Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:20:48Uit zaad opgekweekt van de crocusgroep 2021 , bloeit voor het eerst , Crocus goulimyi

Lijkt een beetje twee kleurig Danny ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 oktober 2025, 22:14:17Een eerste nagenoeg volledig witte C. cartwrightianus met een eerste bloem.

Heel mooi Frankie , alle cartwrightianus vormen zijn fantastisch ...En ze ruiken naar saffraan !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 oktober 2025, 22:22:10Mooi potteke, Luc. Een voordeel dat die langbenige goulimyi binnen kunnen staan.
Hier heb ik een partijtje zelf gezaaide goulimyi buiten in de tuin. De wind heeft ze wat door elkaar geschud. Er zit echter van alles tussen, van wit tot paars.

Ondanks ze soms nogal lang zijn vind ik goulimyi best stevig op zijn pootjes staan Frankie ...Ze blijven veel langer overeind dan bijvoorbeeld de speciosus types ...Mooi die diverse kleurtjes .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 oktober 2025, 22:26:49Crocus tournefortii wurmt zich door een Veronica.

Een heel goed habitat voor zulke soorten Frankie !  Doen ze ook vaak op die manier in mediterrrane gebieden ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 oktober 2025, 22:16:37Een eerste bloem op Crocus boryi x Crocus tournefortii

Ik denk dat je ook in Kreta deze kruising soms tegen komt in de natuur Frankie ...

Kris De Raeymaeker

Een eerste tournefortii met grote bloemen ! 

Kris De Raeymaeker

Mijn 2 allereerste Crocus goulimyi uit de collectie ...Destijds geschonken door Hendrik Van Bogaert .
Ik moet ze nu tussen de 15 en 20 jaar in mijn bezit hebben ...
Al de goulimyi's die ik eerder toonde zijn eigen zaaisels en of spontane zaailingen.
De witte vorm begint maar net en is uitgegroeid tot een fikse pol. De paarse vorm heb ik vorig jaar verplant en moet nog wat opnieuw op dreef komen .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:43:05Mijn 2 allereerste Crocus goulimyi uit de collectie ...Destijds geschonken door Hendrik Van Bogaert .
Ik moet ze nu tussen de 15 en 20 jaar in mijn bezit hebben ...
Al de goulimyi's die ik eerder toonde zijn eigen zaaisels en of spontane zaailingen.
De witte vorm begint maar net en is uitgegroeid tot een fikse pol. De paarse vorm heb ik vorig jaar verplant en moet nog wat opnieuw op dreef komen .
De zaailingen die her en der verschijnen in de rotstuin zijn soms opnieuw zuiver wit maar ook tussen kleurtjes behoren tot de mogelijkheden .

Kris De Raeymaeker

Nog een andere mathewii ,van een andere bron dan de eerder getoonde mathewii.

Kris De Raeymaeker

Crocus pallasii - Labranda vorm .
Crocus nudiflorus .

Kris De Raeymaeker

Ik toonde al eerder Crocus mathewii 'Pink Princess ' . Deze heb ik van Dirk onder de naam 'Dark Princess '. Ik kan niet zoveel verschil zien tussen beide vormen ... ))4 
Overigens voor alle duidelijkheid zijn beide foto's 'Dark Princess '...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:03:01Ik toonde al eerder Crocus mathewii 'Pink Princess ' . Deze heb ik van Dirk onder de naam 'Dark Princess '. Ik kan niet zoveel verschil zien tussen beide vormen ... ))4 
Overigens voor alle duidelijkheid zijn beide foto's 'Dark Princess '...
En dan een keer onder elkaar ...
1/ Pink Princess
2/ Dark Princess

Ook nog in acht nemen dat de eerste foto is genomen op een heel zonnige dag en de tweede met bewolkt weer ...

Kris De Raeymaeker

Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:02:56
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:28:28Een volgende vorm van Crocus mathewii

Ze zijn allemaal even mooi Danny !

Mee eens Kris , je krijgt daar nooit genoeg van ..... ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:06:34
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:24:39Deze is hier nieuw , Crocus pulchellus 'Alba'
Een groepje Crocus pulchellus

Wow , ik wist niet dat er een witte vorm van bestond Danny  --6 
Je groepje pulchellus staat er heel goed bij ! Hier was pulchellus in de rotstuin wat minder dit jaar. Hij is tussen een pol goulimyi geraakt en ik heb de indruk dat die laatste sterker is en hem een beetje weg concureert...

De witte vorm stond dit jaar op lijst van Janis , Kris .

Hier in mijn tuin ( grond) is pulchellus duidelijk de betere soort , stond er vorig jaar ook heel mooi bij ondanks steeds met de voeten in het water . Droog of nat jaar maakt niets uit . Heb ook vrij veel verschillende collectie's van pulchellus , doen het allemaal vrij goed . Met gouylimyi heb ik minder goede ervaringen in het verleden maar mogelijks was het geen goede vorm . Had ook maar enkel deze ene vorm maar ondertussen heb ik nu 4 collecties die ik zal uittesten .......
Ieper , West-Vlaanderen