Auteur Topic: Galanthus lists resting bulbs 2015  (gelezen 3079 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus lists resting bulbs 2015
« Gepost op: 4 augustus 2015, 01:16:13 »
Vandaag een lijst gekregen van Joe Sharman met 'dormant bulbs' van sneeuwklokjes. Hij lijst daarin onder meer een zekere Galanthus nivalis 'Grakes Heredy'. EEN duidelijke verwijzing naar mijn tuin 'Grakes Heredij'. ik wil bij deze aan iedereen vertellen dat het sneeuwklokje NIET uit mijn tuin komt en NOOIT door mij werd benoemd noch verspreid. Er bestaat eenvoudig geen correct benaamd sneeuwklokje met die naam!!! --6 --6 --6
 Ik vermoed dat het om een missing gaat. Ik heb een mail gedaan naar de heer Sharman om hierover toch wat uitleg te hebben en te vragen wie hem een klokje onder die naam aanbood....
De enige echte 'Grakes' sneeuwklokjes komen uit mijn tuin "Grakes Heredij" en de volgende zijn tot nu toe benaamd :
Grake's Yellow, Grake's Gold, Grake's Green Bells, Grake's Green Spikey, Grake's Monster, Grake's Broske, ...en nog enkele in de pipeline.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus lists resting bulbs 2015
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2015, 12:13:05 »
Valentin bedankt voor de toelichting aangezien ook wij reeds vragen hadden bij én vragen gekregen hebben omtrent 'de ware aard' van "Grake's Heredy" (y ipv ij). Bij deze opgelost, alleen .......... hoe zou het eruit zien ?
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2015, 12:15:43 door Freddy Vleugels »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus lists resting bulbs 2015
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2015, 12:44:16 »
Tja, er zijn enkele mogelijkheden.
Misschien heeft iemand hier uit de tuin een onbenaamde cv van Galanthus nivalis 'Scharlockii' meegekregen en gewoon doorgegeven als G. niv. ex Grakes Heredy.....
Ofwel zijn de sneeuwklokjes die verspreid werden door een Engelsman  onder een bepaald nummer van hier ofwel via de JM-nummers met deze naam bedacht...
Ofwel heeft iemand zeer bewust een - blijkbaar minderwaardig sneeuwklokje ,want volgens de goeroe slechts 14 euro waard-bedacht met de naam van onze tuin. Dat laatste lijkt erg weinig waarschijnlijk.

Het straffe is echter dat ik sedert een drietal jaar een fantastisch mooie, grootbloemige, groengevlamde selectie van 'Scharlockii onder die naam van 'Grakes Heredij' opkweek. Bij vondst was het één uniek bolletje. ik kon het dus nog niet bekend maken.

In elk geval, ik heb Joe Sharman gecontacteerd om het uit te klaren. Ik zal dus allicht gauw weten wie het doorgaf. Sharman zelf gaat zich hier immers niet mee bezig houden. Ik heb wel een vermoeden van wie het kan komen, al dan niet opzettelijk...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus lists resting bulbs 2015
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2015, 22:27:50 »
Had het ook meteen gezien, hmm dacht deze ken ik niet!
Hopelijk is het snel uitgeklaard.
Trouwens niet het enige Belgische klokje die op de lijst staat...

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus lists resting bulbs 2015
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2015, 23:20:40 »
Tja Ruben, het bewijst de interesse voor de Belgische sneeuwklokjes. Alleen jammer dat iemand onder een foute naam iets doorgeeft, wellicht om zelf even iets leuks in te ruilen, niet?
Voor de grootverkopers is het natuurlijk in de eerste plaats 'nieuwe markten' aanboren...Dat er interesse is voor de Belgische klokjes blijkt weer maar eens. Volgens bvoorjaar spreek ik in UK en in Duitsland over de Belgische cv's...op hun vraag uiteraard!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus lists resting bulbs 2015
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2015, 10:38:27 »
Vandaag (maandag 10.08.2015) een erg fraaie kaart en dito brief ontvangen van Joe Sharman omtrent het aanbieden van die zgn. 'Grakes Heredy'. Hij verontschuildigt zich om een foutief benaamde bol aan te bieden. Bovendien meldt hij dat 'no single bulb of this will be sold'. Ik vind het toch erg correct van hem , apprecieer dit erg. Het is toch een teken van een English -styled gentleman. Truly appreciated!
Oorzaak is een bol die ik in 2007 al ruilde met een Engelse tuinvriendin. Eén van de bollen die ik haar toen ter ruil gaf, is een goed groengetipte nivalis. Deze goeie groeier werd dan weer doorgegeven aan een sneeuwklokjesverzamelaar onder de naam 'ex Grakes Heredij', dat werd dan 'Grakes Heredy' richting Joe Sharman. Ik heb deze selectie echter nooit benaamd nadat ik later VEEL betere types vond. De bol die nu op de 'resting list' staat, is dus ééntje met label EX Grakes Heredij en dus zeker niet 'Grakes Heredy'. Het sneeuwklokje met de toekomstige naam Galanthus nivalis 'Grakes Heredij' staat hier nog in de tuin (en in één andere tuin) ter evaluatie. Volgende maand zal ik op mijn website www.grakesheredij.be de foto's publiceren van de sneeuwklokjes die hier in de tuin werden benaamd. Daarbij zal ik ook 'Grakes Heredij' zetten. ik verwacht dat die pas in 2016 beschikbaar wordt, in de eerste plaats voor ruil.
"Eind goed , al goed" , zeker? Het doet mij wel denken over het feit dat je pas best een bol verspreidt als hij definitief en correct benaamd is, niet?
Beste G-groeten, Valentin
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2015, 15:08:04 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'