Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 98137 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #60 Gepost op: 5 juli 2015, 21:32:05 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Frankie, mogelijk is het de bergnachtorchis, Platanthera chlorantha. Bert en ik zagen deze planten in Nismes vorige week.
Groeien in de volle zon op een hellend weiland in gezelschap van o.a. stinkend nieskruid en Primula veris.

Jawel, Gerrit, dat is hem, ik herken het loof. Hartelijk dank!
Frankie, ik reageer wat laat, maar ik heb toch enige bedenkingen al weet ik het ook niet 100% zeker. Platanthera chlorantha heeft volgens Landwehr twee (soms meer) vrijwel tegenover elkaar staande bladeren. Ik kan me niet voorstellen dat de 'winter bladrozet' er dan meer zou hebben, want op jouw foto zie ik meer dan twee bladeren. Bovendien zijn de bladeren van Platanthera chlorantha omgekeerd eivormig en op je eerste foto zijn ze volgens mij lancet vormig. Gezien de datum waarop je de foto gepubliceerd hebt, denk ik dat hier nog sprake is van een winterrozet.

Op http://www.natuurbericht.nl/?id=13077 staat een artikel over het tellen van orchideeën soorten aan de hand van winter rozetten. Niet alle orchideeën soorten overwinteren n.l. met een bladrozet. De volgende orchideeënsoorten kun je in de winter als bladrozet vinden:

- Harlekijn (Anacamptis morio)
- Hondskruid (Anacamptis pyramidalis)
- Dennenorchis (Goodyera repens)
- Bokkenorchis (Himantoglossum hircinum)
- Poppenorchis (Orchis antropophora)
- Aapjesorchis (Orchis simia)
- Bijenorchis (Ophrys apifera)
- Vliegenorchis (Ophrys insectifera)
- Moerasschroeforchis (Spiranthes cernua)
- Herfstschroeforchis (Spiranthes spiralis)

Als je dan in Landwehr de omschrijvingen van de bladrozetten bekijkt staat alleen bij Spiranthes spiralis dat hij een opvallend tegen de grond gedrukte bladrozet heeft, van de overige soorten klopt de bladvorm volgens mij ook niet met hetgeen ik op jouw foto zie. Ik ga daarom, voorzichtig, voor Spiranthes spiralis.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #61 Gepost op: 6 juli 2015, 21:42:52 »
Ik ben ook helemaal geen kenner, Cor, maar Spiranthes spiralis bloeit pas vanaf augustus. Dus wat mij betreft, is het dus zo goed als uitgesloten dat het om de herfstschroeforchis zou gaan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #62 Gepost op: 7 juli 2015, 20:56:13 »
Ik ben ook helemaal geen kenner, Cor, maar Spiranthes spiralis bloeit pas vanaf augustus. Dus wat mij betreft, is het dus zo goed als uitgesloten dat het om de herfstschroeforchis zou gaan.
Dan heb jij de informatie waarschijnlijk niet goed gelezen. Een Spiranthes spiralis is één van de orchideeën soorten die jaarrond met een bladrozet bovengronds zichtbaar zijn.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #63 Gepost op: 7 juli 2015, 22:46:49 »

Een Spiranthes spiralis is één van de orchideeën soorten die jaarrond met een bladrozet bovengronds zichtbaar zijn.

Cor, ik ken de bladrozet van de Spiranthes heel goed. In het landschap van Spanje valt deze rozet heel goed op. Hij is glimmend donkergroen. De rozetbladeren vallen enigszins over elkaar heen. En de uitgebloeide bloeiaar is vaak ik januari nog aanwezig. Ik heb daar nog (vergeefs) naar zaden gezocht
En ik kan met zekerheid zeggen dat de plant van Frankie niet S. spiralis is.

Als ik Frankie was geweest, had ik mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en was daar zeker in mei nog eens terggekeerd.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2015, 22:48:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #64 Gepost op: 26 maart 2016, 22:48:26 »
Het wordt stilaan een traditie om eind maart naar de kalkgraslanden te trekken. Dit keer ging ik niet naar de regio Nismes, maar heb ik een kalkgrasland en omringende bossen bezocht in de provincie Namur.

Daar zag ik prachtige bestanden van Narcissus pseudonarcissus. Met duizenden stonden in de bossen,rond de kalkgraslanden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #65 Gepost op: 26 maart 2016, 22:49:58 »
Some more...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #66 Gepost op: 26 maart 2016, 22:52:10 »
Ik keek niet op een foto meer of minder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #67 Gepost op: 26 maart 2016, 23:23:02 »
Prachtig Frankie ! Jij weet de mooie plekjes duidelijk goed te vinden!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #68 Gepost op: 27 maart 2016, 00:36:21 »
Ja Lily-Anne, 't is soms wel eens hard zoeken. Ik wist dat deze aardige Pulsatilla's daar ook stonden, maar het kostte wel enkele uurtjes om de juiste locatie te vinden in een vrij groot natuurreservaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #69 Gepost op: 27 maart 2016, 00:38:33 »
De populatie is hier wel groter dan in Nismes. Ik kon hier wel ca. 25 planten ontdekken...
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2016, 00:43:38 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #70 Gepost op: 27 maart 2016, 00:40:42 »
De Pulsatilla's staan hier ook op een halfnatuurlijk kalkgrasland dat in stand wordt gehouden door o.a. kapping. De jeneverbes komt hier van nature voor maar moet stelselmatig worden gekapt om toegroeiing van het unieke biotoop te voorkomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #71 Gepost op: 27 maart 2016, 00:42:40 »
Een biotoopoverzicht: een steile, zonnige en winderige helling, zoals in Nismes: het biotoop is gelijkaardig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #72 Gepost op: 27 maart 2016, 20:31:53 »
Some more...

Schitterend toch al die Narcissen , prachtige beelden Frankie  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #73 Gepost op: 27 maart 2016, 20:39:16 »
Ja Lily-Anne, 't is soms wel eens hard zoeken. Ik wist dat deze aardige Pulsatilla's daar ook stonden, maar het kostte wel enkele uurtjes om de juiste locatie te vinden in een vrij groot natuurreservaat.

Heel knap die ontluikende Pulsatilla's , Frankie ! Je weet toch altijd de juiste plekjes te vinden , de timing lijkt ook perfect zo te zien ! Prachtige foto's trouwens .... ((14  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #74 Gepost op: 27 maart 2016, 22:56:15 »
We waren er spijtig genoeg niet bij. Toch bedankt dat je ons mee laat genieten van je prachtige beelden. Misschien een idee voor een VRV uitstap volgend jaar?