Auteur Topic: Burried treasures  (gelezen 5793 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Burried treasures
« Gepost op: 20 maart 2014, 19:13:32 »
Ik heb me voor de opstart van deze topic laten inspireren door Danny, die met 'in het bollenbed' ons meenam op een heel erg leerrijke en boeiende tocht!

Met deze nieuwe topic wil ik jullie meenemen in mijn nieuwste project voor mijn 'burried treasures'.

Na lang zoeken heb ik (in samenspraak met de vriendin  8) 8)) een plaats gevonden waar ik een nieuw bollenbed heb aangelegd.
Het is één van de warmste plaatsen in de tuin, zuidelijk georiënteerd en aan de noorderwesterkant afgesloten door een buxushaag. Het is er zo warm dat het gras nu reeds stro was.

Het is erg zanderige grond (zoals te zien op de foto's) en het water draineert enorm snel.

Ik hoop hier succes te oogsten met planten zoals Crocus,Tulipa enz... .

Hier onder zie jullie de eerste foto's --> het gras wegsteken en het stuk krijgt vorm.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Burried treasures
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2014, 19:32:10 »
Ben al benieuwd naar het vervolg!  :)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Burried treasures
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2014, 22:58:22 »
Ik heb me voor de opstart van deze topic laten inspireren door Danny, die met 'in het bollenbed' ons meenam op een heel erg leerrijke en boeiende tocht!

Met deze nieuwe topic wil ik jullie meenemen in mijn nieuwste project voor mijn 'burried treasures'.

Na lang zoeken heb ik (in samenspraak met de vriendin  8) 8)) een plaats gevonden waar ik een nieuw bollenbed heb aangelegd.
Het is één van de warmste plaatsen in de tuin, zuidelijk georiënteerd en aan de noorderwesterkant afgesloten door een buxushaag. Het is er zo warm dat het gras nu reeds stro was.

Het is erg zanderige grond (zoals te zien op de foto's) en het water draineert enorm snel.

Ik hoop hier succes te oogsten met planten zoals Crocus,Tulipa enz... .

Hier onder zie jullie de eerste foto's --> het gras wegsteken en het stuk krijgt vorm.

Heel tof Ruben ! Ik ben heel erg benieuwd naar het vervolg ....... ((14 zo een bodem is wel ideaal voor bollen !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2014, 20:52:54 »
Na deze prachtige dag van vandaag heb ik de eerste aanplantingen gedaan..

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2014, 19:22:09 »
Sinds 30 maart is er veel gebeurd in het bollenbed.
Door de aanhoudende droogte (wat erg goed is voor deze planten) is de grond kurkdroog geworden. tot 40 cm diep is het nog steeds los zand met bijna geen vocht aanwezig.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Burried treasures
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2014, 23:09:56 »
Sinds 30 maart is er veel gebeurd in het bollenbed.
Door de aanhoudende droogte (wat erg goed is voor deze planten) is de grond kurkdroog geworden. tot 40 cm diep is het nog steeds los zand met bijna geen vocht aanwezig.

Er staan al behoorlijk veel planten in Ruben , ben benieuwd hoe alles zal ontwikkelen in de toekomst !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2014, 19:34:41 »
Thx Danny! Ja ik ben ook benieuwd! Ik leer al doende  ((12

De bollenborder krijgt steeds meer vorm.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2014, 19:59:03 »
Er staan reeds heel wat bewoners in het bollenbed. Gisteren eens wat crocussen opgehaald om te checken en ze staan er voortreffelijk bij. Na de dagen met grote neerslaghoeveelheden (toch hier bij ons) kan ik bij het knijpen van de aarde weinig tot niets aan elkaar klitten, wat toch wil zeggen dat het erg goed afwatert.

Ik heb nu 3 verschillende omstandigheden voor crocus.Elke crocus die ik heb groeien heb ik ook staan in alle 3 de omstandigheden (uitgezonderd diegene zoals heuffelianus die vochtiger moeten staan. Het bollenbed (erg droog met witte steentjes) - bollenbed met lavastenen met geen natuurlijke afwatering maar door hemerocallis - serrebak met droge zomerrust.
Op die manier wil ik leren wat waar het best doet.

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Burried treasures
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:16:35 »
Hallo Ruben de laatste foto's van mei zien er veelbelovend uit. Hoe gaat het nu met je project? Is er al iets te melden?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2014, 22:07:48 »
Hallo Allan, thx voor je interesse in mijn project!
Er is ondertussen toch één en ander veranderd. Het regent hier echter al dagen pijpenstelen. Van zodra het weer het toelaat maak ik wat foto's en een verslagje van de stand van zaken  ((12

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2014, 21:07:55 »
Een update van hoe het bollenbed er nu uitziet!

De laatste gladiolen bloeien en de Kniphofia's zorgen nog voor kleur. Als deze uitgebloeid zijn zullen de eerste colchicums en crocussen bloeien.

Op de laatste foto ziet u de fundamenten voor een mini koude bak, ingebouwd in het bollenbed. Ik zal daar een aantal crocussen proberen te huishouden die na de bloei droog moeten staan (zoals michelsonii, alatavicus, ...).
Eerstdaags post ik meer foto's van hoe de koude bak eruit zal zien.


Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Burried treasures
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:38:46 »
Ziet er goed uit Ruben , je zit ook niet stil hé ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:58:44 »
THx Danny! Lol neen, er zitten al vele werkuurtjes in. Maar heb er oooo zo veel plezier in  ((12 ((12

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:47:11 »
Koude bak in volle grond voor oa. crocussen die na de bloei droog moeten gehouden worden. (michelsonii, alatavicus, bepaalde vormen van korolkowii).

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Burried treasures
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2014, 21:41:24 »
Koude bak in volle grond voor oa. crocussen die na de bloei droog moeten gehouden worden. (michelsonii, alatavicus, bepaalde vormen van korolkowii).

Ziet er een interessant bakje uit, worden die crocussen in pot gestockeerd?
Lichtervelde, West-Vlaanderen