Auteur Topic: Tulpen 2020  (gelezen 23564 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2020
« Reactie #135 Gepost op: 1 april 2020, 22:12:27 »
Zo te zien heeft Danny dat probleem (niet) meer - planten uit de handel (selecties, al dan niet veredeld) zijn misschien beter bestand dan collecties uit de natuur ??  Als ik me goed herinner van voorgaande jaren hadden de planten van Danny ook een cultivarnaam ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4867
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulpen 2020
« Reactie #136 Gepost op: 2 april 2020, 12:36:03 »
Tulipa greigii uit een zaadcollectie
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2020
« Reactie #137 Gepost op: 2 april 2020, 15:35:57 »
Tulipa greigii uit een zaadcollectie

WoW ! Ook een juweel !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Tulpen 2020
« Reactie #138 Gepost op: 2 april 2020, 16:16:02 »
Hier zit Tulipa aucheriana er ook weer aan te komen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #139 Gepost op: 2 april 2020, 21:40:51 »
Mijn derde vorm van Tulipa cretica, eentje uit Vatos, met dank aan de G.G. (gulle gever  -2( )

Het is de kortste van de drie, laat je niet in verwarring brengen door de close foto's, de hoogst opgeschoten bloem is hoop en al 12 cm.

Mooi Luc, durf je hem niet in de tuin zetten?


 ))8 ))8 Neen Frankie, een paar keer geprobeerd in het verleden (toen winters misschien nog meer winters waren dan nu) met grote verliezen.  Hij staat al in blad, bovengronds vanaf november en dan heeft de winter 3-4 maanden de tijd om dat loof grondig in 'mulch' te veranderen met alle kwalijke gevolgen ook voor de bol.  --13

Ik zie dat Danny ze wel in de open tuin kan houden. Wat zijn uw ervaringen met deze soort, Danny?

Ik begrijp het standpunt van Luc heel goed , je moet een warme geschikte plaats hebben in de tuin . Ik heb hier het geluk een geschikte plaats te hebben en in mijn bollenbed gaat het heel goed met deze planten
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #140 Gepost op: 2 april 2020, 22:08:53 »
Zo te zien heeft Danny dat probleem (niet) meer - planten uit de handel (selecties, al dan niet veredeld) zijn misschien beter bestand dan collecties uit de natuur ??  Als ik me goed herinner van voorgaande jaren hadden de planten van Danny ook een cultivarnaam ?

Ik heb hier 3 vormen in mijn bollenbed staan , 2 cv's op naam en 1 plant afkomstig van een bollenkweker , Luc . Met natuurvormen van dit tulpje heb ik geen ervaringen . Maar mogelijk zijn de natuurvormen wel moeilijker ? Planten uit de natuur hebben zeker een aanpassingsperiode nodig van enkele jaren …...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2020
« Reactie #141 Gepost op: 3 april 2020, 16:54:57 »
Zo te zien heeft Danny dat probleem (niet) meer - planten uit de handel (selecties, al dan niet veredeld) zijn misschien beter bestand dan collecties uit de natuur ??  Als ik me goed herinner van voorgaande jaren hadden de planten van Danny ook een cultivarnaam ?

Ik heb hier 3 vormen in mijn bollenbed staan , 2 cv's op naam en 1 plant afkomstig van een bollenkweker , Luc . Met natuurvormen van dit tulpje heb ik geen ervaringen . Maar mogelijk zijn de natuurvormen wel moeilijker ? Planten uit de natuur hebben zeker een aanpassingsperiode nodig van enkele jaren …...

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Danny.
Mijn oudste collectie heb ik hier al een 10 tal jaar, ik ontving toen van een kennis een 20 tal bloeirijpe bolletjes.   Ik kreeg ze in pot en liet ze daarin, ze bloeiden dat het een lieve lust was.  Vervolgens gingen ze de tuin in, kwamen in november in loof en toen kwam de vorst.... ik heb ze beschermd (glazen stolp, stro), maar geen 'avance' , in 't voorjaar had ik uiteraard geen bloei en ik hield 3 of vier petieterige bolletjes over.  Het heeft mij drie of vier jaar gekost om die weer op te kweken in pot tot bloeirijpe bolletjes.  Sindsdien groeien ze goed bij, vermeerderen en bloeien elk jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2020
« Reactie #142 Gepost op: 3 april 2020, 17:14:36 »
Tulipa pulchellus 'Persian pearl' is al een heel oude cultivar, die het nog altijd doet.
Dit jaar slaagde ik er niet in om een foto te nemen met geopende bloemen.  Hij heeft zon tot de middag, maar in de voormiddagen was het telkens zó koud met een bijzonder ijzigkoude wind, dat de bloemen het vertikten om zich te openen.  Alhoewel, zo half geopend ziet hij er ook niet verkeerd uit.

« Laatst bewerkt op: 3 april 2020, 17:17:00 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #143 Gepost op: 3 april 2020, 21:17:45 »
Zo te zien heeft Danny dat probleem (niet) meer - planten uit de handel (selecties, al dan niet veredeld) zijn misschien beter bestand dan collecties uit de natuur ??  Als ik me goed herinner van voorgaande jaren hadden de planten van Danny ook een cultivarnaam ?

Ik heb hier 3 vormen in mijn bollenbed staan , 2 cv's op naam en 1 plant afkomstig van een bollenkweker , Luc . Met natuurvormen van dit tulpje heb ik geen ervaringen . Maar mogelijk zijn de natuurvormen wel moeilijker ? Planten uit de natuur hebben zeker een aanpassingsperiode nodig van enkele jaren …...

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Danny.
Mijn oudste collectie heb ik hier al een 10 tal jaar, ik ontving toen van een kennis een 20 tal bloeirijpe bolletjes.   Ik kreeg ze in pot en liet ze daarin, ze bloeiden dat het een lieve lust was.  Vervolgens gingen ze de tuin in, kwamen in november in loof en toen kwam de vorst.... ik heb ze beschermd (glazen stolp, stro), maar geen 'avance' , in 't voorjaar had ik uiteraard geen bloei en ik hield 3 of vier petieterige bolletjes over.  Het heeft mij drie of vier jaar gekost om die weer op te kweken in pot tot bloeirijpe bolletjes.  Sindsdien groeien ze goed bij, vermeerderen en bloeien elk jaar.

Een mooi verhaal Luc , met vallen en opstaan …… maar uiteindelijk toch een duurzame collectie  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #144 Gepost op: 3 april 2020, 21:19:08 »
Tulipa pulchellus 'Persian pearl' is al een heel oude cultivar, die het nog altijd doet.
Dit jaar slaagde ik er niet in om een foto te nemen met geopende bloemen.  Hij heeft zon tot de middag, maar in de voormiddagen was het telkens zó koud met een bijzonder ijzigkoude wind, dat de bloemen het vertikten om zich te openen.  Alhoewel, zo half geopend ziet hij er ook niet verkeerd uit.

Blijft heel mooi Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Tulpen 2020
« Reactie #145 Gepost op: 4 april 2020, 17:56:39 »
Tulipa ulophylla in bloei.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #146 Gepost op: 4 april 2020, 18:15:21 »
Tulipa ulophylla in bloei.

Heel mooie tulp Theo

Hier stonden vandaag deze tulpjes er mooi bij ……

Tulipa hageri

Tulipa 'Little Beauty'
« Laatst bewerkt op: 4 april 2020, 18:17:30 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #147 Gepost op: 4 april 2020, 18:20:48 »
Tulipa clusiana cv's en zaailingen komen nu massaal in bloei

Tulipa clusiana var. chrysantha zaait hier het meest uit

Tulipa clusiana var. chrysantha ( de zacht gele ) samen met Tulipa clusiana 'Tubergen's Gem' ( de fel gele)

« Laatst bewerkt op: 4 april 2020, 18:23:35 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #148 Gepost op: 4 april 2020, 18:25:15 »
Tulipa clusiana 'Cynthia' met de zwarte meeldraden

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Tulpen 2020
« Reactie #149 Gepost op: 4 april 2020, 18:26:46 »
Tulipa tschimganica
Ieper , West-Vlaanderen