Auteur Topic: Hoe Corallodiscus zaaien?  (gelezen 3772 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Hoe Corallodiscus zaaien?
« Gepost op: 16 december 2010, 16:00:23 »
Ik heb vandaag een pakje Corallodiscus lanuginosus en Corallodiscus kingianus zaad ontvangen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het zaaien van deze soorten?
Ik neem aan dat het een lichtkiemer is daar het om heel fijn zaad gaat.

Ik heb wel nog enkele vraagjes:

Welk grondmengsel zou ik het best gebruiken om deze te zaaien?
Moeten ze een koude periode door vooraleer ze kiemen?
En hoe lang het normaal duurt vooraleer er kieming optreedt?


Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2010, 18:28:21 »
Ik heb geen ervaring met het zaaien van corallodiscus, maar ik zou een gelijkaardige behandeling geven als bij ramonda: vers zaaien, zaaien bovenop het split en dan inwassen, de zaaipot op ongeveer 20°C houden, de zaaipot steeds vochtig houden (misschien in een plastiek zak plaatsen ?), zaaipot op een lichte plaats.
Het zou me verbazen dat een koudeperiode nodig is om kieming te krijgen want corallodiscus is, denk ik, niet erg winterhard. Of ben ik mis ??
Torhout, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2010, 18:39:31 »
Ik heb vandaag een pakje Corallodiscus lanuginosus en Corallodiscus kingianus zaad ontvangen en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het zaaien van deze soorten?
Ik neem aan dat het een lichtkiemer is daar het om heel fijn zaad gaat.

Ik heb wel nog enkele vraagjes:

Welk grondmengsel zou ik het best gebruiken om deze te zaaien?
Moeten ze een koude periode door vooraleer ze kiemen?
En hoe lang het normaal duurt vooraleer er kieming optreedt?

Wim, Corallodiscus zaden moeten gezaaid worden net als alle Gesneriaceae, In een plastic bakje en na het zaaien afdekken met een plastic deksel. Betekent dus hoge luchtvochtigheid. Het zaaimedium, welk bestaat uit normale fijn uitgezeefd zaaigrond gemengd met wat fijne perlite en indien voorradig wat fijn tufsteen gruis, moet goed steriel zijn.De zaaigrond bevochtigen met gekookt water, alles met de bedoeling om het medium zo steriel mogelijk te houden. Daarna het zaadgoed uitzaaien en NIET afdekken.
Daarna wegzetten binnenshuis bij een teperatuur van ongeveer 15 graden. Bij ons staat dit spul altijd op de slaapkamer voor het raam. Uitkijken met felle zon!!
Na 6 tot 7 weken moet er opkomst zijn. Daarna licht bijmesten om de groei gaande te houden. Veel Succes!!!! 






Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2010, 18:47:59 »
Bedankt Ger en Luc.Heeft iemand een idee hoelang het zaad kiemkrachtig blijft ? Ik heb in de frigo nog zaad gevonden dat al een jaar of twee oud is. Ik bewaar mijn zaden altijd in de frigo maar dit zakje moet ik vergeten zijn! Tussen de zaden geraakt die ik hier zelf ieder jaar oogst en oeps....Nu het is die 2 jaar wel bewaard in de frigo voor alle duidelijkheid. Maak ik nog kans?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2010, 18:53:17 »
Nog wat bijkomende uitleg (o.a. door ons aller Jef Lemmens) vind je op onderstaande link van het oude Schotse forum.

http://www.srgc.org.uk/discus/messages/139/32840.html

Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2010, 18:56:38 »
Kris, ik heb altijd vers zaad en geen ervaring met oud zaad van Corallodiscus. Wat ik wel weet is dat je zaadgoed van Ramonda en Haberlea jaren kunt bewaren. Kijk ook maar eens in de zaadlijsten van de Tsjechen van welk jaar zij nog zaden aanbieden. Erg belangrijk de manier van opslag. Koelkast + 3 of 4 graden in een goed luchtdicht bakje is perfect!! Maar ik kan jullie vat voorspellen dat de ontkieming bijn nooit probelemen oplevert. De moeilijkheden beginnen dan pas. Het is echt leren omgaan met deze soorten en door schade en ervaring wijzer worden.
Nogmaals sterkte en succes gewenst!!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hoe Corallodiscus zaaien?
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2010, 19:34:11 »
Merci iedereen,

ik zal jullie aanwijzingen zeker volgen en ik laat jullie wel weten of het lukt.

De moeilijkheden beginnen dan pas. Het is echt leren omgaan met deze soorten en door schade en ervaring wijzer worden.
Nogmaals sterkte en succes gewenst!!

Zoals met zoveel planten, maar dat is natuurlijk net het leuke er aan...
Dank je voor de goede wensen.

@ Luc S., ik geloof dat ze wel tegen een heel lichte vorst bestand zijn.