Auteur Topic: Hoe foto's resizen?  (gelezen 5963 keer)

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Hoe foto's resizen?
« Gepost op: 21 februari 2010, 13:37:44 »
Om foto's te plaatsen in een bericht, zie je aan de linkerzijde onder het berichtvak, de tekst “Extra opties”. Klik hierop en dat zie je onder andere “Bijlage”. Hier achter staat Bladeren. Hierop klikken en je kunt navigeren naar het bestand op je computer. Om meerdere foto’s (max 4) te plaatsen, klik je op (meer bijlagen) enz..
De foto's mogen maximum 800 pixels breed zijn, 600 pixels hoog en bestandsgrootte van 200 KB hebben.

Voor de leden die problemen hebben om deze voorwaarden uit te voeren, stel ik voor om het gratis programma bd sizer te downloaden http://bd-sizer.en.softonic.com/ en te installeren.
Na de installatie zie je in het programma, 3 vensters. In het midden komt de foto. Rechts de Exif en XMP informatie. En links de bewerkingsinstellingen.
Klik op het icoon “Load Photo(s)”. Navigeer naar het bestand, klik op de gewenste foto en daarna op “Openen”. De foto verschijnt nu in het middelste venster.
In het tabblad “Resizing”, vink je aan “Resize longest side to”. Vul daarna 800 pixels in. “Scharpen” bijvoorbeeld op 10%. Crop uitvinken. Resize Method heeft weinig belang.
In het tabblad “Additional Operations”, klik je alles uit. Je kunt hier eventueel later uitzoeken wat deze mogelijkheden opleveren (o.a. een kader rond de foto).
In het tabblad “Saving”, stel je onder Output Folder de plaats in waar het nieuwe bestand dient geplaatst te worden, door achteraan op het map icoon te klikken (zorg dat je het aangepaste bestand in een andere map plaatst want anders zal je originele bestand overschreven worden (bijvoorbeeld Desktop zoals bij aanvang ingesteld – dit is het bureaublad). “Output Filename” mag je laten staan zoals ingesteld, maar kan aangepast worden door op het icoon achteraan te klikken.
Vink “Restrict Size” aan en vul 200 KB in.
Vink ook aan “Keep Exif”, “Add metadata” en “Save in sRGB color space”.
“FTP Afterwards” uitvinken.
Om het aangepaste bestand eerst te bekijken, klik je op “Preview”. Indien alles in orde, klik je op “Run Now”.

Ter illustratie hieronder het scherm met de instellingen die je het best gebruikt met BD-sizer, dan voldoen uw foto's probleemloos aan de eisen van het Forum.

Succes !!!   
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2014, 09:02:29 door Luc Gilgemyn »
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Hoe foto's resizen?
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2014, 23:15:51 »
Jozef, ik heb het programma geinstalleerd en het werkt prima. Nog 1 probleempje, als ik met een gekantelde camera een rechtopstaande foto (hoger dan breed) heb gemaakt, kantelt hij deze foto direct bij het downloaden. Zie mijn foto van Eranthis schlijters orange. Ik krijg de foto vervolgens alleen gekanteld op het forum. Hoe los ik dit op ?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hoe foto's resizen?
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2014, 08:50:56 »
Dag Gert,
Jozef post niet meer op ons Forum, je zult het dus moeten doen met een antwoord van mij..  ;)

Verticaal genomen foto's moet je in de viewer op uw computer via de pijltjes die onderaan zichtbaar zijn op uw scherm wanneer je de foto hebt open staan (zie mijn afbeelding) draaien.  Wanneer je de foto dan sluit zal de computer hem opslaan zoals het hoort.

Ik heb inmiddels de foto van Schlyter's Orange voor u gedraaid !  ;)

vr gr
Luc

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Hoe foto's resizen?
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2014, 20:25:42 »
Hallo Luc het probleem doet zich in het re-sizer programma voor. Bij het downloaden van een goed gekantelde rechtopstaande foto, wordt de foto vanzelf gekanteld bij het downloaden (Openen) in het programma nog voor ik het  re-sizen start. Ik zie vervolgens geen optie om de foto terug te kantelen zoals die genomen is.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hoe foto's resizen?
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2014, 21:58:22 »
Hallo Luc het probleem doet zich in het re-sizer programma voor. Bij het downloaden van een goed gekantelde rechtopstaande foto, wordt de foto vanzelf gekanteld bij het downloaden (Openen) in het programma nog voor ik het  re-sizen start. Ik zie vervolgens geen optie om de foto terug te kantelen zoals die genomen is.

Ik stuur u een persoonlijk berichtje, Gert !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hoe foto's resizen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2015, 19:26:54 »
Resizen niet langer nodig.

Lees meer hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1868.0
Harelbeke-West-Vlaanderen