Auteur Topic: Steppes  (gelezen 2626 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Steppes
« Gepost op: 26 juni 2018, 14:31:56 »
Op aanraden van een plantenvriend heb ik het boek "Steppes - the plants and ecology of the world's semi-arid regions" aangeschaft en het is absoluut elke eurocent waard.  Een publicatie uit 2015 van Denver Botanic Gardens.

Het boek behandelt de vijf grote steppes (de centraal Asiatische steppe, de centraal Noord-Amerikaanse steppe, de Noord-Amerikaanse steppe tussen de Rocky Mountains en de Sierra Nevada, de Patagonische steppe en de Zuid-Afrikaanse steppe) met een vlot leesbare tekst en veel foto's van habitats en planten. 
Verwonderlijk hoeveel (bekende) planten uit deze relatief droge streken komen. Om er maar enkele te noemen : erigeron aurantiacus, salvia caespitosa, tulipa kolbintsevii, iris bucharica, veronica liwanensis, clematis hirsutissima
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Steppes
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 17:41:03 »
Ik kan dit alleen beamen. 

In oktober vorig jaar had ik het genoegen om in Engeland een lezing bij te wonen van Panayoti Kelaides (van de Denver botanic gardens en schrijver van dit boek) over hetzelfde onderwerp.  Zeer de moeite waard en ik was toen ook al verbaasd te horen en te zien hoeveel, voor ons, interessante planten uit de steppes vandaan komen.  Zeker een aanrader.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Steppes
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 21:43:16 »
Lijkt me wel een interessant boek, een dergelijk werk over deze habitats staat nog niet op de boekenplank.
Ik ken eigenlijk weinig of niets van de steppevegetatie, maar kan me wel voorstellen dat er heel wat boeiende planten gedijen. Is het ook niet de thuishaven van tal van irissen? Ik denk in de eerste plaats aan Iris pumila, die ergens op de Oostenrijks/Hongaarse grens groeit, daar waar de Euraziatische steppe zijn meest westelijke grens heeft bereikt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Steppes
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2018, 11:59:18 »
Lijkt me wel een interessant boek, een dergelijk werk over deze habitats staat nog niet op de boekenplank.
Ik ken eigenlijk weinig of niets van de steppevegetatie, maar kan me wel voorstellen dat er heel wat boeiende planten gedijen. Is het ook niet de thuishaven van tal van irissen? Ik denk in de eerste plaats aan Iris pumila, die ergens op de Oostenrijks/Hongaarse grens groeit, daar waar de Euraziatische steppe zijn meest westelijke grens heeft bereikt.
Iris pumilla is wijder verspreid. Ook in Armenie heb ik ze gevonden.

De Aziatische steppe als dusdanig ligt veel meer naar het Oosten.
Torhout, West-Vlaanderen