Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:09:13
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:16:25Een eerste vorm van Crocus niveus komt in bloei

Altijd een feest !

Jazeker Kris , een favoriet voor mij en de eerste van 4 vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:09:42
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:20:48Uit zaad opgekweekt van de crocusgroep 2021 , bloeit voor het eerst , Crocus goulimyi

Lijkt een beetje twee kleurig Danny ?

Dat klopt Kris , een eerste bloem uit twee zakjes zaden , C. goulimyi en C. goulimyi var. leucanthus , die ik samen gezaaid had . Zou het eventueel de var. leucanthus kunnen zijn ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:33:12Een eerste tournefortii met grote bloemen !

Mooie soort Kris !

Na het zien van de vele goede resultaten hier op het forum heb ik deze soort terug op de wenslijst gezet om meerdere collecties uit de proberen in de tuin ! Heb slechts één vorm tot nu toe
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:43:05Mijn 2 allereerste Crocus goulimyi uit de collectie ...Destijds geschonken door Hendrik Van Bogaert .
Ik moet ze nu tussen de 15 en 20 jaar in mijn bezit hebben ...
Al de goulimyi's die ik eerder toonde zijn eigen zaaisels en of spontane zaailingen.
De witte vorm begint maar net en is uitgegroeid tot een fikse pol. De paarse vorm heb ik vorig jaar verplant en moet nog wat opnieuw op dreef komen .

Dat zijn zeker vaste waardes voor uw tuin Kris ! Eens je een soort meer dan 10 jaar in de tuin hebt op meerdere plaatsen en nakomelingen van hebt dan weet je dat het goed zit ! Een leuk verhaal ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 11:05:49
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:43:05Mijn 2 allereerste Crocus goulimyi uit de collectie ...Destijds geschonken door Hendrik Van Bogaert .
Al de goulimyi's die ik eerder toonde zijn eigen zaaisels en of spontane zaailingen.
De witte vorm begint maar net en is uitgegroeid tot een fikse pol. De paarse vorm heb ik vorig jaar verplant en moet nog wat opnieuw op dreef komen .
De zaailingen die her en der verschijnen in de rotstuin zijn soms opnieuw zuiver wit maar ook tussen kleurtjes behoren tot de mogelijkheden .

Mooi om te zien Kris , net zoals in de natuur ........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 11:59:46Nog een andere mathewii ,van een andere bron dan de eerder getoonde mathewii.

Hoe meer vormen , hoe meer plezier , Kris ! -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:06:41
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:03:01Ik toonde al eerder Crocus mathewii 'Pink Princess ' . Deze heb ik van Dirk onder de naam 'Dark Princess '. Ik kan niet zoveel verschil zien tussen beide vormen ... ))4 
Overigens voor alle duidelijkheid zijn beide foto's 'Dark Princess '...
En dan een keer onder elkaar ...
1/ Pink Princess
2/ Dark Princess

Ook nog in acht nemen dat de eerste foto is genomen op een heel zonnige dag en de tweede met bewolkt weer ...

Er is toch een verschil in kleur , Kris . De Dark Princess lijkt me inderdaad darker dan de zachtere Pink Princess . Beiden zijn super mooi !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .

Das een van die nieuwe soortjes , Kris , benieuwd naar uw ervaringen ermee in de toekomst .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 oktober 2025, 22:22:10
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 oktober 2025, 11:59:20
Citaat van: Danny Bonnez op  3 oktober 2025, 19:30:13C.goulimyi zaait ook goed uit in uw tuin , Luc , een heel natuurlijke look !  ((14

Doet hij zeker Danny !  Bij dit stormweer ben ik toch heel blij dat deze (langbenige) Crocus goulimyi 'Mani white' veilig en wel in zijn pot can bloeien !  ;)

Mooi potteke, Luc. Een voordeel dat die langbenige goulimyi binnen kunnen staan.
Hier heb ik een partijtje zelf gezaaide goulimyi buiten in de tuin. De wind heeft ze wat door elkaar geschud. Er zit echter van alles tussen, van wit tot paars.

Altijd een prettig resultaat, die verscheidenheid bij zaailingen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:20:48Uit zaad opgekweekt van de crocusgroep 2021 , bloeit voor het eerst , Crocus goulimyi

Goed mogelijk dat het uit mijn winkel komt Danny, ik heb jarenlang zaden van goulimyi bij de Wim gedeponeerd !  -2(
Naar deze zat ik al een paar jaar uit te kijken, gezaaid in 2022 uit zaad van de Crocus group, Crocus homeri, helaas een exemplaar zonder zwarte helmknoppen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .

Van de erolii heb ik nooit eerder gehoord Kris !  Ziet er wel een mooi ding uit !

Eentje die hier ook snel is doorgedrongen tot het kransje van favorieten is deze Crocus caspius, een mooie, cleane Crocus met een prachtig warm geel hart.  Allez, da's mijn gedacht hé !  ((--11

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:59:45

Dat zijn zeker vaste waardes voor uw tuin Kris ! Eens je een soort meer dan 10 jaar in de tuin hebt op meerdere plaatsen en nakomelingen van hebt dan weet je dat het goed zit ! Een leuk verhaal ! ((3

Met goulimyi en Goulimyi leucanthus heb ik in de tuin uitstekende resultaten, goede bloei, zaadzetting, vermeerdering.  Jarenlang van beide soorten aan de Wim bezorgd, zoals hoger reeds vermeld.  leucanthus doet nag steeds ijverig verder, ik heb hem op twee locaties in de tuin en ze hebben allebei de storm van afgelopen weekend vrij aardig doorstaan.

Luc Gilgemyn

Crocus zubovii kan zijn lidmaatschap van de speciosus familie niet verbergen, ik houd wel van zijn blauwe kleur.

Luc Gilgemyn

Nog een Spanjaard dook op : Crocus salzmanii uit de Sierra Bermeja in Zuid Spanje op 1150 m

Luc Gilgemyn

Nog enkele blinkvangertjes :
De 'showbench' in de ochtendzon.
Crocus goulimyi 'Agia Sofia', bovenaanzicht ook al in de ochtendzon
Crocus goulimyi 'Mani White' op zijn best.