Auteur Topic: Hoe Corallodiscus zaaien?  (gelezen 3772 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Hoe Corallodiscus zaaien?
« Gepost op: 16 december 2010, 16:00:23 »
Ik heb vandaag een pakje Corallodiscus lanuginosus en Corallodiscus kingianus zaad ontvangen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het zaaien van deze soorten?
Ik neem aan dat het een lichtkiemer is daar het om heel fijn zaad gaat.

Ik heb wel nog enkele vraagjes:

Welk grondmengsel zou ik het best gebruiken om deze te zaaien?
Moeten ze een koude periode door vooraleer ze kiemen?
En hoe lang het normaal duurt vooraleer er kieming optreedt?


Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 18:28:21 »
Ik heb geen ervaring met het zaaien van corallodiscus, maar ik zou een gelijkaardige behandeling geven als bij ramonda: vers zaaien, zaaien bovenop het split en dan inwassen, de zaaipot op ongeveer 20°C houden, de zaaipot steeds vochtig houden (misschien in een plastiek zak plaatsen ?), zaaipot op een lichte plaats.
Het zou me verbazen dat een koudeperiode nodig is om kieming te krijgen want corallodiscus is, denk ik, niet erg winterhard. Of ben ik mis ??
Torhout, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2010, 18:39:31 »
Ik heb vandaag een pakje Corallodiscus lanuginosus en Corallodiscus kingianus zaad ontvangen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het zaaien van deze soorten?
Ik neem aan dat het een lichtkiemer is daar het om heel fijn zaad gaat.

Ik heb wel nog enkele vraagjes:

Welk grondmengsel zou ik het best gebruiken om deze te zaaien?
Moeten ze een koude periode door vooraleer ze kiemen?