnen aangroeien en het zo op termijn voller gaat zijn.Er zijn uiteraard ook nadelen aan ...In de late lente haal ik de mandjes er allemaal uit (als het blad is afgestorven) en die worden opgestapeld achter het tuinhuis in zwarte bakken . Droog maar dus niet baking hot.Dan vul ik weer opnieuw aan met grond die ik nog opzij staan heb. Wel een redelijke klus . Ik zit nog met 1 iets wat ik moet oplossen ....In dat gedeelte staat er dan helemaal niks in de zomer . Misschien ga ik daar toekomstig dan beplante schalen zetten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:21:42Het bicolor effect was dus niet zozeer op dag 1 van het openen van de bloem te zien maar wel op dag 2 .... ))4  :-X
Citaat van: Danny Bonnez op  2 oktober 2025, 19:20:13Dat heb ik hier ook met 2 vormen die van Janis komen , ze bloeien wel nog niet dit jaar , maar vorig jaar merkte ik het op . Ik dacht eerst , oeps nog een witte vorm maar enkele dagen later veranderde de crocus in een meer bicolor vorm . zie foto van vorig jaar .
Knappe vormen hoor en toch ook een mooie variatie , Kris ! ((14

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 oktober 2025, 20:35:37Dank je Danny ...ik heb deze soort nog niet in het wild mogen zien maar ik vermoed dat dit ook in de natuur de variaties zijn die voorkomen...
Citaat van: Danny Bonnez op  2 oktober 2025, 19:40:08Dit lijkt me nog een andere vorm , heel fraaie vorm , amai het gaat heel snel bij u Kris !
Het blijft een kwestie van veel observeren Danny ...mooie niveus ook ! Jawel in de natuur is er best wel wat variatie . Sommige zijn bijna donker roze !

Kris De Raeymaeker

Gisteren stond Crocus niveus hier op zijn best ...

Kris De Raeymaeker

Crocus pulchellus die de concurrentie met goulimyi dient aan te gaan ...